۲۴ آبان ۱۳۹۳، ۱۹:۴۲

اکونومیست:

قرارداد جدید هسته ای ایران و روسیه در راستای رسیدن به توافق هسته ای است

قرارداد جدید هسته ای ایران و روسیه در راستای رسیدن به توافق هسته ای است

یک رسانه غربی قرارداد هسته ای جدید ایران و روسیه برای ساخت رآکتورهای هسته ای جدید را برای رسیدن به توافق هسته ای دراز مدت مفید خواند.

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه انگلیسی اکونومیست در مطلبی با اشاره به امضاء قرارداد ساخت چندین رآکتور هسته ای جدید برای ایران از سوی روسیه، این قرارداد را برای دستیابی به توافق هسته ای دراز مدت بین ایران و گروه 1+5 مفید دانست.

در این مطلب آمده است در حالیکه قرار است ایران و 6 قدرت جهانی این هفته در وین برای حل مسئله هسته ای ایران گرد هم آیند، مجموعه فعالیت های انجام شده در روزهای گذشته حداقل از احتمال دستیابی به توافق هسته ای حکایت دارند.

به نوشته اکونومیست، مطالب علنی شده درباره مذاکرات مسقط در عمان حکایت از پیشرفت اندک مذاکرات در حل و فصل اختلافات داشت تا اینکه بعد از آن در 11 نوامبر خبر امضاء قرارداد ساخت چندین راکتور هسته ای جدید در بوشهر بین ایران و روسیه منتشر شد.

در ادامه این مطلب آمده است ساخت 4 راکتور جدید برای ایران از سوی روسیه برای تمام طرف های مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 مفید است زیرا از این طریق هم ایران می تواند برنامه صلح آمیز هسته ای خود را حفظ کند و روسیه هم به پول و نفوذ دست می یابد و از طرفی هم غرب این تضمین را به دست می آورد که ایران قادر نخواهد بود بدون ریسک های بزرگ به سمت دستیابی به سلاح اتمی حرکت کند.

به نوشته اکونومیست هر چند جزئیات این قرارداد که 3 روز بعد از دیدار جان کری وزیر خارجه آمریکا و سرگئی لاوروف همتای روسی اش در حاشیه اجلاس "اپک" در پکن بین ایران و روسیه به امضاء رسیده است، از سوی روسیه منتشر نشده است اما در یک نگاه خوش بینانه می توان گفت که این قرارداد با هدف همواراه کردن راه برای مصالحه بر سر تعداد سانتریفیوژهای مورد اختلاف ایران و غرب جهت دستیابی به توافق هسته ای دراز مدت بین ایران و گروه 1+5 امضا شده است.

در ادامه این مطلب آمده است با این حال هنوز اختلاف بر سر نحوه لغو تحریم های ایران باقی است زیرا ایرانی ها خواستار لغو تحریم های شورای امنیت در ابتدا هستند ولی غربی ها می گویند این کار در آخرین مرحله انجام خواهد شد.

کد خبر 2421729

برچسب‌ها