۲۶ آبان ۱۳۹۳، ۱۱:۳۳

گزارش خبری؛

سنگی که از مسیر گردشگری لرستان برداشته شد/ موافقت اصولی یک روزه صادر می شود

سنگی که از  مسیر گردشگری لرستان برداشته شد/ موافقت اصولی یک روزه صادر می شود

خرم آباد - خبرگزاری مهر: به دنبال پیگیری های استاندار لرستان و مسئولان اداره کل میراث فرهنگی استان به منظور برداشتن موانع اداری در زمینه جذب سرمایه گذاران در حوزه گردشگری لرستان صدور موافقت اصولی احداث تاسیسات گردشگری در این استان یک روزه انجام می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، یکی از مشکلاتی که همواره از سوی سرمایه گذاران بخش خصوصی در استان لرستان مورد اشاره قرار می گرفت فرآیند طولانی صدور مجوزها و استعلام ها در این زمینه بود که با تصویب کارگروه گردشگری لرستان صدور موافقت اصولی اولیه در این زمینه یک روزه انجام می شود.

این در حالیست که در برخی موارد شاهد معطلی چندین ماهه سرمایه گذاران برای دریافت پاسخ استعلام ها از سوی دستگاهای مرتبط بودیم به طوریکه در نهایت نیز جواب "نه" مسئولان آب پاکی را روی دست متقاضیان می ریخت تا رفع مشکل در دستور کار قرار گیرد.

طولانی بودن فرآیند صدور موافقت اصولی برای سرمایه گذاران

عبدالرضا مهاجری نژاد مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان صبح دوشنبه در جلسه کارگروه گردشگری در محل استانداری لرستان با اشاره به عدم رشد صنعت گردشگری در استان اظهار داشت: باید نگاه مسئولان به این سمت باشد که بخش خصوصی برای توسعه این صنعت وارد صحنه شود.

وی با بیان اینکه در استانهای دیگر حداکثر ۹۰ درصد سرمایه گذاری در بخش گردشگری توسط بخش خصوصی انجام می شود افزود: در این راستا همه دستگاهها متولی امر موظف هستند که برای ورود بخش خصوصی و حمایت از سرمایه گذاری در این زمینه کمک کنند.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان با تاکید بر تسریع در صدور استعلام های مربوط به صدور مجوزهای احداث تاسیسات گردشگری توسط دستگاههای مرتبط در استان اظهار داشت: همچنین باید بسته های پیشنهادی برای جذب سرمایه گذار در لرستان آماده باشد.

مهاجری نژاد با بیان اینکه فرآیند صدور موافقت اصولی برای سرمایه گذاران متقاضی در بخش گردشگری دامنه طولانی دارد عنوان کرد: این موضوع را به سازمان میراث فرهنگی منتقل کردیم و پیگیری شد تا این مشکل رفع شود.

وی با یادآوری اینکه در برخی موارد صدور موافقت اصولی ۲۰ روز تا دو ماه زمان می برد تصریح کرد: این رویه طولانی در مسیر جذب سرمایه گذاران برای رونق صنعت گردشگری مانع ایجاد می کند.

دستگاهها توپ را در زمین هم نیندازند

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان ادامه داد: اگر قرار باشد صرف قانون پیش رفت با این فرآیند و بروکراسی طولانی سرمایه گذار برای حضور در لرستان معطل شده و ترجیح می دهد در استانهای دیگر سرمایه گذاری کند.

مهاجری نژاد با اشاره به پیگیری ها برای رفع این مشکل یادآور شد: در این راستا به محض ارسال پرونده درخواست صدور موافقت اصولی سرمایه گذاری در بخش گردشگری یک روزه موافقت اولیه صادر و پرونده برای استعلام به دستگاههای مربوطه ارسال می شود.

وی افزود: در این راستا انتظار می رود کار صدور مجوز و پاسخ به استعلام ها در مورد متقاضیانی که زمین اجرای پروژه متعلق به خودشان است ظرف سه تا چهار روز انجام شود.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان ادامه داد: در مورد سایر متقاضیان که زمین مورد نیاز برای سرمایه گذاری در مناطق نمونه گردشگری، منابع طبیعی و ...قرار دارد تلاش شود ظرف مدت زمان یک هفته نسبت به پاسخ استعلام ها اقدام شود.

مهاجری نژاد با بیان اینکه دستگاهها در این زمینه نباید توپ را در زمین هم بیندازند و باید نهایت همکاری را با سرمایه گذاران داشته باشند عنوان کرد: در زمینه صدور موافقت اصولی سرمایه گذاری در بخش گردشگری و همچنین پاسخ به استعلام ها در این زمینه باید تسریع شود.

معطلی هشت ساله برای دریافت مجوز

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار لرستان نیز در این جلسه با تاکید بر رفع موانع پیش روی فعالیت سرمایه گذاران در حوزه گردشگری استان گفت: از یک سو به دنبال جذب سرمایه گذار بوده و از سوی دیگر شاهد هستیم که تسهیلات و تمهیدات لازم برای حمایت از سرمایه گذاران در استان به خوبی فراهم نشده است.

محمد اصلانی با تاکید بر تسهیل فرآیند کار در زمینه صدور مجوزها و پاسخ به استعلام ها افزود: مجتمع گردشگری بروجرد هشت سال پیش درخواست صدور مجوز داده و تازه طی امسال پاسخ استعلام های مربوط به آن داده شده است.

وی با طرح این سوال که کدام سرمایه گذار حاضر است که خود را درگیر این فرآیند طولانی کند بیان داشت: بروکراسی وقت گیر اداری و مانع تراشی در این زمینه موجب فرار سرمایه گذار می شود.

صدور موافقت اولیه یک روزه؛ پاسخ به استعلام ها یک هفته

اصلانی با بیان اینکه از این پس میراث فرهنگی لرستان موافقت اصولی اولیه با اجرای طرح های گردشگری را یک روزه برای متقاضیان صادر می کند یادآور شد: همچنین همه دستگاهها مکلف هستند ظرف مدت زمان یک هفته پاسخ استعلام ها را بدهند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار لرستان با تاکید بر اینکه هیچ دلیلی برای مراجعه سرمایه گذاران به ادارات وجود ندارد گفت: مکاتبات باید در اسرع وقت و به صورت الکترونیک بین دستگاههای مرتبط صورت گیرد.

اصلانی با تاکید بر اینکه نباید سرمایه گذار را از این اداره به آن اداره فرستاد یادآور شد: دستگاههای مرتبط باید ظرف مدت زمان یک هفته پاسخ دقیق و کارشناسی به استعلام های میراث فرهنگی را بدهند.

وی با تاکید بر لزوم تسهیل فرآیند ها در راستای جذب سرمایه گذاران بخش گردشگری گفت: میراث فرهنگی مکلف است پاسخ استعلام ها را دریافت و اگر مشکلی وجود داشت پیگیری کند.

اصلانی عنوان کرد: همچنین فرآیند اجرای کار به ترتیب تقدم و تاخر در نامه ای به امضای معاون عمرانی استاندار به دستگاهها ارسال می شود.

جریان سیال سرمایه گذاری تابع زور و خواهش نیست

استاندار لرستان نیز در این جلسه در سخنانی اظهار داشت: از این پس موافقت اصولی برای همه سرمایه گذارانی که تصمیم دارند در صنعت گردشگری لرستان سرمایه گذاری کنند یک روزه صادر می شود.

هوشنگ بازوند با بیان اینکه بخش خصوصی اگر سرمایه گذاری در پروژه ای سودآوری داشته باشد ورود پیدا می کند افزود: جریان سیال سرمایه گذاری تابع زور و خواهش نیست.

وی با بیان اینکه باید تبلیغات و اطلاع رسانی در زمینه صدور یک روزه موافقت اصولی برای سرمایه گذاران در لرستان صورت گیرد بیان داشت: همچنین دستگاههای مرتبط باید پاسخ استعلام های میراث فرهنگی را ظرف مدت زمان یک هفته بدهند.

استاندار لرستان ادامه داد: پس از تصویب این موضوع در کارگروه گردشگری تازه فعالیتها در زمینه اطلاع رسانی و تبلیغات در این زمینه باید شروع شود.

بازوند با بیان اینکه اطلاع رسانی در این زمینه نیازمند یک کارشناسی و پیگیری قوی است گفت: در این زمینه میراث فرهنگی، صدا و سیما و رسانه های استان باید به طور جدی ورود پیدا کنند.

لرستان دیار طبیعت و تاریخ

بنابراین گزارش لرستانیها در سرزمینی زندگی می کنند که از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب با جاذبه های رنگارنگی آذین بسته شده که باید قدردان تمام این نعمت های خدادادی باشیم و از آنها برای توسعه اقتصادی استان نهایت استفاده را ببریم.

لرستان را می توان سرزمین کوه های سربه فلک کشیده، رودخانه های خروشان و آبشارهای سحرانگیز، دشت های بهشتی، دریاچه های منحصر به فرد، تالابهای بکر و جنگلهای انبوه بلوط نامید، جایی که یک قطعه ناب از طبیعت بهشت وار ایران اسلامی را در خود جای داده است.

شاید در کمتر جایی بتوان به فاصله چند کیلومتری تالابهای منطقه گرمسیر پلدختر به رشته کوه پربرف اشترانکوه و تونل برفی ازنا رسید، چهارفصل بودن لرستان فرصتی است که به نظر می رسد کمتر به آن پرداخته شده است.

با این وجود به رغم قابلتهای منحصر به فرد لرستان در ابعاد مختلف تاریخی، طبیعی، گردشگری سلامت و گردشگری مذهبی، اکوتوریسم و ... هنوز درآمد ناشی از این صنعت پرسود به جیب لرستانی ها نیامده است که امید می رود با رفع موانع شاهد رونق این صنعت در استان باشیم.

کد خبر 2422811

برچسب‌ها