۵ آذر ۱۳۹۳، ۹:۰۸

اصلانی با مهر مطرح کرد:

نیاز ۱۰۰ میلیاردی برای آزادسازی حریم تنها پل تمام سنگ دنیا/ مالکان اراضی همکاری کنند

نیاز ۱۰۰ میلیاردی برای آزادسازی حریم تنها پل تمام سنگ دنیا/ مالکان اراضی همکاری کنند

خرم آباد - خبرگزاری مهر: معاون امور عمرانی استانداری لرستان با بیان اینکه آزادسازی حریم پل شاپوری ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار می خواهد، بر لزوم همکاری مالکین در راستای آزادسازی حریم این بنای تاریخی تاکید کرد.

محمد اصلانی در گفتگو با خبرنگار مهر آزادسازی حریم قلعه فلک الافلاک را از اولویت های کاری استانداری لرستان دانست و اظهار داشت: قلعه فلک الافلاک طی سال های گذشته صدمات زیادی دیده است و آزادسازی حریم قلعه فلک الافلاک یکی از مطالبات به حق مردم و یکی از اولویت های کاری استاندار لرستان است.

وی افزود: به این منظور قرار شد بخشی از هزینه های آزادسازی آن توسط سازمان میراث فرهنگی و بخشی دیگر توسط استانداری لرستان پرداخت شود.

معاون امور عمرانی استانداری لرستان همچنین در خصوص اقدامات صورت گرفته برای آزادسازی حریم پل شاپوری (پل شکسته) عنوان کرد: با مالکین زمین های اطراف این بنای تاریخی برای آزادسازی حریم پل جلساتی گذاشته شد و مذاکراتی در اینباره صورت گرفت و در صورت توافق با آنها طرح های خوبی برای آزادسازی پل شاپوری ارائه خواهد شد.

اصلانی اعتبار لازم برای آزادسازی حریم پل شاپوری را بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان برشمرد و اضافه کرد: این در حالی است که هیچگونه اعتباری برای این امر اختصاص داده نشده است و اگر با مالکین اطراف توافقی صورت نگیرد آزادسازی آن بسیار دشوار خواهد بود.

بنابر این گزارش پل شکسته یا پل شاپوری که نمادی از معماری غنی ایرانی در دوره ساسانی است به دلیل بی توجهی های متولیان امر تبدیل به زباله دانی شده که ساماندهی این اثر تاریخی و آزادسازی حریم آن باید مورد توجه قرار گیرد.

پل شکسته (شاپوری) در زمان شاپور اول ساسانی همزمان با ساخت قلعه فلک الافلاک در یک کیلومتری جنوب قلعه در شهر خرم آباد ساخته شد. این پل که بیش از ۳۳۰ متر طول دارد از بزرگترین پلهای سنگی ایران است که برای عبور کاروانیان و سپاهیان ایرانی از شوش به سمت هگمتانه احداث شد.

پل شکسته یا پل شاپوری که در گویش لری به آن "طاقِ پیل اِشکِسَه" گفته می شود، بدون شک یکی از شاهکارهای معماری لرستان است که عمر آن به دوره ساسانیان و شاپور اول ساسانی می رسد.

طاق پیل اشکسه سالیان دراز مهمترین عامل ارتباطی غرب استان لرستان (طرهان) به شرق این استان و از آنجا به خوزستان و تیسفون (پایتخت ساسانیان) بوده‌ است.

این پل بیش از ۱۹ چشمه طاق داشته که در حال حاضر فقط پنج چشمه طاق از آنها بر جای مانده ‌است. چشمه طاقهای پل به صورت جناقی ساخته شده اند و پایه‌های پل و موج شکنهای آن به صورت لوزی ۶ ضلعی از سنگ ساخته شده‌ اند.

اگر این پل را از نزدیک ببینید، می توان مصالحی مثل قلوه سنگهای رودخانه‌ای و لاشه سنگهای چشمه، ملات گچ و ساروج را دید که در کنارهم، چنین بنای عظیمی را به وجود آورده اند. کف این پل با سنگهای بلوک قرمز سنگفرش شده که در اثر فرسایش آب زوایای خود را از دست داده اند و شکل مسطح و نرمی پیدا کرده اند.

به گفته کارشناسان حوزه میراث فرهنگی اثر تاریخی "پل شکسته" لرستان تنها پل در دنیاست که تماما از سنگ ساخته شده است.

این پل عظیم و دیدنی مربوط به دوره ساسانی و به شماره ۱۰۵۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

کم توجهی به آزادسازی حریم و ساماندهی این بنای تاریخی در حالی است که پل شاپوری از جمله آثاری بوده که در نوبت ثبت جهانی قرار دارد و ثبت جهانی پلهای تاریخی استان لرستان از جمله مصوبات دور دوم سفر هیئت دولت به این استان است.

برای ساماندهی این اثر تاریخی موارد مختلفی از سوی متولیان امر مطرح می شود؛ از یک سو بحث تعیین حریم این اثر مطرح بوده و از سوی دیگر موضوع تملک اراضی موجود در حریم این بنای تاریخی بارها در سخنرانی مسئولان مورد بحث قرار گرفته است.

همچنین موضوع قرار دادن این اثر تاریخی در محدوده شهری نیز محل بحث اداره کل راه و شهرسازی و شهرداری است به طوریکه شهرداری معتقد است این اثر تاریخی در محدوده شهری نیست و باید از سوی اداره کل راه و شهرسازی این اثر را به محدوده شهری ملحق کرد تا شهرداری بتواند در این زمینه ورود پیدا کند.

همچنین مشکلات اعتباری میراث فرهنگی لرستان برای تملک اراضی حریم این اثر تاریخی مشارکت دیگر دستگاهها در این زمینه را ضروری ساخته است تا برای تملک اراضی به یاری این اداره کل بیایند؛ موضوعی که تاکنون در جلسات مختلف مطرح شده ولی همچنان به نتیجه نرسیده است.

کد خبر 2429051

برچسب‌ها