۱۳ آذر ۱۳۹۳، ۹:۳۲

مهر گزارش می دهد/

صنایع تبدیلی، نوک پیکان تولید/ ضایعات 35 درصدی محصولات در استان مرکزی

صنایع تبدیلی، نوک پیکان تولید/ ضایعات 35 درصدی محصولات در استان مرکزی

اراک- با راه اندازی ۱۹۰ واحد صنعت تبدیلی و تکمیلی در استان مرکزی، ارزش افزوده حاصل از فرآوری و تبدیل محصولات خام کشاورزی به تولیدات بادوام و پرمصرف بیش از سه برابر می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: در ۱۱۹ واحد صنایع تبدیلی و تکمیلی استان مرکزی سالانه ۹۵۰ هزار تن انواع محصولات خام کشاورزی فرآوری و به ۷۳۱ هزارتن محصول تبدیل می شود .

علی بابائی بیان کرد: علاوه بر تولید ارزش افزوده و قابلیت نگهداری و عرضه محصول، با راه اندازی و فعالیت این واحدها برای حدود دو هزار نفر اشتغال ایجاد شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی بابیان اینکه از این تعداد، ۲۸ واحد در زمینه صنایع تبدیلی باغی، پنجاه وسه واحد دربخش صنایع دامی، سی وسه واحد درزمینه صنایع زراعی وپنج واحد در بخش صنایع شیلاتی فعالیت می کنند افزود: در بخش صنایع تبدیلی باغی نیز سالانه ۱۵۳ هزار تن محصولات باغی جذب، فرآوری و به بازار عرضه می شود .

وی اضافه کرد در ۵۳ واحد صنایع تبدیلی دامی شامل کشتارگاه های دام و طیور، بسته بندی گوشت، خوراک آبزیان، دام و طیور و فرآورده های پروتئینی سالانه ۷۱۱ هزار تن محصولات خام دامی به محصولات قابل عرضه به بازار تبدیل می شود.

به گفته بابائی درسی و سه واحد صنایع تبدیلی زراعی نیز هر سال چهار هزار تن حبوبات، غلات، خشکبار، صیفی جات و سبزیجات بسته بندی شامل بسته بندی و فرآوری می شود.

ایجاد صنایع تبدیلی، از حجم ضایعات می کاهد

ایجاد صنایع تبدیلی با هدف کاهش حجم ضایعات کشاورزی در سند چشم انداز توسعه کشور از اهمیت خاصی برخوردار است و به اعتقاد کارشناسان کشاورزی و مسائل اقتصادی از ضرورت های این بخش به شمار می رود.

اگرچه هر سال حدود ۳۵ درصد ازمجموع دو و نیم میلیون تن انواع محصولات تولیدی کشاورزان استان مرکزی به دلیل کمبود صنایع تبدیلی، نبود سردخانه و شرایط نامناسب نگهداری از بین رفته و به ضایعات تبدیل می شود؛ اما برای جلوگیری از ضایعات و کسب ارزش افزوده ناشی ازفرآوری محصول، درسالهای اخیرتوجه ویژه ای به راه اندازی صنایع تبدیلی شده که نتیجه این سیاست تاسیس کارخانجات صنایع تبدیلی مختلف و رونق صادرات محصولاتی است که در گذشته خواهان نداشته و از بین می رفت .

محمد سروری نژاد یکی ازصادرکنندگان کشمش استان مرکزی گفت: کشاورزان استان هرسال یکصد هزار تن انگور تولید می کند و از این مقدار تولیدات، وی هر سال ۳۵۰ تن کشمش را پس از فرآوری به کشورهای عراق، آسیای میانه و اروپا صادر و ۴۰۰ هزار دلار درآمد ارزی نصیب کشور می کند .

۷۲ واحد فرآوری محصولات کشاورزی در حال ساخت است

به گفته معاون مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی هم اینک ۷۲ واحد جدید فرآوری با ۱۱۹ میلیارد تومان سرمایه گذاری در دست ساخت است که برخی از این واحدها بین ۲۰ تا ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و در سالهای آتی به تدریج به بهره بردای خواهند رسید.

باجلانی افزود: با بهره برداری از طرح های در دست ساخت سالانه ۷۶۰ هزار تن به ظرفیت صنایع تبدیلی استان اضافه و برای هزار و ۲۵۰ نفر نیز شغل ایجاد خواهدشد.

وی با اشاره به اینکه پارسال ۲۸ واحد صنایع تبدیلی دراستان به بهره برداری رسیده اضافه کرد: از ابتدای امسال تا کنون نیز ۱۲ واحد با ۱۸ میلیارد تومان سرمایه گذاری و اشتغالزایی برای ۱۶۸ نفر به بهره برداری رسید که ظرفیت تولید و فرآوری این واحدها سالانه ۴۱ هزار تن است.

سیب، کشمش، هلو، شلیل، بادام، گردو، گل، گیاهان زینتی، انار، طالبی، آلو، زرد آلو، انگور، انجیر، خیار، هویج، نخود، لوبیا، تخم مرغ، گوشت قرمز و گوشت سفید برخی از انواع محصولات تولیدی در استان مرکزی هستند که با ایجاد واحدهای فرآوری و توسعه صنایع تبدیلی علاوه بر سود آوری، موجب اشتغالزایی خواهند شد.

بخشی از تولیدات و محصولات فرآوری شده در این صنایع هر سال به خارج ازکشور صادرمی شود

معاون مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی ارزش محصولات فرآوری شده و صادره از استان را سالانه حدود ۵۰ میلیون دلار بیان کرد و افزود: پارسال نیز ۵۱ میلیون دلارمحصولات فرآوری شده به کشورهای آسیای میانه، حاشیه خلیج فارس، عراق، افغانستان و برخی از کشورهای اروپایی صادر شده است.

صنایع تبدیلی با همه مزایا و درآمدزایی ازمشکلات مختلفی دراستا برخورداراست که ازمهمترین آنها می توان به فرسوده بودن ماشین آلات و تجهیزات برخی از واحدهای صنایع تبدیلی و عدم پرداخت تسهیلات و تخصیص اعتبارات از سوی صندوق توسعه ملی به طرح های معرفی شده برای دریافت تسهیلات اشاره کرد.

به نظر می رسد برای حل مشکل سرمایه گذاران بخش صنایع تبدیلی دراستان و اصلاح ساختار و بهبود خط تولید، ارتقای کیفیت محصولات و جذب سرمایه گذاران کشتارگاه های دام وتبدیل ضایعات کشتارگاهی، فرآوری، قطعه بندی، بسته بندی و انجماد گوشت قرمز، مرغ و تخم مرغ، فرآوری وبسته بندی میوه، سبزی، صیفی و محصولات گلخانه ای، ساخت انبار نگهداری محصولات کشاورزی وسردخانه، فرآوری وبسته بندی اسانس و عرقیات گیاهی و دارویی نیاز است.

 

کد خبر 2432915

برچسب‌ها