۱۰ آذر ۱۳۹۳، ۱۴:۵۱

استاندار استان مرکزی:

غرب از ابزار حقوق بشر برای سلطه بر کشورها استفاده می کند

غرب از ابزار حقوق بشر برای سلطه بر کشورها استفاده می کند

اراک- استاندار استان مرکزی گفت: غرب در ۱۰۰ سال اخیر تلاش کرده تا دستاوردهای حقوق بشر را به نام خود ثبت کرده و از آن به عنوان یک ابزار سیاسی برای سلطه بر سایر کشور ها استفاده کند؛ در حالیکه مصادیق رعای

به گزارش خبرنگار مهر، محمد حسین مقیمی روز دوشنبه در نخستین همایش ملی حقوق شهروندی، بایدها و نبایدها، با اشاره به نصب منشور کوروش در سازمان ملل، اظهار کرد: حتی قبل از تدوین منشور کوروش نیز مباحث مربوط به حقوق شهروندی در ایران نمایان بوده و آثاری چون منشور کوروش، کتیبه داریوش و اندرزنامه ها نمونه هایی از این دست هستند.

وی ادامه داد: هنگامی که این فرهنگ اصیل با آموزه های اسلام سیراب شد توانست به شکل زیبایی تکامل پیدا کند و به روابط حاکمان و مردم وارد شود.

مفاد منشور حقوق شهروندی نباید با سایر قوانین در تضاد باشد

مقیمی ضمن تاکید بر اهداف تدوین منشور حقوق شهروندی، تصریح کرد: این منشور با هدف تجمیع، شناسایی و آگاهسازی مردم نسبت به حقوق شهروندی تهیه شده و مفاد آن باید سازگار با سایر قوانین باشد و حقوق هیچ شهروندی را تضییع نکند.

وی با برشمردن مهمترین حقوق مطرح شده در این سند، گفت: حق حیات، سلامت و زندگی شایسته، آزادی اندیشه، بیان و مطبوعات، دسترسی به اطلاعات، حفظ هویت فرهنگی، بیان رسانه ای و آفرینش هنری، حفظ حریم خصوصی، برخورداری از سلامت اداری، حکمرانی شایسته و حکمرانی قانون از جمله مهمترین حقوق مطرح شده در این منشور هستند.

مقیمی ادامه داد: حق مشارکت شهروندان در سرنوشت اجتماعی، برخورداری از شفافیت و رقابت، حقوق اقتصادی و مالکیت، برخورداری از کار شایسته، حق آسایش، رفاه، حمایت و تامین اجتماعی، دسترسی به عدالت قضایی، برخورداری از آموزش و تعلیم از دیگر حقوق مطرح شده در این سند می باشد.

فرهنگ نقد، نقدپذیری و پاسخگویی باید ترویج یابد

استاندار استان مرکزی بیان کرد: میل به نهادینه سازی جامعه پذیری و رعایت حقوق شهروندی مستلزم راهکارهایی همچون آموزش و آگاه سازی شهروندان، تقویت نظارت اجتماعی، افزایش مسئولیت اجتماعی، تلاش برای حاکمیت فرهنگ نقادی و نقد پذیری، حاکمیت فرهنگ پاسخگویی نهاد های دولتی و ترویج فرهنگ قانون گرایی می باشد.

مقیمی ضمن برشمردن مهمترین اقدامات انجام شده در استان برای گسترش حقوق شهروندی، تصریح کرد: راه اندازی کمیته مردمی حقوق شهروندی در حوزه سازمان های مردم نهاد، فعالسازی انجمن حمایت از حقوق مصرف کننده، انجام بازررسی های سرزده از دستگاه های اجرایی، ارزیابی عملکرد دستگا های اجرایی و تجلیل از سازمان های برتر از مهمترین اقدامات انجام شده در این زمینه هستند.

وی تدوین سند ارتقای فرهنگ ترافیک را گامی مهم برای رعایت حقوق شهروندی دانست و افزود: سند ارتقای فرهنگ ترافیک با بیش از ۹۰۰ برنامه و مشارکت ۴۶ دستگاه وآموزش ۵۰ هزار نفر یکی دیگر از کارهای انجام شده برای بسط حقوق شهروندی در استان مرکزی است.

کد خبر 2433736

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha