۱۰ آذر ۱۳۹۳، ۱۵:۲۰

طراح با سابقه تئاتر در گفتگو با مهر:

طراحی لباس در حال از بین رفتن است/ ضرورت داشتن جایزه طراحی لباس در فجر

طراحی لباس در حال از بین رفتن است/ ضرورت داشتن جایزه طراحی لباس در فجر

کتایون فیض‌مرندی با اشاره به ضرورت وجود جایزه طراحی لباس در جشنواره تئاتر فجر، معتقد است طی 10 سال اخیر اشراف نداشتن مدیران و مسئولان به تئاتر باعث شده تا بخش طراحی صحنه و لباس تئاتر مغفول واقع شوند.

فیض‌مرندی درباره نیاز به وجود جایزه طراحی لباس در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به خبرنگار مهر گفت: وجود جایزه طراحی لباس در جشنواره تئاتر فجر ضرورت دارد اما به نظر می‌رسد در طی 10 سال اخیر به دلیل اشراف نداشتن مدیران و مسئولان به تئاتر، بخش طراحی صحنه و لباس تئاتر مغفول واقع شده‌اند و تمام کارگاه‌های دکور و لباس از بین رفته‌اند.

وی متذکر شد: به دلیل از بین رفتن کارگاه‌های دکور و لباس تئاتر تمامی کسانی که توانایی این را داشتند که در حوزه دکور و لباس به صورت عملی کار کنند، بازنشسته شوند و این امر باعث شده که طراحان لباس به سراغ دوزندگانی بروند که حرفه‌ای نیستند. متأسفانه علیرغم پیگیری دوستان طراح، مدیران هیچ توجهی به نیاز تئاتر به کارگاه دکور و لباس و حضور نیروهای متخصص در این زمینه ندارند.

مدیر گروه نمایش دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد معتقد است بخش طراحی صحنه و لباس طی یک دهه اخیر مغفول مانده است. فیض‌مرندی افزود: اساسا طراحان صحنه و لباس تفکیک نشده‌اند و در سینما و تئاتر غالبا از یک نفر خواسته می‌شود تا کار طراحی صحنه و لباس را انجام دهد. در اصل این کار در راستای صرفه‌جویی در بودجه انجام می‌شود.

این کارگردان و طراح با سابقه تئاتر یادآور شد: بخش زیبایی‌شناسی و دیداری در سینما و تئاتر به نوعی از بین رفته‌اند. اتفاقاتی که در این سال‌ها افتاده خیلی تلخ‌تر از نداشتن جایزه طراحی لباس در جشنواره تئاتر فجر است. بحث طراحی صحنه و لباس در حال از بین رفتن است و تبدیل به سلیقه می‌شود.

فیض‌مرندی معتقد است به دلیل هزینه‌دار بودن طراحی صحنه و لباس و نبود نیروهای متخصص این کار، در زیرمجموعه یک اثر سینمایی یا تئاتری، کارگردان هنری تعریف نمی‌شود. 

وی با بیان اینکه اگر در تئاتری طراحی صحنه و لباس انجام می‌شود باید دید که به لحاظ دیداری و زیبایی‌شناسی درست انجام شده یا نه، تصریح کرد: با توجه به کمبود بودجه و نبود نیروهای متخصص، کارگردان برای صرفه‌جویی در بودجه طراح صحنه و لباس را حذف می‌کند.

این مدرس تئاتر درباره راهکارهای وضعیت ایجاد شده برای طراحی صحنه و لباس تئاتر، تأکید کرد: باید بودجه تئاتر درست شود تا باقی فرآیندها هم درست شوند. بازسازی کارگاه‌های دکور و لباس هم اقدام مهمی است که باید انجام شود.

کد خبر 2433775

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha