۱۶ آذر ۱۳۹۳، ۱۱:۴۲

بررسی تاریخچه شورای امنیت در «گزارش یک شورا»

بررسی تاریخچه شورای امنیت در «گزارش یک شورا»

مستند «گزارش یک شورا» به بررسی جایگاه، وظایف و کارکردهای شورای امنیت سازمان ملل متحد و همچنین تاثیرات حق وتو بر تصمیمات این شورا می‌پردازد.

به گزارش خبرنگار مهر، مستند «گزارش یک شورا» به بهانه مخالفت شورای امنیت با حق داشتن انرژی هسته‌ای، به بررسی تاریخچه آن می‌پردازد؛ در این مستند بیان می‌شود که سازمان ملل در سال 1945 توسط متفقین تأسیس و جایگزین جامعه ملل شد و در آغاز 51 کشور سازمان ملل متحد را شکل دادند ولی در سال 2011 تعداد آنها به 193 کشور رسید.

در حال حاضر فقط واتیکان، که عضویت در سازمان را نپذیرفته‌ و چین ملی (تایوان) که عضویتش بعد از عضویت جمهوری خلق چین لغو شد، در سازمان ملل متحد عضویت ندارند.

مستند گزارش یک شورا

شورای امنیت با هدف حفظ صلح و امنیت بین المللی یکی از 6 رکن اصلی آن بود. این شورا پنج عضو دائم دارد که دارای حق وتو هستند. حق وتو، بیشتر در جهت منافع ملی اعضای دائم بوده و این مسئله عامل عدم موفقیت سازمان ملل است.

مستند گزارش یک شورا

پاسداری از امنیت و صلح بین ‌المللی وظیفه اصلی این شورا است و بر اساس منشور سازمان ملل متحد، حیطهٔ قدرت شورای امنیت شامل اعزام نیروهای پاسدار صلح، تصویب تحریم‌های بین‌ المللی و اعطای اجازه استفاده از نیروی نظامی علیه کشورهای متخاصم تعیین شده است.

مستند گزارش یک شورا

در سال‌های اخیر تحریم‌های گسترده شورای امنیت علیه جمهوری اسلامی آن هم به بهانه جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای که در پی فعالیت‌های صلح آمیز اتمی ایران صورت گرفت، نام این شورا را در میان ایرانیان برجسته‌تر کرده است.

مهدی نقویان، «گزارش یک شورا» را برای شبکه افق تهیه و کارگردانی کرده است؛ این مستند ساعت 19.30 روز یکشنبه 16 آذرماه و تکرار آن روز بعد ساعت 17:30 از این شبکه پخش خواهد شد.

کد خبر 2437554

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha