۱۶ آذر ۱۳۹۳، ۱۴:۰۷

مدیرکل آموزش و پوروش استان مرکزی:

استان مرکزی دارای رتبه ۱۲ کشور در شاخص بیسوادی است

استان مرکزی دارای رتبه ۱۲ کشور در شاخص بیسوادی است

اراک- مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی با بیان اینکه بر اساس آخرین سرشماری نفوس و مسکن۱۹۴ هزار و ۴۸۵ نفر از جمعیت استان مرکزی بیسواد هستند، افزود: استان در شاخص بیسوادی رتبه ۱۲ کشور را داراست.

به گزارش خبرنگار مهر، شهریار فولادوند، صبح یکشنبه در شورای پشتیبانی نهضت سوادآموزی استان مرکزی، با اشاره به اینکه کمبود نیروهای آموزش دهنده یکی از مشکلات اساسی معاونت سوادآموزی استان مرکزی است، افزود: اکنون ۵۰۰ نیروی کم تجربه با مدارک غیرمرتبط وظیفه تدریس سوادآموزان را برعهده دارند.

وی با بیان اینکه این روش باعث پایین آمدن کیفیت آموزش شده است، گفت: پیش از ادغام و تبدیل نهضت سوادآموزی به معاونت سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش، ۷۲۰ آموزش دهنده کار آزموده با مدرک تحصیلی مرتبط در خدمت این نهاد بودند.

مدیر کل آموزش و پرورش استان مرکزی با اشاره به اینکه نیروهای مذکور جذب آموزش و پرورش شدند، اضافه کرد: کمبود نیروهای آموزش دهنده یکی از مشکلات اساسی این معاونت بوده و نیازمند نروهای مجرب است.

شناسایی دانش آموزان لازم التعلیم از فعالیت های معاونت ابتدایی

فولادوند با بیان اینکه معاونت آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان مرکزی در تلاش برای استفاده همه دانش آموزان از حق طبیعی خواندن و نوشتن و آموزش است، گفت: شناسایی و بازگرداندن دانش آموزان لازم التعلیمی که به هر دلیلی ترک تحصیل کردند، به محیط آموزشی مهمترین رویکرد این اداره کل در سال جاری بوده است.

وی با اشاره به اینکه در بسیاری از موارد والدین دانش آموزان برای بازگرداندن فرزندانشان به محیط های آموزشی مقابله می کنند، افزود: در برخی موارد به دلیل این رفتارها با مداخله پلیس دانش آموزان به مدارس هدایت می شوند.

مدیر کل آموزش و پرورش استان مرکزی تصریح کرد: این اداره کل با تلاش و کوشش در جهتپیشگیری از ترک تحصیل برای دانش آموزان ابتدایی و آموزش افراد بیسواد جوان و بزرگسال در جهت محو بیسوادی گام های موثری برداشته است.

خواسته اجتماعی برای آموزش بیسوادان مطلوب نیست

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی در این جلسه با بیان اینکه خواسته اجتماعی برای محو بیسوادی مطلوب نیست، گفت: زمینه های لازم چون تجهیزات برای آموزش این قشر آماده است و این نیازمند تشویق و ترغیب بیسوادان توسط افراد جامعه به علیم و تربیت است.

خیرعلی مینایی با اشاره به اینکه مشکلات و موانع گسترش سوادآموزی در استان به دسته های آموزشی، گرایشی، سازمانی و زمینه ای تقسیم می شوند، افزود: بی انگیزه بودن آموزش دهندگان به دلایل مختلف از جمله کمبود حق الزحمه، نامناسب بودن فضاهای آموزشی، تاخیر های طولانی مدت در پرداخت حق الزحمه آموزش دهندگان و طولانی بودن مدت آموزش و تدریس مهمترین مشکلات آموزشی گسترش این معاونت در استان است.

وی اظهار کرد: مخالفت برخی از والدین با ادامه تحصیل فرزندان، فقر مالی و نبود احساس نیاز برای ادامه تحصیل از مهمترین مشکلات گرایشی در زمینه گسترش معاونت سوادآموزی است.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی دقیق نبودن آمارهای اعلام شده بیسوادان از سوی مرکز آمار، کاهش کیفیت آموزش به دلیل کمبود نیروهای کاآزموده با مدرک تحصیلی مرتبط و عدم همکاری دستگاه های دلتی با اداره کل آموزش و پرورش، ضعف در تبلیغات، نبود قوانین حمایت کننده از آموزش دهندگان، ادغام نهضت سوادآموزی به آموزش و پرورش و عرضه محور بودن به جای تقاضا محور بودن سوادآموزی در جامعه را از مهمترین موانع توسعه سوادآموزی در بخش مشکلات سازمانی عنوان کرد.

مینایی تصریح کرد: مشکلات مربوط به اقامت آموزش دهندگان در روستاها، مهاجرت های بی برنامه مردم از روستاها به شهرها و ناتوانی برخی از سوادآموزان در مناطق دو زبانه مهمترین مشکلات زمینه ای در گسترش سوادآموزی در استان است.

وی پیگیری و تصویب راهکارهای تشویقی برای مدیران مدارس و معلمان انتشار و توزیع هشت هزار پوستر تبلیغاتی در نقاط مختلف استان، تشکیل کارگروه های استانی، ارائه فراخوان همکاری به دستگاه های دولتی را از مهمترین اقدامات این اداره کل برای گسترش معاونت سوادآموزی در نقاط مختلف استان مرکزی در سال تحصیلی جاری عنوان کرد.

کد خبر 2437817

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha