۱۶ شهریور ۱۳۹۲، ۱۴:۵۳

در استان مرکزی:

7هزار بی سواد تحت پوشش سوادآموزی/افزایش قانونمندی جامعه از تاثیرات اجتماعی سواد‌آموزی

7هزار بی سواد تحت پوشش سوادآموزی/افزایش قانونمندی جامعه از تاثیرات اجتماعی سواد‌آموزی

اراک - خبرگزاری مهر: معاون سواد‌آموزی آموزش‌و‌پرورش استان مرکزی گفت: بیش از 7 هزار بی سواد سوادآموزی در سال تحصیلی 92-93 در این استان تحت پوشش قرار می گیرند.

به گزارش خبرنگار مهر، خیر‌علی مینایی صبح روز شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن تبریک به مناسبت 17 شهریور روز جهانی مبارزه با بی سوادی، افزود: در سال جاری با ابلاغ معاونت سوادآموزی به مناطق 15 گانه آموزش و پرورش هفت هزار و 958 نفر تحت پوشش سواد آموزی در استان قرار خواهند گرفت.

وی همچنین به پوشش دو هزار و 66 نفر بی‌سواد در سال 90 و دو هزار و 466 نفر بی‌سواد در سال  91اشاره کرد و گفت: از این تعداد 30 درصد ریزش و مابقی موفق به دریافت گواهینامه قبولی شدند.

معاون سواد‌آموزی آموزش‌و‌پرورش استان مرکزی با بیان اینکه طبق آمار دو سال گذشته 38هزار و 544 نفر بی سواد در استان اعلام شد، ادامه داد: 35 هزار و 231 نفر به عنوان بی سواد و کم سواد شناسایی شدند.

مینایی اضافه کرد: طبق خوداظهاری افراد بی سواد9 هزار و 765 نفر به عنوان بی‌سواد و کم سواد در این استان شناسایی شدند.

وی خاطر نشان کرد: افرادی که پوشش داده نشدند به دلایل مهاجرت، فوت، افزایش سن، معلولیت جسمی و حرکتی از محدوده 10 تا 49 که جامعه هدف سوادآموزی است خارج شدند.

معاون سواد‌آموزی آموزش‌و‌پرورش استان مرکزی همچنین بر ابلاغ بیانات رهبر به وزیر آموزش‌و‌ پروش در سال 91 در قالب 13 بند که عصاره سند تحول بنیادین بود، اظهار کرد: در این ابلاغ نیز ریشه‌کنی بی‌سوادی در راس برنامه‌های این وزارت بیان شده بود.

افزایش قانونمندی در جامعه،‌احترام به حقوق دیگران، انضباط اجتماعی از تاثیرات اجتماعی سواد‌آموزی

مینایی افزایش قانونمندی در جامعه،‌احترام به حقوق دیگران، انضباط اجتماعی را از تاثیرات اجتماعی سواد‌آموزی دانست و اضافه کرد: افزایش سواد در جامعه بسیاری از مشکلات اقتصادی را از میان بر‌خواهد داشت.

وی خاطر نشان کرد: جوامعی که از سواد بالاتری برخوردارند از جایگاه بهتری در سطح جهانی بهرمند بوده و مشکلات داخلی در این کشورها نیز بسیار کمتر است.
 
 معاون سواد‌آموزی آموزش‌و‌پرورش استان مرکزی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه در 34 سال گذشته اقدامات مطلوبی در حوزه سواد‌آموزی کشور انجام شده است، اظهار کرد: پیش از انقلاب در سرشماری سال 57 افراد بهرمند از سواد 41 درصد جامعه را تشکیل می‌دادنند.

مینایی تصریح کرد: در سرشماری سال 90 میزان بی سوادی در استان مرکزی بین جامعه هدف 10 تا 49 سال به 9/93 درصد رسید که این میزان افزایش نزدیک به 50 درصدی با سواد در استان را بیان می‌کند.

آموزش‌ و‌ پرورش ملزم به تلاش در راستای محو بی‌سوادی

وی با اشاره به اینکه طی دو سال گذشته آموزش‌ و‌ پرورش همچون گذشته ملزم به تلاش در راستای محو بی‌سوادی در جامعه شد، اضافه کرد: بر اساس برنامه پنجم توسعه، سند تحول بنیادین آموزش‌و‌پرورش و سخنان مقام عظمی ولایت آیت‌الله خامنه‌ای تلاش در این حوزه دو چندان شد.

گفتنی است،‌ سازمان‎ آموزشی، علمی و فرهنگی ملل‎ متحد یونسکو 17شهریور برابر با هشت سپتامبر را روز جهانی مبارزه با بی‌سوادی نامگذاری کرد و کنگره جهانی براندازی بی‌سوادی در جهان را از ‌١٥ تا ‌٢٥ شهریور ‌١٣٤٤ در تهران تشکیل داد.

لازم به ذکر است، در سپتامبر ‌٢٠٠٠ میلادی نیز رهبران جهان، اعلامیه هزاره را تصویب کردند و متعهد شدند ملت‌هایشان تا سال ‌٢٠١٥ میلادی بتوانند به یکی از اهداف آموزش همگانی دست‌یابند.

یادآور می شود،‌ پس از پیروزی انقلاب اسلامی با صدور فرمان حضرت امام خمینی (ره)، نهضت سواد آموزی در ‌٧ دی ماه ‌١٣٥٨ شروع به کار کرد و با تشکیل کلاس‌های سوادآموزی، امکان تشکیل کلاس را در تمام نقاط کشور به وجود آورد.
 

کد خبر 2130650

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha