۱۲ دی ۱۳۹۳، ۱۵:۲۸

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان مرکزی:

۳ طرح آموزشی برای کاستن از جمعیت بیسواد استان مرکزی اجرا شد

۳ طرح آموزشی برای کاستن از جمعیت بیسواد استان مرکزی اجرا شد

اراک- معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان مرکزی گفت: از ابتدای امسال تاکنون معاونت سوادآموزی آموزش و پرورش استان مرکزی سه طرح آموزشی برای بیسوادان اجرا کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، خیرعلی مینایی، ظهر جمعه پیش از خطبه های نماز جمعه اراک، با بیان اینکه طرح آموزش والدین بیسواد با اعلام ۱۱ هزار و ۲۰۰ نفر از والدین دانش آموزان مشغول به تحصیل توسط سازمان مرکزی یکی از این طرح ها است، گفت: در این طرح و پس از پالایش تنها شش هزار نفر بی سواد مطلق شناسایی شدند.

وی با اشاره به اینکه از این تعداد هزار و ۵۰۰ نفر به علت فوت، مهاجرت و باسواد بودن پالایش نشده اند، افزود: از تعداد بی سوادان شناسایی شده تنها هزار نفر از دوره های سوادآموزی استقبال کردند.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان مرکزی با بیان اینکه طرح دوم آموزش افراد بی سواد ۱۰ تا ۲۰ سال بود، اضافه کرد: در این بخش ۵۰۰ نفر از سوی سازمان مرکزی در استان مرکزی اعلام شد که با همکاری بهزیستی استان مرکزی درصدی شناسایی شدند.

مینایی ادامه داد: تعدادی از این افراد هم به دلیل داشتن عقب ماندگی های ذهنی آموزش پذیر نبوده و از این گروه خارج شدند.

وی با بیان اینکه آموزش اتباع خارجه از دیگر طرح های اجرایی توسط معاونت سوادآموزی استان مرکزی است، اظهار کرد: در این طرح ۵۰۰ سهمیه ثبت نام به شهرهای اراک، ساوه و دلیجان داده شد.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان مرکزی تصریح کرد: در مرحله اول این تعداد سهمیه به طور کامل ثبت نام شد و مابقی متقاضیان باید در مراحل بعدی برای ثبت نام مراجعه کنند.

در دوره سوادآموزی بی سوادانطی ۴۰۰ ساعت آموزش دیده و مدرکی معادل سوم ابتدایی دریافت می کنند و اکنون ۱۴۰۰ نفر بی سواد ایرانی و ۵۰۰ افغانی در این دوره مشغول به تحصیل هستند. مینایی با اشاره به اینکه پس از تبدیل نهضت سوادآموزی نحوه آموزش به سه دوره سوادآموزی، انتقال و تحکیم سواد تبدیل شد، افزود: در دوره سوادآموزی بی سوادانطی ۴۰۰ ساعت آموزش دیده و مدرکی معادل سوم ابتدایی دریافت می کنند و اکنون ۱۴۰۰ نفر بی سواد ایرانی و ۵۰۰ افغانی در این دوره مشغول به تحصیل هستند.

وی ادامه داد: در دوره انتقال که شامل ۶۰۰ ساعت و معادل ششم ابتدایی است، ۶۵۰ نفر مشغول به تحصیل هستند.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان مرکزی اظهار کرد: در صورتی که افراد علاقمند به ادامه تحصیل نباشند باید دوره تحکیم سواد را بگذرانند.

مینایی با اشاره به اینکه اکنون ۳۰ درصد نیروی لازم برای سوادآموزی توسط معلمان و در قالب اضافه کار در حال انجام است، افزود: آموزش دهندگان آزاد با حداقل مدرک دیپلم می توانند برای شرکت در این طرح آموزش افراد بی سواد پس از گذران دوره های آموزشی فعالیت خود را آغاز کنند.

وی اظهار کرد: آموزش دهندگان پس از آموزش افراد بی سواد به ازای هر فردی که در امتحانات پایان دوره نمره کافی را کسب کند، شش میلیون و ۸۰۰ هزار ریال دریافت خواهند کرد.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان مرکزی با بیان اینکه آموزش بزرگسالان مهمتر و مشکلتر از کودکان بازمانده از تحصیل است، تصریح کرد: به دلیل اینکه والدین نمونه ها و الگوهای اولیه برای افراد بوده و بسیاری از اخلاق و رفتار را از آنان می آموزند، باید آموزش های لازم به ویژه سواد را فراگیرند.

مینایی ادامه داد: میزان تحصیلات والدین در موفقیت و هدایت افراد به تحصیل و آموزش و حتی موفقیت در بخش های مختلف موثر بوده و در بیشتر موارد رفتارهای نامتناسب والدین سبب انحراف کودکان می شود.

وی با اشاره به اینکه براساس آمار به دست آمده ۵۵ درصد افراد بی سواد حداقل یک دانش آموز مشغول به تحصیل در مدارس دارند، افزود: هرچه سواد والدین افزایش یابد، اثرات مثبت بر دانش آموزان بیشتر و افراد موفقتر بیشتری خواهیم داشت.

افزایش نرخ سواد از ۴۸ درصد به ۹۴ درصدمعاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان مرکزی با تاکید بر اینکه براساس سرشماری سال ۵۵ جمعیت باسواد استان مرکزی ۴۸ درصد بود، گفت: براساس سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۰ از جمعیت یک میلیون و ۲۸۷هزار نفری سن شش سال به بالا ۱۹۴ هزار و ۴۸۵ نفر بی سواد در استان مرکزی وجود داشت، که این میزان ۸۴ درصد جمعیت استان مرکزی را تشکیل می داد.

مینایی با بیان اینکه در جامعه هدف معاونت سوادآموزی که گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال است در استان مرکزی ۴۸ هزار بی سواد وجود دارد، اضافه کرد: براین اساس در استان مرکزی ۹۴ درصد باسواد و شش درصد بی سواد وجود دارد.

کد خبر 2454382

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha