۱۲ خرداد ۱۳۹۳، ۱۲:۵۵

مینایی؛

تقاضای اجتماعی در استان مرکزی برای محو بی‌سوادی مطلوب نیست/ 4773 از اولیای استان بی‌سواد هستند

تقاضای اجتماعی در استان مرکزی برای محو بی‌سوادی مطلوب نیست/ 4773 از اولیای استان بی‌سواد هستند

اراک-خبرگزاری مهر: معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان مرکزی ضمن انتقاد از اینکه تقاضای اجتماعی برای محو بی سوادی در استان مطلوب نیست گفت: تقاضای اجتماعی و درخواست در استان وجود ندارد و همین مشکلات، امر ریشه‌کنی بی‌سوادی را طولانی کرده است.

خیرعلی مینایی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: درخواست برای یادگیری سواد در استان وجود ندارد  در صورتی که اگر  این افراد استقبال کنند ظرف یکی دو سال بی‌سوادی در استان کاملا محو‌ می‌شود.

وی ادامه داد: در صورتی که همه افراد جامعه خواستار محو بی سوادی باشند و اطرافیان خود را به سوادآموزی تشویق کنند، فعالیت های آموزش و پرورش با موفقیت بیشتری پیگیری می شود.

هنوز برخی افراد به سوادآموزی علاقمند نیستند

مینایی با تاکید بر اینکه امکانات و تجهیزات کافی برای آموزش افراد بی سواد و کم سواد در استان فراهم است، تصریح کرد: با وجود فرهنگ‌سازی‌هایی که صورت گرفته با مشکل روبرو هستیم و هنوز برخی افراد به سوادآموزی علاقمند نیستند و انگیزه کافی را ندارند.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان مرکزی از اجرای دو طرح سوادآموزی در سال 93 خبر داد و گفت: برای استفاده از ظرفیت معلمان و آموزش برای نهضت، اقدامات تشویقی برای حضور معلمان انجام و در نمره ارزشیابی سالانه آن‌ها موثر است.

وی با اشاره به تشکیل گروهی تحت عنوان گروه بهبود کیفیت آموزش و برنامه‌ریزی برای آموزش در حوزه سوادآموزی، برگزاری مسابقات و ارزیابی، اضافه کرد: این اقدام با کمک ستاد راهبردی سوادآموزی، رئیس ستاد و استاندار، دبیر و اعضای بهزیستی، کمیته امداد و دستگاه های ذیربط انجام شده است.

وی با بیان اینکه آشنایی افراد بی سواد از مزایای این مهم و جایگاه اجتماعی آنان ضروری است، اظهار کرد: برای تبلیغ در حوزه سوادآموزی، در حدود 135 دقیقه برنامه تلویزیونی و 350 دقیقه برنامه رادیویی ساخته شد.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان مرکزی با تاکید بر اینکه در همه مناطق استان مرکزی پست سازمانی با عنوان معاون سوادآموزی فعالیت دارند، تصریح کرد: در دو منطقه روستایی در سربند و شازند و نوبران شهرستان ساوه که پست سازمانی مشخص نبود در سال 92 اتخاذ شد.

 4773 اولیای بی‌سواد در استان وجود دارد

مینایی از اجرای طرح آموزش اولیای بی‌سواد خبر داد و گفت: طبق آمار چهار هزار و 773 اولیای بی‌سواد در استان وجود دارد که برای این افراد کارگروه‌هایی تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه تاکنون 70 درصد از این تعداد شناسایی شدند، اضافه کرد: نزدیک به 30 درصد از افراد شناسایی شده اکنون مشغول به تحصیل هستند.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان مرکزی ادامه داد: یکی از اقدامات تکمیلی در این خصوص شناسایی و پالایش اسمی بی‌سوادان بر اساس سرشماری انجام شده در سال 90 بود.

حدود 48 هزار نفر در کل استان در سرشماری سال 90 اعلام بی‌سوادی کردند

مینایی با تاکید بر اینکه آمار بی‌سوادی در استان کاهش پیدا کرده است اظهار کرد: حدود 48 هزار نفر در کل استان در این سرشماری اعلام بی‌سوادی کردند اما، تعداد بی‌سوادان مطلق بعد از پالایش مشخص شد.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان مرکزی مشخص کردن حجم ابلاغی برای شهرستان‌ها به این صورت که در مجموع، هفت هزار و 958 نفر باید در سال 92 آموزش می‌دیدند، افزود: از این تعداد باید برخی دوره‌های سوادآموزی و برخی دوره‌های انتقال را بگذرانند.

مینایی با تاکید بر اینکه دوره‌های 100 ساعته‌ای نیز برای بازنگشتن به بی‌سوادی در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: این دوره ها نیز برای افرادی که سوادآموزی را پیشت سرگذاشتند برگزار می شود.

اجرای طرح آموزش بی‌سوادان کمتر از بیست سال

وی در بخش دیگری از سخنانش از اجرای طرح آموزش بی‌سوادان کمتر از بیست سال خبر داد و گفت: این افراد به سه گروه تقسیم می شوند.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان مرکزی با بیان اینکه آمار دقیقی از این قشر در استان در دست نیست، ادامه داد: پیش بینی می شود در استان مرکزی کمتر از 500 دانش آموز بی سواد زیر 20 سال وجود داشته باشند.

مینایی با بیان اینکه کودکان کار، بچه‌های بی‌سرپرست و یا بدسرپرست و جوانان و نوجوانان دارای معلولیت جسمی شامل این طرح می شوند، تصریح کرد: برای این گروه سوم، آموزش‌دهنده را به منزل شخص فرستاده و حق‌الزحمه آن‌ها را ده درصد نسبت به بقیه افزایش و هزینه‌های ایاب و ذهاب آن‌ها نیز تماما از پیش پرداخت می شود.

وی اظهار کرد: این تشویقات نتیجه داد و  استان مرکزی در همکاری مدیران مدارس و معلمان رتبه اول کشوری را کسب کرد.

مینایی از جلسات توجیهی برای آموزش‌دهندگان آزاد خبر داد و اضافه کرد: در این جلسات آموزش های لازم به علاقمندان تدریس در طرح های مذکور داده و آنان مشغول به فعالیت آموزشی می شوند.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان مرکزی با اشاره به طرح پایگاه ثابت سوادآموزی که در دستور کار قرار دارد، تصریح کرد: هنوز ابلاغی در راستای اجرای این طرح به استان نرسیده است.

کد خبر 2303606

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha