۲۲ آذر ۱۳۹۳، ۱۰:۴۵

پژوهشکده مطالعات فرهنگی روایت بررسی می‌کند؛

فرهنگ و سیاست از منظر استوارت هال

فرهنگ و سیاست از منظر استوارت هال

احمد گل‌محمدی عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی در یک سخنرانی در پژوهشکده مطالعات فرهنگی روایت، به بررسی فرهنگ و سیاست از منظر استوارت هال می‌پردازد.

به گزارش خبرنگار مهر، پانزدهمین جلسه از سلسله نشست‌ها و جلسات هفتگی پژوهشکده مطالعات فرهنگی روایت به موضوع فرهنگ و سیاست از منظر یکی از نظریه‌پردازان معاصر اختصاص دارد.

احمد گل محمدی، استاد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی و مترجم کتاب «معنا، فرهنگ و زندگی اجتماعی»، نوشته استوارت هال، سخنران این جلسه است. وی «فرهنگ و سیاست از منظر استوارت هال» را برای بحث خود انتخاب کرده و در صدد است تا درباره معنا و چیستی آن از منظر «هال» بحث کند. سه پرسش اساسی: معنا چیست؟ چگونه تولید می‌شود؟ و چه اهمیتی در زندگی اجتماعی ـ سیاسی ما دارد؟ مهم‌ترین مباحثی است که در این جلسه مطرح خواهد شد.

استوارت هال از بنیانگذران مکتب مطالعات فرهنگی بیرمنگهام است و او را «پدرخوانده چند فرهنگ گرایی» می‌خوانند. هال، یکی از شخصیت‌های اصلی در پایه‌گذاری و بسط مطالعات فرهنگی در بریتانیا به شمار می‌رود. او به همراه ریموند ویلیامز و ریچارد هوگارت از بنیانگذاران مطالعات فرهنگی بریتانیا بود که بعدها به مکتب مطالعات فرهنگی بیرمنگهام (Birmingham School of Cultural Studies) معروف شد.

هال در سال 1968 یعنی چهار سال پس از تاسیس «مرکز مطالعات فرهنگی معاصر بیرمنگهام» ریاست مرکز را از ریچارد هوگارت تحویل گرفت و تا سال 1979 ریاست آن را بر عهده داشت و هم او بود که مطالعات فرهنگی را در بریتانیا به عرصه نژاد و جنسیت کشاند. عرصه تخصصی استوارت هال، هژمونی (با تعقیب آرای آنتونیو گرامشی)؛ قدرت، نهادها، رمزگذاری و رمززگشایی؛ ادارک (نظریه ادراک) تحلیل متنی؛ رسانه‌ها و فرهنگ بود.

او اقتصاد سیاسی نئولیبرالیسم و نئو محافظه کاری را محصول «تاچریسم» می‌دانست. استوارت هال نزدیک به دو دهه یعنی از 1979 تا 1997 به عنوان جامعه‌شناس در دانشگاه اوپن (آزاد) انگلیس تدریس کرد. او در سال‌های 1995 تا 1997 رئیس انجمن جامعه‌شناسی بریتانیا بود. استوارت هال که در سال 1932 در جامائیکا متولد شد، اوایل سال جاری میلادی در سن ۸۲ سالگی درگذشت.

نشست «فرهنگ و سیاست از منظر استوارت هال» فردا یکشنبه 23 آذرماه ساعت 16 در محل پژوهشکده مطالعات فرهنگی روایت واقع در خیابان انقلاب، خیابان 16 آذر، کوچه ادوارد براون پلاک 12 برگزار می‌شود و شرکت در این جلسه برای عموم علاقه‌مندان آزاد است.‌

بر اساس این گزارش، پژوهشکده مطالعات فرهنگی روایت که در مرحله اخذ مجوز از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار دارد، با چند گروه پژوهشی از جمله تاریخ فرهنگی، فلسفه و فرهنگ و معماری و فرهنگ، فعالیت آزمایشی خود را آغاز کرده و جلسه فوق‌الذکر به همت گروه پژوهشی «فرهنگ و سیاست» و به عنوان اولین جلسه این گروه، برگزار می‌شود.

کد خبر 2442222

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha