۲۴ آذر ۱۳۹۳، ۱۲:۱۳

سالانه ۲۰ هزار هکتار مبارزه با ملخ مراکشی انجام می‌شود

رئیس سازمان حفظ نباتات گفت: سالانه بالغ بر ۲۰ هزار هکتار مبارزه با ملخ مهاجر مراکشی صورت می‌گیرد که این امر هزینه‌های قابل توجهی را به همراه دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدعلی باغستانی در جلسه افتتاحیه بیست‌ونهمین نشست کمیسیون کنترل ملخ صحرایی در جنوب غرب آسیا (SWAC) در پنجاهمین سالروز این نشست در تهران اظهار داشت: انسان‌ها به ویژه کشاورزان همواره برای تهیه مواد غذایی خود با مشکل ملخ روبرو بوده‌اند و این آفت به عنوان رقبای جدی در استفاده از مواد غذایی همواره مطرح بوده است. در حال حاضر کانون ملخ‌های بومی شامل مراکشی و ایتالیایی در استان‌هایی مانند خراسان رضوی، گلستان، قزوین، زنجان، اردبیل، گیلان، مازندران، سمنان، تهران، خراسان شمالی، آذربایجان شرقی و کردستان می توان مشاهده کرد.

وی با بیان اینکه با توجه به تغییر اقلیم و پوشش گیاهی این مناطق جمعیت این ملخ‌ها رو به افزایش است، افزود: این امر باعث شده که عملیات کنترلی در فتوح قابل توجهی از مراتع و مزارع آلوده در این استان‌ها اعمال شود تا از خسارات آفت جلوگیری به عمل بیاید.

باغستانی اضافه کرد: در استان‌های شمال شرقی که مرز مشترکی با کشور ترکمنستان دارد، جمعیت‌های مهاجر ملخ مراکشی از کشور ترکمنستان وارد نوار مرزی استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی و گلستان می‌شود که هر ساله بالغ بر ۲۰ هزار هکتار مبارزه با این قبیل ملخ مهاجر مراکشی صورت می‌گیرد که هزینه های قابل توجهی را به همراه دارد و باید تمهیدات لازم اندیشیده شود.

رئیس سازمان حفظ نباتات با بیان اینکه کشور ما از دو جبهه جنوب و جنوب شرقی از عربستان، هند و پاکستان همیشه مورد تهدید این آفت بوده است، گفت: برخی از مناطق جنوب و جنوب شرق کشور به عنوان کانون‌های اصلی و دائمی ملخ صحرایی مطرح هستند و در صورت مساعد بودن شرایط آب و هوایی آفت در این مناطق ظهور پیدا کرده و به حالت طغیانی در خواهد آمد، بنابراین مدیریت اصولی ملخ صحرایی از ضروریات و وظایف اصلی سازمان حفظ نباتات و سازمان جهاد کشاورزی استان‌های مستعد است.

وی اضافه کرد: به خاطر طبیعت مهاجرت‌پذیری و قدرت بالای پرواز ملخ صحرایی، سازمان کشاورزی و خواروبار جهانی ملل متحد (فائو) برای کنترل بهتر این آفت اقدام به تاسیس کمیسیون‌های منطقه ای نموده که این کمیسیون‌ها توسط کمیته مرکزیهدایت و پشتیبانی می شوند.

باغستانی با بیان اینکه ایران عضویت در کمیسیون مبارزه با ملخ صحرایی در جنوب غربی آسیا را در نوامبر ۱۹۶۴ پذیرفت و نیم قرن پیش در چنین روزی این کمیسیون در تهران تاسیس شد، گفت: کشورهای عضو این کمیسیون شامل جمهوری اسلامی ایران، پاکستان، هندوستان و افغانستان هستند. هدف این کمیسیون، ارتقا، تحقیق و اقدام ملی و بین‌المللی در رابطه با مبارزه با ملخ صحرایی در منطقه است.

رئیس سازمان حفظ نباتات با بیان اینکه ایران در زمینه کنترل ملخ صحرایی در سال‌های اخیر موفق عمل نموده است، گفت: سازمان حفظ نباتات در سال ۲۰۰۶ اقدام به تاسیس یک واحد واکنش سریع به نام آمادگاه ملی مبارزه با ملخ برای مقابله احتمالی با ملخ‌ها به ویژه ملخ صحرایی در سطح کشور کرد.

کد خبر 2443586

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha