۶ آبان ۱۳۸۴، ۱۴:۵۷

وقتي سينما و تلويزيون به هم نزديك مي شوند - 2

مهدي همايون فر : تلويزيون تنها رسانه اي است كه در شرايط موجود مي تواند به سينما كمك كند// ورود مديران تلويزيون به سينما با نگراني هايي همراه است

مهدي همايون فر : تلويزيون تنها رسانه اي است كه در شرايط موجود مي تواند به سينما كمك كند// ورود مديران تلويزيون به سينما با نگراني هايي همراه است

تلويزيون در دو بعد سلبي و ايجابي مي تواند در احياي سينماي موفق تاثيرگذار باشد و اين دو بعد قابل بررسي است. البته بايد اشاره كنم كه تلويزيون در بعد سلبي درست عمل نكرده است‏، ولي در بعد ايجابي موفق بوده است.

مهدي همايون فر، تهيه كننده فيلم - مجموعه "صنوبر"، در گفت وگو با خبرنگار تلويزيوني "مهر"، در پاسخ به اين سوال كه با توجه به اين كه معاونت سينمايي وزارت ارشاد به يكي از مديران تلويزيون سپرده شده است، به نظر شما اين امر تا چه حد مي تواند در تقويت و تعامل مثبت تلويزيون و سينما در آينده تاثيرگذار باشد‏، گفت: كلاَ انتصاب مديران تلويزيون به سمت مديريت سينمايي با نگراني هايي همراه است‏، چرا كه آن ها در تلويزيون با يك بودجه دولتي كار كردند و تمامي منابع به بودجه هاي دولت وصل بوده است، بنابراين اين مديران وقتي به سمت مديريت سينماي كشور منصوب مي شوند بايد دقت بيشتري داشته باشند، چرا كه ديگر بودجه هاي دولتي وجود ندارد و در اين جا بخش خصوصي مطرح است كه اگر در اين زمينه دقت نكنند‏، ممكن است ضربه زننده باشد.

وي با  اشاره به اين كه بيشترمديران تلويزيون به سمت مديريت هاي سينمايي منصوب مي شوند‏، گفت: تلويزيون بر كشور سيطره دارد، ولي اگر يك مدير مستقل كه بتواند آزادانه عمل كند در بخش سينمايي باشد، مي تواند با مديران تلويزيون هم به يك تعامل برسد.

وي افزود: تعامل سينما و تلويزيون مسلماَ مي تواند پيامدهاي مثبتي داشته باشد، به شرط آن كه با برنامه ريزي انجام شود‏، حتي جلوي برخي از شايعات  مبني بر تقابل سينما و تلويزيون گرفته مي شود. از سوي ديگر تلويزيون در دو بعد سلبي و ايجابي مي تواند در احياي سينماي موفق تاثيرگذار باشد و اين دو بعد قابل بررسي است. البته بايد اشاره كنم كه تلويزيون در بعد سلبي درست عمل نكرده است‏، ولي در بعد ايجابي موفق بوده است. به عنوان نمونه در بعد سلبي، پخش گسترده فيلم هاي خارجي و داخلي، آن هم با قيمت نازل در تلويزيون را داشته ايم. متاسفانه اين حركت منجر به لطمه زدن به تماشاگران سينما شده است و تميز بين سينما و تلويزيون از ميان رفته است، چرا كه تلويزيون سريع فيلم هاي ايراني را بعد از اكران با قيمت نازل مي خرد و پخش مي كند. در واقع اين حركت سيما باعث مي شود تا انگيزه مخاطب براي رفتن به سينما كاهش پيدا كند‏، حتي انگيزه تهيه كننده و سرمايه گذار خصوصي نيز كم مي شود.

وي افزود: در واقع تلويزيون بايد مخاطبان را عادت دهد كه به سرعت فيلم هاي سينمايي را پخش نكند، بلكه بعد از سه سال اكران پخش كند. اما در وجه ايجابي تلويزيون انصافاَ خوب عمل كرده است و با نمايش تيزرهاي سينمايي مجاني يا با تخفيف زياد از كارهاي موفقي همچون خيلي دور خيلي نزديك، بيد مجنون، گيلانه و... حركت خوبي انجام داده است  و بايد اين اقدامات را ادامه دهد.

وي در پاسخ به اين سوال كه تلويزيون چگونه مي تواند به رفع مشكلات سينما و تقويت سينماي ملي كمك كند، گفت: تلويزيون تنها رسانه اي است كه در شرايط حاضر مي تواند كمك زيادي به سينما كند. البته در بعد سلبي بايد فيلم ها را با فاصله زياد پخش كند‏، اما پخش تيزرها خيلي مناسب است و اين اقدام بعد فرهنگي دارد و  آقاي ضرغامي نيز تاكنون در اين زمينه فعاليت خوبي انجام دادند.

وي درباره اين كه آيا جعفري جلوه مي تواند از پتانسيل تلويزيون در جهت رفع مشكلات سينماي ايران استفاده كند، گفت: ايشان مدير شبكه اول سيما بودند كه ارتباط نزديك و دوستانه اي هم با ديگر شبكه ها داشتند، همين مساله مي تواند در تعامل سيما و سينما موثر باشد. البته بايد ديد كه نظر ايشان چيست.

وي در پاسخ به اين سئوال كه مديران تلويزيون چگونه مي توانند از اين فرصت (حضور جعفري جلوه بر مسند مديريت سينماي ايران) در جهت تقويت بنيان هاي هنري رسانه تلويزيون استفاده كنند‏، گفت: به نظرم اين جريان يك طرفه است و اكثر اين اقدامات  به نفع تلويزيون است و بعيد مي دانم اين جاده از سوي سينما به تلويزيون باشد. به عنوان نمونه در زمينه پخش تيزرهاي سينمايي، حتي اگر تلويزيون  با تخفيف پخش كند باز هم به نفع تلويزيون خواهد بود، چرا كه تلويزيون با اين حركت كار فرهنگي انجام داده است و با پخش تيزرهاي فيلم هايي همچون گيلانه، خيلي دور خيلي نزديك و...، صفحه تلويزيون را با آثار جذاب پر كرده است.

"اين بحث ادامه دارد"

کد خبر 244932

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha