۱۱ تیر ۱۴۰۳، ۶:۱۵

یافته محققان بریتانیایی؛

تاثیر داروی کلسترول در کُند شدن پیشرفت بیماری چشمی مرتبط با دیابت

تاثیر داروی کلسترول در کُند شدن پیشرفت بیماری چشمی مرتبط با دیابت

یک کارآزمایی جدید نشان می دهد که یک داروی تثبیت شده برای کاهش کلسترول به طور قابل توجهی پیشرفت بیماری چشمی مرتبط با دیابت را کاهش می دهد.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از هلث دی نیوز، داروی فنوفیبرات (Tricor) از سال ۲۰۰۴ به عنوان داروی برای کاهش کلسترول تأیید شده است. اکنون، مطالعه جدید نشان می‌دهد که فنوفیبرات همچنین می‌تواند پیشرفت رتینوپاتی دیابتی را در مقایسه با دارونما تا ۲۷ درصد کاهش دهد.

محقق ارشد «دیوید پریس»، دانشیار بهداشت عمومی آکسفورد در بریتانیا، گفت: «رتینوپاتی دیابتی یکی از علل اصلی کاهش بینایی است و ما به روش‌های ساده‌ای نیاز داریم که بتوان به طور گسترده از پیشرفت بیماری چشم دیابتی پیشگیری کرد.»

پریس در بیانیه خبری جلسه افزود: «نتایج حاصل از آزمایش جدید نشان می‌دهد که فنوفیبرات ممکن است مکمل ارزشمندی برای درمان افراد مبتلا به رتینوپاتی دیابتی باشد.»

رتینوپاتی دیابتی زمانی رخ می‌دهد که افزایش سطح قند خون به رگ‌های خونی پشت چشم آسیب می‌رساند. عروق شروع به متورم شدن و نشت می‌کنند که در نهایت منجر به تاری دید، نقاط خالی و کوری می‌شود.

برای این مطالعه، محققان ۱۱۵۱ بزرگسال در اسکاتلند را که به رتینوپاتی دیابتی اولیه یا دژنراسیون ماکولا مبتلا شده بودند، انتخاب کردند. آنها به طور تصادفی برای مصرف قرص فنوفیبرات یا دارونما گروه بندی شدند.

نتایج نشان می‌دهد که در طول چهار سال، نزدیک به ۲۳ درصد از افرادی که فنوفیبرات مصرف می‌کردند، بیماری چشمی شأن بدتر شده بود، در حالی که این رقم با دارونما ۲۹ درصد بود.

فنوفیبرات همچنین خطر ابتلاء به اِدِم ماکولا را که یک تورم بالقوه مضر در شبکیه است، کاهش می‌دهد.

کد خبر 6153163

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha