مسابقه فرهنگی نامگذاری به سبک اسلامی ایرانی برگزار می‌شود

مسابقه فرهنگی نامگذاری به سبک اسلامی ایرانی برگزار می‌شود

با هدف شناخت بیشترشهروندان از اهمیت اسم در زندگی وفرهنگ نامگذاری درفرهنگ اسلامی ایرانی و نقش تعیین نام برای فرزندان در شخصیت و آینده آنان، مسابقه« در سایه یك اسم» از سوی فرهنگسرای تهران برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، مسابقه «زندگی در سایه یک اسم» در فرهنگسرای تهران برگزار می شود.

 حجت الاسلام حمید قربانپور رییس فرهنگسرای تهران با اشاره به جایگاه و اهمیت بالای نام نیكو در فرهنگ اسلامی و ایرانی گفت: حضرت رسول اكرم (ص) فرموده اند «اولین هدیه و عطای هر یك از شما به فرزندتان نام نیكو و اسم خوب و زیبایی است كه به او اختصاص می دهید» و این امر نشان از نقش مهم نامگذاری فرزندان در میان مسلمانان دارد.

مدیر فرهنگی هنری منطقه ۲۲ افزود: از آنجایی كه نام ها در تكوین شخصیت انسان تاثیری شگرف و انكارناپذیر دارند و می تواند انگیزه گرایش به الگوهای مطلوب یا منفی باشد نامگذاری در سیره و رفتار پیشوایان بسیار جدی، پر اهمیت و پررنگ دیده می‌شود.

این کارشناس فرهنگی با تاكید بر ضرورت فرهنگسازی در زمینه نامگذاری صحیح اظهار داشت: متاسفانه برخی پدران و مادران به جای اندیشیدن به بار ارزشی و تاثیر روانی نام در آینده و مناسبات زندگی فرزندان، به نادر بودن، تازه بودن و استثنایی بودن آن می‌اندیشند و گاه ازاینكه در میان همسالان، همنام فرزندشان یافت نمی‌شود با تفاخر و غرور یاد می‌كنند، در حالی كه ممكن است همین نام در تقلیدهای سطحی اندیشانه نیز فراوان و عادی شود و چه بسا در آینده نه چندان دور مشكلات عدیده ای را نیز به دنیال داشته باشد.

وی ارتقای فرهنگ مسولیت‌پذیری والدین در برابر فرزندان، ترویج فرهنگ انتخاب نام نیك برای فرزندان و پرهیز از گرایش به اسامی بی محتوا و نامأنوس را از جمله اهداف مسابقه فرهنگی «در سایه یك اسم» برشمرد و اظهار داشت : پیش از این نیز برگزار کننده همایش و مسابقاتی از سوی کتابخانه شهر فرهنگسرای تهران با محوریت آسیب شناسی فرهنگ نامگذاری در ایران و ترویج فرهنگ گرایش به نامگذاری های اصیل با بهره گیری از الگوهای اعتقادی بودیم و هم اکنون نیز با هدف استمرار این حرکت فرهنگی، مسابقه "در سایه یک اسم" را در راستای همان اهداف و انگیزه ها برگزار می کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین حمید قربانپور با اشاره به ترویج فرهنگ کتابخوانی به عنوان یکی از اهداف مسابقه فرهنگی "در سایه یک اسم" گفت : در بروشور این مسابقه از منابع مختلف و معتبری استفاده شده و مطالعه آنها نه تنها در زمینه اهمیت نامگذاری در اسلام بلکه در باره آیین زندگی اسلامی اطلاعات مفیدی به مخاطبین می دهد.

وی با بیان اینکه مخاطبین این مسابقه بیشتر مادران و پدران در شرف فرزند دار شدن و هم چنین زوج های جوان هستند، افزود : اهمیت نامگذاری در اسلام، سنت اهل بیت در نامگذاری، آداب و رسوم نامگذاری در گذشته و امروز، اهمیت نامگذاری در احادیث و نقش نام خوب در زندگی از جمله محورهای موضوعی این مسابقه فرهنگی است.

وی اظهار داشت :علاقمندان برای شرکت در این مسابقه می توانند به کتابخانه شهر فرهنگسرای تهران مراجعه نموده وبا دریافت فرم مسابقه در این رقابت فرهنگی شرکت و پاسخ های مسابقه را به صورت حضوری یا از طریق نشانی اینترنتی f_tehran۲۲@yahoo.com  و یا به شماره پیامک ۲۰۰۰۱۸۳۷۲  حداکثر تا ۳۰ دی ماه جاری ارایه دهند. مراسم اختتامیه و تقدیر از برگزیدگان این مسابقه نیز با حضور کارشناسان ثبت احوال و با اهدای جوایز ویژه برگزار خواهد شد.

کتابخانه شهر فرهنگسرای تهران به نشانی انتهای بزرگراه حکیم غرب، سه راه دهکده المپیک، پشت دبیرستان اندیشه، خیابان ساحل، بوستان باغ نو، فرهنگسرای تهران و با شماره ۴۴۱۳۷۰۶۰ میزبان و پاسخ گوی علاقمندان است.

کد خبر 2458020

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha