۱۸ دی ۱۳۹۳، ۱۰:۴۹

تقدیر از نیم قرن تلاش رباب صدر با حضور وزیر ارشاد و حداد عادل

تقدیر از نیم قرن تلاش رباب صدر با حضور وزیر ارشاد و حداد عادل

در مراسمی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیرکل بنیاد دائره المعارف اسلامی از نیم قرن تکاپوی سیده رباب صدر برای پنجاه سال اداره موسسات امام موسی صدر تقدیر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، همایش «نیم قرن تکاپو» به منظور تجلیل از پنجاه سال فعالیت های سیده رباب صدر برای اداره موسسات امام موسی صدر، روز چهارشنبه در مرکز فرهنگی سرچشمه،
برگزار شد.

در این همایش یک روزه که در سالگرد پنجاه سالگی تأسیس مؤسسات امام موسی صدر برگزار شد، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ، غلامعلی حداد عادل مدیر عامل بنیاد دائره المعارف اسلامی و نماینده تهران در مجلس ، حسین شاهمرادی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور حضور داشتند.

تعدادی از پژوهشگران ایرانی و خارجی در این همایش به ارائه مقالاتی درباره الگوی آموزش ایتام در مؤسسات امام موسی صدر در لبنان، نقش مؤسسات امام موسی صدر در توانمندسازی زنان لبنان و نقش رباب صدر به عنوان زن مسلمان ایرانی در پیشبرد و توسعه مؤسسات امام موسی صدر پرداختند.

در این همایش دکتر سارا شریعتی، فرزند دکتر علی شریعتی دربارۀ «الگوی مرجعیت اجتماعی امام موسی صدر» و نقش زنان در این الگو صحبت کرد. غضنفر رکن آبادی، سفیر ایران در بیروت، دکتر عادل پیغامی استاد دانشگاه امام صادق و خانم توکلیان همسرشهید محسن الله داد، از همراهان دکتر مصطفی چمران در لبنان نیز مقالات خود را ارائه کردند. همچنین مهدی فیروزان، خواهرزاده امام موسی صدر، به بیان ویژگی و اهمیت موسسات امام موسی صدر در لبنان پرداختند و پس از آن نیز رباب صدر، به ایراد سخنانی دربارۀ مؤسسات و فعالیت های آن پرداخت.

در پایان این همایش نهادهای مختلف از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد دائرة المعارف اسلامی، جامعة المصطفی العالمیه، سازمان فرهنگ ارتباطات اسلامی، دانشگاه الزهرا، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سازمان فرهنگی هنری اوج، بنیادخیریه آلاء، سازمان تبلیغات اسلامی، مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی (سرچشمه) و مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی با اهدای یادمان و یابود از شخصیت سیده رباب صدر تجلیل کردند.

در لوح تقدیر بنیاد دائره المعارف اسلامی به امضای غلامعلی حداد عادل مدیر عامل این بنیاد آمده است : بانوی ارجمند سرکار خانم سیده رباب صدر نکوداشت تلاش پرثمر سالیان در ساحت جامعه فرهنگ و معنویت در همایش نیم قرن تکاپو در تهران فرصت مغتنمی است تا با مرور مجاهدت های سرکار عالی در زمینه گسترش دانش و معنویت بانوان لبنانی رسیدگی و یاری رسانی خیرخواهانه به نیازمندان و خدمات فراوان فرهنگی در ایران و لبنان الگوی بانوی فرهیخته و با فضیلت شیعی را بر همگان نمایان کند . بنیاد دائره المعارف اسلامی نیم قرن کوشش های مجدانه شما رار ارج می نهد و به ویژه از حمایت بی دریغ سرکار عالی در انتشار دائره المعارف العالم الاسلامی سپاسگزاری می کند. دوام توفیق و بهروزی شما را از درگاه احدیت خواستار است.

همچنین در پیام علیرضا مختارپور رئیس نهاد کتابخانه های کشور به این همایش آمده است : وعد الله الذین آمنو و عملوالصالحات لهم مغفره و اجر عظیم ، سرکار خانم سیده رباب صدر، همت والایتان در ارائه عملی الگوی اخلاق و معنویت اسلامی؛ حاکمیت روح الهی در میان محرومان و مجاهدت در نگهداری دختران یتیم شیعه جنوب لبنان با تاسی بر سیره ی حضرت زینب کبری (س)  اسوه ایمان و عفت و انسانیت  بر همگان مبرهن است؛ این لوح سپاس به شکرانه ی سخاوت و مناعت سرکار عالی در انجام امور خیر پیشکش محضر ارزشمندتان می گردد. با امید به اینکه فضای معنوی مد نظر امام موسی صدر و اولیای معزز دین مبین اسلام در همه ی جوامع اسلامی ترویج، تحکیم و تقویت یابد. اجر عظیم، توفیق روز افزون و عزت مداری تان را از رب جلیل خواهانم.

به گزارش مهر، رباب صدر، فرزند آیت الله سید صدرالدین صدر، از علمای برجسته و مبارز قم و خواهر امام موسی صدر رهبر شیعیان لبنان، در سال ۱۳۲۳ در قم متولد شد. رباب صدر فعالیت‌های اجتماعی خود را بنا به درخواست و پیشنهاد امام موسی صدر برای مشارکت در ایجاد شاخه زنان مؤسسات آغاز کرد و بعد از آن مدیریت «بیت الفتاة» را نیز به عهده گرفت.

پس از ربودن امام موسی صدر در ۳۱ اوت ۱۹۷۸ مطابق با نهم شهریور ۱۳۵۷، مسئولیت ادارۀ مؤسسات امام صدر عملاً بر دوش ایشان قرار گرفت و در پی تحقق اهداف امام صدر به ارائۀ خدمات اجتماعی و احداث مراکزی در جنوب لبنان و بیروت همت گماشت. چنانکه دارالایتام حضرت زهرا (س) و مدرسه پرستاری را نیز تأسیس کرد.

کد خبر 2460633

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha