۲۰ دی ۱۳۹۳، ۱۵:۱۰

شجاعی‌طباطبایی در گفتگو با مهر:

هر دو جریان افراطی توهین و ترور محکوم است/ لزوم پاسخگویی دولت فرانسه

هر دو جریان افراطی توهین و ترور محکوم است/ لزوم پاسخگویی دولت فرانسه

مدیر خانه کاریکاتور ایران با محکوم کردن هر دو جریان افراطی در توهین به مقدسات و ترور کاریکاتوریست ها، دولت فرانسه را مسئول این اتفاق دانست.

مسعود شجاعی طباطبایی هنرمند کاریکاتوریست و مدیر خانه کاریکاتور ایران در گفتگو با خبرنگار مهر درباره کشته شدن چهار کاریکاتوریست نشریه «شارلی ابدو» در فرانسه گفت: در این ماجرا ما با دو جریان افراط گرایانه روبرو هستیم که از نظر کاریکاتوریست های ایرانی، هر دو جریان محکوم است چرا که هم با مواضع فکری و سیاسی نشریه «شارلی ابدو» و هم با ترور شدن این چهار کاریکاتوریست مخالفیم. از یک سو با این تروریست ها که به اسم اسلام و افراد مسلمان دست به ترور می زنند مخالفیم و  از آن سو با مواضع تند و افراط گرایانه و توهین آمیز این نشریه نسبت به مسائل مذهبی و دینی موافق نیستیم.

شجاعی با تأکید بر این که هر دو جریان افراطی در این ماجرا محکوم است، ادامه داد: این نشریه فرانسوی نه تنها در توهین به پیامبر گرامی اسلام (ص) آثاری را منتشر کرده است، بلکه در توهین به حضرت مسیح (ع) و حضرت موسی (ع) نیز دست به انتشار کاریکاتورهای توهین آمیز زده که از نظر ما این رفتار نکوهیده است.

مدیر خانه کاریکاتور ایران با اشاره به چگونگی پدید آمدن جریان «داعش» یادآور شد: این جریان تروریستی که زاییده افکار کسانی است که سعی کردند در سوریه جریان سازی و بحران سازی کنند، اکنون دامن خودشان را گرفته است و بارها کشورهای مختلف درباره بازگشت نیروهای افراطی عضو «داعش» به کشورهای خودشان هشدار داده بودند و این اتفاقات را پیش بینی کرده بودند.

این هنرمند کاریکاتوریست درباره چگونگی اعتراض به رفتارهای توهین آمیز نسبت به مقدسات ادیان مختلف در قالب کاریکاتور توضیح داد: چند سال پیش که تری جونز کشیش نمای آمریکایی رفتار توهین آمیزی را در قبال اسلام و مسلمانان روا داشت، ما هنرمندان ایرانی با برگزاری مسابقه ای بین المللی با حضور کاریکاتوریست های دنیا، مواضع اعتراضی خود را نسبت به این رفتار توهین آمیز اعلام کرده ایم و هنرمندان در آثارشان از این کشیش نمای آمریکایی به عنوان شیطان یاد کرده بودند. 

وی درباره سرچشمه پدیدار شدن چنین رفتارهای خشونت آمیزی نسبت به کاریکاتوریست ها بیان کرد: ما معتقدیم که سرچشمه این اتفاقات به رفتارهای دولت فرانسه بازمی گردد و دولت فرانسه و حامیان این کشور نه تنها باید پاسخگوی مردم خود در قبال این اتفاقات باشند، بلکه باید پاسخگوی مردم مسلمان فرانسه و مشکلاتی که به دنبال این ماجرا برای آنها بوجود آمده است، باشند و  با این حال ما هم با این سیاست های افراط گرایانه در توهین به مقدسات دینی مخالفیم و هم برخوردهای تروریستی با این ماجرا را محکوم می کنیم.

شجاعی با یادآوری توهین نشریه دانمارکی به پیامبر گرامی اسلام (ص) اظهار کرد: چند سال پیش نیز فرانسه از اقدام نشریه دانمارکی در انتشار کاریکاتورهای توهین آمیز نسبت به پیامبر اسلام (ص)، حمایت کرده و آن را در راستای آزادی بی حدوحصر بیان دانسته بود و اکنون باید شاهد باشد که این افراط گرایی ها، چنین شرایطی را هم می تواند به دنبال داشته باشد.

او در پایان سخنانش بیان کرد: رفتار افراط گرایانه، برخوردهای افراط گرایانه و تروریستی را نیز به همراه دارد و این در حالی است که کشور فرانسه این شرایط را فراهم کرده است و باید بابت آن پاسخگو باشد. 

کد خبر 2461871

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha