۲۴ دی ۱۳۹۳، ۱۰:۴۱

صالحی امیری تاکید کرد:

ضرورت تدوین دانشنامه جامع آذربایجان/ متخصصان فرهنگی وارد عمل شوند

ضرورت تدوین دانشنامه جامع آذربایجان/ متخصصان فرهنگی وارد عمل شوند

تبریز- رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشور گفت: تدوین دانشنامه جامع آذربایجان ضروری است.

به گزارش خبرنگار مهر، سید رضا صالحی امیری شامگاه سه شنبه در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب اظهار داشت: با توجه به اهمیت آذربایجان به لحاظ ظرفیت های فرهنگی و تمدنی ایران، امسال دو سفر به این منطقه داشتیم و این منطقه یکی از افتخارات کشور به حساب می آید و اگر کسی مطالعه ای در خصوص تمدن ایران داشته باشد، مطمئنا به آذربایجان خواهد رسید.

وی اضافه کرد: آذربایجان دارای میراث معنوی و اسناد و نسخ زیادی است که به علت اهمیت این موضوع امسال برنامه دومین سفر خود را برای تودیع و معارفه مدیر کل اسناد شمالغرب کشور در تبریز اختصاص دادیم.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشور با اشاره به دیدار با استاندار آذربایجان شرقی اظهار داشت: در این دیدار پیشنهاد تدوین دانشنامه جامع آذربایجان را به استاندار ارایه کردیم تا پژوهشگران و محققان بتوانند از این دانشنامه در تحقیق های خود استفاده کنند.

صالحی امیری ادامه داد: ترجمه دانشنامه جامع آذربایجان نیز می تواند بهترین منبع برای پژوهشگران خارجی در خصوص این منطقه باشد و بر همین اساس از اصحاب رسانه آذربایجان شرقی انتظار داریم تا برای جذب متخصصان فرهنگی در خصوص تهیه این دانشنامه اطلاع رسانی کنند.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشور با بیان اینکه ۹۰ درصد اسناد و نسخ خطی در دسترس این سازمان نیست، اظهار داشت: بیشترین حجم اسناد و نسخ خطی در دست دستگاه ها، منازل و دانشگاه هاست که در خصوص جمع آوری این اسناد باید فرهنگسازی های لازم صورت گیرد.

وی با بیان اینکه مرکز اسناد و کتابخانه ملی بهترین مکان برای نگهداری اسناد است، اظهار داشت: افراد می توانند اسناد خود را به صورت امانتی، فروش و یا به صورت اهدایی تحویل این مرکز دهند.

صالحی ‌امیری همچنین از تدوین دانشنامه فرهنگ توسط ۲۰ گروه و ۱۰۰ پژوهشگر نخبه کشور در قالب یک برنامه سه ساله  خبر داد و گفت: وزارت نفت و امور خارجه و سایر دستگاه‌ها طبق قانون موظف هستند اسناد بالای ۴۰ سال را به سازمان اسناد تحویل دهند که البته قانون برای وزارت دفاع و اطلاعات شرایط خاصی را تعریف کرده است.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشور در پایان با بیان اینکه نسبت به تغییر وضعیت اسناد طبقه ‌بندی شده در ایران کمتر توجه می ‌شود، اظهار داشت: همه نهادها از جمله وزارت اطلاعات، خارجه و وزارت دفاع و نفت و همه نهادها باید نسبت به برگزار کمیته بازنگری طبقه اسناد اقدام و اسناد را آزاد کنند چون حق مردم است که بدانند در سال‌های گذشته چه اتفاقاتی رخ داده است.

کد خبر 2464714

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha