۲۷ دی ۱۳۹۳، ۱۰:۲۱

«نقشمایه‌های ایرانی» به چاپ دوازدهم رسید

«نقشمایه‌های ایرانی» به چاپ دوازدهم رسید

چاپ دوازدهم کتاب «نقشمایه‌های ایرانی» اثر مسعود تذهیبی و فریده شهبازی با ترجمه و ویراستاری امیرجلال الدین اعلم توسط انتشارات سروش منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، نقشمایه، مایه اصلی و بارز در هر اثر هنری است. نقشمایه‌ها عناصر یا ترکیبی از عناصر بصری‌اند که در ترکیب بندی (کمپوزیسیون) ها تکرار می‌شوند و در بیان هنرمند برجستگی و ویژگی دارند. نقشمایه نه به معنای جزئی از کل بلکه به معنای از کل به جزء رسیدن است؛ جرئی که تمام صفات و خصوصیات کل را دارد.

در این کتاب تلاش بر آن بوده تا در حد امکان گوشه‌ای از دقت و توجّه هنرمندان ایرانی در دوره‌های مختلف تاریخی بازسازی و سامان‌دهی شود، و سعی آنان در ساده کردن مفاهیم والا، و حاصل ذوق و هنر و سلیقه آنان در شکل های ساده و پرمایه مسجّل شود.

با مطالعه هزاران نقش که متاسفانه در ادوار مختلف به دلایل گوناگون دچار ضایعات و درهم ریختگی‌های متعدد شده‌اند، تعدادی بازسازی، دوباره سازی و یا عیناً آورده شده است.

این کتاب با توجه به تاریخ ترسیم نقش و نگارها و رعایت تقدم و تأخر زمانی در سه بخش موضوعی نقشمایه‌های تزئینی با فرم بسته، نقشمایه‌های ملهم از جانداران، و نقشمایه‌های تزئینی  گسترش‌پذیر، طبقه‌بندی شده‌اند.

در تهیه و تنظیم کتاب حاضر سعی بر آن شده تا حد امکان هر یک از نقشمایه‌های ترسیم شده با ذکر منبع و مأخذ موثق بیاید و در ترسیم دوباره آنها اصل امانت‌داری و برابری با اصل رعایت شود.

چاپ دوازدهم این کتاب، در ۱۰۲ صفحه مصور، ۲ هزار نسخه و قیمت ۵ هزار تومان عرضه شده است.

کد خبر 2466256

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha