۲۹ دی ۱۳۹۳، ۱۲:۲۳

پیگیری مهر/

معادله چندمجهولی کارخانه سیمان دهلران/ بهره‌برداری به بهمن ۹۴ موکول شد

معادله چندمجهولی کارخانه سیمان دهلران/ بهره‌برداری به بهمن ۹۴ موکول شد

ایلام- کار ساخت کارخانه سیمان دهلران بعد از ۱۰سال بالاخره به مراحل آخر رسیده ولی گویا راه‌حلی برای این معادله چندمجهولی وجود ندارد و ۳سال است که راه‌اندازی این کارخانه به دلایل مختلف به تعویق می‌افتد.

به گزارش خبرنگار مهر، کارخانه سیمان دهلران از جمله پروژه های عظیم صنعتی و معدنی استان ایلام است که بعد از ۱۰ سال با کش و قوس های فراوان بالاخره به آخرین مرحله ساخت خود رسیده است. اما گویا معادله چند مجهولی این پروژه راه حلی ندارد و هر ماه افتتاح این پروژه به دلایلی به تعویق می افتد.

طی سالهای اخیر بسیاری از مسئولان کشوری از این طرح بازدید کرده اند ولی بازهم مشکلات ادامه دارد. این در حالی است که تعویق در راه اندازی این کارخانه باعث فرسودگی و در نتیجه بی ارزش شدن طرح می شود.

مشکلی اصلی پروژه به گفته برخی مسئولان تسهیلات و تعهدات سرمایه گذار است. هنوز معادله ارائه تسهیلات بیشتر به طرح و همچنین اجرای تعهدات از سوی سرمایه گذار حل نشده است.

مناقشه مسئولان وزارت صنعت و سرمایه گذاران این طرح بر سر تسهیلات و تعهدات پیمانکاران راه اندازی این پروژه مهم استانی شامل مرور زمان کرده است.

سیمان مارگون

در ۱۱ مهرماه سال جاری مدیرکل طرح های وزارت صنعت، معدن و تجارت در بازدید از کارخانه سیمان دهلران اعلام کرد: بر اساس تاکید وزیر صنعت از اردیبهشت ماه سال جاری کارخانه سیمان دهلران به دلیل عقب ماندگی در اجرا به صورت ویژه توسط معاونت برنامه ریزی پیگیری می شود.

رویا رفیعی بیان داشت: مشکلات مالی و معوقات بانکی این طرح پرداخت و در حال حاضر این طرح از حالت رکود خارج و فعال شده است.

وی یاد آور شد: چهار پیمانکار در این طرح صنعتی مشغول فعالیت هستند که روند کار مورد رضایت ما نیست و وزارت صنعت و معدن و تجارت تاکید دارد که شمار پیمانکاران به حدی برسد که مجری طرح تعهد کرده است.

مدیرکل طرح های وزارت صنعت و معدن و تجارت کشور از پیش راه اندازی این طرح تاهفته دولت در سال۹۴ خبر داد و اضافه کرد: قرار است این مجتمع ۲۲ بهمن سال ۹۴ راه اندازی و به تولید انبوه برسد.

بازدید وزیر در سال ۱۳۹۰

علی اکبر محرابیان زمانی که اسم وزاتخانه هنوز صنایع و معادن بود در بازدید سال ۱۳۹۰ خود از این پروژه گفت: این پروژه كه بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیكی دارد و با بهره برداری از این پروژه عظیم صنعتی و معدنی، گامی اساسی در جهت رشد و شكوفایی و همچنین ایجاد اشتغال برای جوانان منطقه برداشته خواهد شد.

تاکنون استانداران مختلفی از این پروژه بازدید کرده و قول هایی برای حل مشکلات این پروژه داده اند اما برخی مشکلات همچنان به قوه خود باقی است.

جواب مسئولان وزارت صنعت و تجارت به نماینده دهلران در مجلس

علی محمد احمدی نماینده مردم حوزه جنوبی استان ایلام در جلسه علنی یکشنبه ۲۱دی مجلس شورای اسلامی، به وزیر صنعت درباره توضیح علت ناتوانی و تعلل در تعیین تکلیف واحدهای صنعتی در حال بهره برداری حوزه انتخابیه خصوصا سیمان دهلران تذکر داد که توسط هیت رئیسه مجلس شورای اسلامی قرائت شد.

احمدی در نطق ها و تذکرات گذشته خود نیز در صحن مجلس همواره خواستار دستور فوری و قاطعانه وزیر صنعت معدن و تجارت در خصوص راه‌اندازی و شروع به کار کارخانه سیمان دهلران شده بود.

مسئولان وزارت صنعت و معدن نیز طی نامه ای به احمدی نماینده مردم دهلران در مجلس اعلام کردند: طی نامه ای به مدیرعامل شرکت سیمان دهلران ضمن تأکید بر انجام تعهدات قبلی شرکت مبنی بر تکمیل طرح ظرف مدت یک سال پس از اخذ اولین قسط تسهیلات تکمیلی و تصمیمات متخذه در بازدید مورخ ۹۳/۷/۹ از پروژه یاد شده وی موظف شد ضمن تسریع در تجهیز کارگاه و افزایش کادر اجرایی حداقل تا ۲۰۰ نفر، نسبت به تکمیل مراحل نصب و راه اندازی پروژه اقدام لازم را به عمل آورد.

حل مشکلات کارخانه سیمان دهلران

البته علی محمد احمدی نماینده مردم دهلران روز گذشته در گفتگو با رسانه اعلام کرد: کارخانه سیمان دهلران که چند سال از عملیات اجرایی آن می گذرد به دلیل برخی مشکلات بهره برداری از آن زمان‌بر شد که خوشبختانه با رایزنی های انجام شده این مشکلات رفع شده است.

نماینده مردم شهرستان دهلران در مجلس شورای اسلامی افزود: در این مورد با پیگیری‌های به عمل آمده دولت هم از طریق بنیاد مستضعفان و وزارت صنعت، معدن و تجارت با جدیت به دنبال به مرحله بهره برداری رسیدن این پروژه هستند.

احمدی تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود بهره‌برداری از کارخانه سیمان دهلران تا ۲۲بهمن امسال یا تا قبل از پایان سال محقق شود.

کارخانه سیمان دهلران باعث توسعه و اشتغال دهلران می شود

امیدعلی سبزی فرماندار شهرستان دهلران در گفتگو با خبرنگار مهر از حل مشکلات کارخانه سیمان دهلران خبر داد و گفت: یش‌بینی می‌شود بهره‌برداری از کارخانه سیمان دهلران تا ۲۲بهمن امسال یا تا قبل از پایان سال محقق شود.

وی بیان داشت: با توجه به تاکید وزیر صنعت و تجارت برای اجرای پروژه هم اکنون مشکلات اصلی بر سر راه کارخانه سیمان که همان تسهیلات و تعهدات پیمانکار است حل شده است.

سبزی اظهار داشت: این طرح تاکنون ۴۵۰ میلیارد ریال تسهیلات ریالی و ۴۰ میلیون دلار تسهیلات ارزی از بانک ملت دریافت کرده است و مرحله نخست این مجتمع صنعتی با تولید سیمان «بدون کلینکر» آماده بهره برداری است.

وی بیان داشت: بهره برداری کامل از این کارخانه زمینه اشتغال ۴۰۰ نفر را به شکل مستقیم و سه هزار و ۵۰۰ نفر را به شکل غیر مستقیم فراهم می کند.

فرماندار شهرستان دهلران تصریح کرد: کارخانه سیمان دهلران با ظرفیت چهار هزار تن در روز در زمینی به گستره ۵۰ هکتار در کیلومتر ۱۲ شهر دهلران در استان ایلام واقع شده  که با توجه به ۲۲۰ کیلومتر مرز مشترک شهرستان دهلران با عراق، راه اندازی این مجتمع صنعتی می تواند نقش به سزایی در توسعه شهرستان و صادرات این محصول به کشور عراق ایفا کند.

سبزی تاکید کرد: روند شتاب بخشی در عملیات اجرایی کارخانه سیمان دهلران و جاده چمسرخ، پروژه گازرسانی به شهرستان و ایجاد بازارچه مرزی در سطوح مختلف پیگیری می شوند و روند پیگیری ها و اقدامات نیز مثبت و رو به رشد است.

فرماندار شهرستان دهلران عنوان کرد: عملیات اجرایی این کارخانه سال ۸۴ آغاز شده و امروز بهره برداری از این طرح خواست مردم این شهرستان مرزی است.

ایلامی ها همچنان در انتظار حل مشکلات کارخانه سیمان دهلران هستند و امیدوارند این پروژه در سال جاری و در فاز اول خود به بهره برداری برسد.

کد خبر 2467751

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha