۲۹ دی ۱۳۹۳، ۷:۵۱

متروسواری وزیر امور خارجه در روز هوای پاک؛

از قطعنامه ۵۹۸ تا مذاکرات هسته‌ای/ دوست داشتم جای ۴ سال پیش خودم بودم

از قطعنامه ۵۹۸ تا مذاکرات هسته‌ای/ دوست داشتم جای ۴ سال پیش خودم بودم

وزیر امور خارجه کشورمان بایادآوری قطعنامه ۵۹۸ گفت که ۵عضودائم شورای امنیت تنها یک بار دیگربا هم متحدشدند و آن هم درقطعنامه ۵۹۸ برای حمایت ازصدام وامیدواریم این بار هم به اشتباه خود پی ببرند.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان روز هوای پاک را با وسیله نقلیه پاک به محل کار خود رفت.

ظریف صبح امروز از ایستگاه مترو میدان تجریش وارد متروی تهران شد و پس از پیاده شدن در ایستگاه مترو امام خمینی و کمی قدم زدن در خیابان امام خمینی از سردرباغ ملی وارد محوطه وزارت امور خارجه شد.

وزیر امور خارجه صبح امروز حدود ساعت ۶:۴۵ دقیقه صبح وارد متروی تجریش شد؛ جایی که خبرنگاران و تصویربرداران انتظارش را می‌کشیدند.

رئیس دستگاه دیپلماسی مانند همیشه با روی باز به استقبال خبرنگاران رفت و البته شهروندانی که با دیدن وی سلام و احوالپرسی می کردند.

وقتی خبرنگاران از ظریف پرسیدند که آیا قبلا هم با مترو به محل کار خود رفته است، او گفت که متروسواری را دوست دارد.

ظریف گفت: قبلا مترو زیاد سوار می‌شدم اما با مترو به محل کار نرفتم. آن زمان ها که بازنشسته بودم یکی از تفریحاتمان با همسرم این بود که با مترو به بازار می رفتیم و قدم می زدیم.

خبرنگاری هم از وزیر خارجه پرسید که آیا همیشه اینقدر زود به سر کار می روید، وزیر امور خارجه گفت: معمولا صبح زود از خواب بلند می شوم و زود به محل کارم می روم.

یکی ازخبرنگاران در همان ابتدای راه در میدان تجریش  به ظریف گفت که اگر جای خانم ابتکار بودید چه کاری برای هوای پاک انجام می دادید که ظریف پاسخ داد: من کاری که بلد نیستم انجام نمی‌دهم. ما همین یک کار (دیپلماسی) را در عالم بلد هستیم و آن هم معلوم نیست چقدر.

این سئوال البته در نزدیکی های میدان امام خمینی و پس از ۲۰ دقیقه مترو سواری بار دیگر از ظریف پرسیده شد، او این بار جواب داد: من دوست داشتم جای خودم باشم؛ ۴ سال پیش. خانم ابتکار هم کارشان سخت است و دائما می خواهند بنده خدا را تفحص کنند.

ظریف در حالی نزدیک به ۳۰ دقیقه در متروی تهران تا محل کار خود رفت که تمام طول مسیر را در حال پاسخ دادن به سئوالات خبرنگارانی بود که تنها یک روز پس از پایان مذاکرات ژنو می توانستند از وزیر امور خارجه پاسخ سئوالات خود را بگیرند.

خبرنگاران حتی در هنگام خوش و بش‌های ظریف هم تلاش می کردند خبری به دست بیاورند و به همین دلیل هم وزیر امور خارجه در پاسخ به سئوالی که درباره علت برگزاری مذاکرات در سطح معاونان پرسیده شد به شوخی در پاسخ به خبرنگاری گفت: بالاخره خواستیم حوصله شما خبرنگاران هم سر نرود.

شهروندان مترو سوار هم البته در طول مسیر با دیدن وزیر امور خارجه سلام و احوالپرسی و گاهی هم تشکر می کردند. شهروندی ضمن ابراز خوشحالی از دیدار ظریف به وی گفت که مراقب منافع ملی باشد و وزیر نیز با چشم و «مخلصیم» گفتن ها پاسخ می داد.

اما پیاده روی بعد از مترو سواری نیز تا دفتر کار وزیر امور خارجه ادامه داشت و تقریبا خبرنگاران تا اتاق ظریف او را همراهی کردند.

ظریف در هنگام قدم زدن در محوطه وزارت امور خارجه نیز به سئوال خبرنگاران جواب داد. سوالی که برای او کمی یاد آور گذشته بود و حضورش در قطعنامه ۵۹۸ و این سئوال که مذاکرات در ان زمان سخت تر بود یا امروز.

وزیر امور خارجه گفت: سیاست خارجی همیشه سخت است. همیشه باید حواستان به این باشد که منافع مردم را چه زمانی که ۵۰ میلیون نفر بوده اند و چه اکنون که ۸۰ میلیون هستند حفظ کنید. این مردم همیشه کنار مسئولان ایستاده اند.

او ادامه داد: چه در مذاکرات ۵۹۸ که من مسئولیت داشتم و چه در دوره قبل مذاکرات هسته ای و چه اکنون این موضوعات به شکلی با منافع ملی گره خورده است.

وی که در حال قدم زدم در حیاط ساختمان وزارت امور خارجه بود گفت: آنچه از این محیط به خاطر دارم تلاش تعداد زیادی از علاقمندان به نظام، مردم و کشور است که در این ساختمان ها هستند بدون اینکه دیده یا شناخته شوند.

خبرنگاران اصرار کردند که بالاخره شرایط الان سخت تر است یا ۵۹۸ و وزیر گفت: انشاءالله همانطور که با لطف خدا و عنایت امام زمان (عج) ۵۹۸ با همه دشواری ها و موفقیت و سربلندی مردم ایران تمام شد، این مذاکرات هم با همان شکل تمام می شود.

وی افزود: من یک دور برای وزرای خارجه یادآوری کردم که ۵ عضو دائم شورای امنیت یک بار دیگر آن زمانی که می خواستند از صدام در قطعنامه ۵۹۸ و بعد از آن حمایت کنند با هم متحد شدند.

ظریف گفت: همانطور که دفعه قبل متوجه شدند که اشتباه کردند این بارهم در ان مذاکره به اشتباه خود پی می برند.

 

گزارش:سمیرا امیرچخماقی

 

کد خبر 2467790

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha