۱ بهمن ۱۳۹۳، ۹:۰۶

اوباما در سخنرانی سالانه در کنگره:

احتمال توافق تا بهار وجود دارد/تحریم جدید دیپلماسی را به شکست می کشاند

احتمال توافق تا بهار وجود دارد/تحریم جدید دیپلماسی را به شکست می کشاند

اوباما در نطق سالانه خود که به «استیت آو یونیون» معروف است بار دیگر به کنگره این کشور درباره شکست روند دیپلماتیک برای حل موضوع هسته ای ایران هشدار داده و اعلام کرد که هرگونه تحریم جدید را وتو می کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از جرزوالم پست، «باراک اوباما» در این سخنرانی گفت: تحریم ایران موجب شکست روند دیپلماتیک شده و احتمال جنگ را افزایش می دهد.  

اوباما به کنگره آمریکا اعلام کرد که هرگونه تحریم احتمالی تازه کنگره علیه ایران را وتو می کند، زیرا این اقدام منجر به شکست دیپلماسی آمریکا در قبال ایران خواهد شد.

رئیس جمهور آمریکا در ششمین نطق سالانه خود اعلام کرد که تحریم‌ های تازه تصویب شده در کنگره علیه ایران، مطمئنا به شکست دیپلماسی آمریکا منجر خواهد شد و ایران مجددا برنامه هسته‌ ای خود را از سر خواهد گرفت و به همین دلیل هرگونه تحریم جدید را وتو خواهد کرد.

رئیس جمهور آمریکا مدعی شد که ممکن است این مذاکرات به نتیجه نرسد، و در این صورت آمریکا گزینه‌ های دیگر را نیز در نظر خواهد گرفت.

جروزالم پست می نویسد: سخنرانی سالانه اوباما شامل هفت هزار کلمه بود اما وی در این سخنرانی اشاره ای به روابط آمریکا و اسرائیل نکرد و فقط به این نکته اکتفا کرد که توافق با ایران امنیت اسرائیل را تامین می کند. اوباما در این سخنرانی به فلسطین نیز اشاره نکرد.  

اوباما با بیان اینکه برای نخستین برای در طول یک دهه، مذاکرات هسته‌ ای با ایران پیشرفت داشته و آمریکا این فرصت را دارد تا در زمان باقی مانده تا پایان بهار، به توافقی جامع با ایران برسد، گفت: درباره ایران، دیپلماسی ما کارگر افتاده و ما برای اولین بار در طول دهه اخیر پیشرفت برنامه هسته‌ ای این کشور را متوقف کرده و ذخائر مواد هسته‌ ای آن را کاهش داده‌ایم.

اوباما افزود: ایران و گروه 1+5 از اکنون تا بهار سال جاری فرصتی برای مذاکره درباره رسیدن به یک توافق جامع هسته‌ ای دارند که می‌ تواند از ایران مسلح به سلاح‌های هسته‌ای جلوگیری کند، آمریکا و متحدان این کشور را ایمن کند و در همان حال از یک درگیری دیگر در خاورمیانه جلوگیری کند.

رئیس جمهوری امریکا اضافه کرد: هیچ ضمانتی وجود ندارد که مذاکرات موفق شوند و من تمامی گزینه‌ ها را برای جلوگیری از یک ایران هسته‌ ای روی میز نگاه می‌ دارم.

اوباما در ادامه مدعی تاثیر تحریم های آمریکا علیه ایران شد و گفت: تصویب تحریم‌ های جدید توسط کنگره در این مقطع زمانی منجر به شکست دیپلماسی می شود، آمریکا را از متحدانش جدا کرده و منجر به ان می شود که ایران بار دیگر برنامه هسته‌ ای خود را از سر بگیرد.  

رئیس جمهوری آمریکا سپس گفت: به همین دلیل است که من هر طرح تحریم جدید که تهدید علیه این پیشرفت ها باشد، وتو می کنم.  مردم آمریکا از ما انتظار دارند تنها به عنوان گزینه آخر به سراغ جنگ برویم و من قصد دارم به این خرد، وفادار بمانم.

کد خبر 2470545

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha