۴ بهمن ۱۳۹۳، ۱۰:۳۰

روایتی تازه از راوی «شنام»/

«عصرهای کریسکان» منتشر می‌شود/ خاطرات خانوادگی یک نیروی اطلاعاتی

«عصرهای کریسکان» منتشر می‌شود/ خاطرات خانوادگی یک نیروی اطلاعاتی

کیانوش گلزار راغب، از انتشار کتابی با موضوع خاطرات امیر سعیدزاده و همسرش از منحصر به فردترین نیروهای اطلاعات عملیات در دفاع مقدس در قالب کتاب «عصرهای کریسکان» خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر گلزار راغب در مورد این کتاب اظهار داشت: امیر سعیدزاده، راوی این کتاب، یکی از منحصر بهفردترین نیروی دفاع مقدس است. چراکه او عضو هیچ سازمانی نیست. یک نیروی آزاد است و در عین حال در مأموریتهای اطلاعاتی و عملیاتی شرکت میکند، مأموریتهایی نیز برای شناسایی در خارج از کشور دارد. پس از آن راهی سپاه میشود.

وی افزود: سعیدزاده پیش از انقلاب، از طرف ساواک، مورد پیگیری و بازخواست قرار گرفته و فراری میشود. اسیر کومله میشود و از سازمان کومله نیز فرار میکند. ۴ سال بعد از جنگ، سعید زاده به اسارت حزب دموکرات کردستان عراق در میآید. این دوران از ابتدای انقلاب تا سال ۷۴، یعنی یک دوره ۱۵ ساله، به طول میانجامد.

وی با بیان اینکه برای اولین بار همزمان با خاطرات راوی، خاطرات همسر او را در یک فصل مجزا آوردم، گفت: احساسکردم یک خانوادهکه درگیر جنگ است، افراد بسیاری نقش دارند؛ اما، ما فقط روایت یک نفر را بررسی میکنیم و باقی مغفول میمانند. ضمن آنکه مقام معظم رهبری تأکید داشتند؛ خانوادهها، همسران شهدا، همسران رزمندگان، پدران و مادران شهدا و سایر جانبازان را در این خاطرات و کتابها در نظر بگیرم. بنابراین به ذهنم رسید، همزمان که روایت اصلی را مطرح میکنم، بتوانم به سایر اتفاقاتی که در خانواده راوی رخ میدهد؛ بپردازم.

وی افزود: در این کتاب با یک سبک ابتکاری، خاطره چند روایی را طرح کردم. من این کتاب را فصل به فصل بیان کردم. خواننده وقتی سعیدزاده را میشناسد، او وارد یک تنش و درگیری میشود. سپس در فصل بعدی اینکه خانواده‌اش چه عکسالعملی نشان میدهد، بررسی میشود و از زبان همسر او همان خاطرات تکمیل میشود. اتفاقاتی که حول محور خانواده رخ میدهد؛ یعنی راوی اصلی خود خبر ندارد، اما خانواده کاملا به تمام جوانب مسلط است. در بخشی همسر او وارد داستان میشود، آن نقاط مبهم را تکمیل میکند.

راغب ادامه داد: دوباره در فصل بعدی راوی اصلی ادامه ماجرا را میگوید و همسر راوی وارد داستان میشود و خاطرات را شرح میدهد. راوی دوم پیگیریهای جانبی که برای خانواده رخ میدهد؛ مانند شهادت دیگر برادران، اسارت پدر، بمبارانهایی که در شهر رخ میدهد، را بازگو میکند. به عبارتی راوی دوم وظیفه تکمیل روایتهای اصلی را برعهده دارد.

نویسنده و راوی کتاب «شنام» درباره اینکه چرا نام این کتاب را «عصرهای کریسکان» نهاده گفت: کریسکان منطقهای در کوه سنجاق در کردستان عراق است که مقر اصلی حزب دموکرات ایران بوده است. سعیدزاده دوران اسارت ۴ ساله خود را، در منطقه کریسکان بوده است. به دلیل اینکه بیشتر اتفاقات در آن منطقه رخ داده، این نام را برای کتاب انتخاب کردم.

کیانوش گلزارراغب در پایان بیان کرد: نوشتن این کتاب، ۳ سال به طول انجامید. دلیل این طولانی بودن، آماده کردن سعیدزاده در بیان خاطرات و بازپروی حافظه او برای بیان جزئیات بود. من یک سال تمام تلاش کردم تا او را مجاب کنم تا خاطراتش را بیان کند.

کد خبر 2472255

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha