۷ بهمن ۱۳۹۳، ۱۰:۲۹

گزارش مهر/

مهجوریت صنایع دستی ایلام/ گردشگرانی که دست خالی استان را ترک می کنند

مهجوریت صنایع دستی ایلام/ گردشگرانی که دست خالی استان را ترک می کنند

ایلام - در حالی که صنایع دستی به عنوان یکی از سوغات مهم استان ایلام به شمار می رود ولی گردشگران به دلایل مختلفی نگاه خوبی برای خرید هنرهای استان ندارند.

به گزارش خبرنگار مهر، امروزه هر منطقه از کشور دارای سوغات و صنایع دستی خاص خود است و گردشگرانی که به این مناطق سفر می کنند ضمن بازدید از مناطق دیدنی، با شناختی که از صنایع دستی منطقه دارند با خرید سوغاتی راهی شهر و دیار خود می شوند. ولی در این بین صنایع دستی و سوغات برخی مناطق نظیر ایلام به دلیل عدم معرفی محهجور مانده است.

استان ایلام به رغم داشتن سوغاتی هایی نظیر انواع شیرینی های محلی مثل بژی برساق و صنایع دستی نظیر گلیم نقش برجسته با نگاه نامهربانه گردشگران مواجه است چراکه این سوغات برای گردشگران به خوبی شناخته شده و در دسترس قرار ندارد.

لزوم معرف صنایع دستی استان ایلام در سراسر کشور

علیرضا پوراحمدی از کارشناسان مسائل گردشگری استان ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: اولین قدم برای اینکه سوغات استان ایلام مثل صنایع دستی در اختیار گردشگران قرار گیرد معرفی در سطح ملی است.

وی بیان داشت: با اینکه استان ایلام از گذشته تاکنون به دلیل نوع زندگی دارای صنایع دستی خاصی مثل گلیم، جاجیم و ...بوده و این هنرها هم اکنون نیز در استان رونق دارد ولی مردم دیگر نقاط کشور نسبت به این صنایع دستی استان شناخت ندارند. با اینکه استان ایلام از گذشته تاکنون به دلیل نوع زندگی دارای صنایع دستی خاصی مثل گلیم، جاجیم و ...بوده و این هنرها هم اکنون نیز در استان رونق دارد و خاص استان است، ولی مردم دیگر نقاط کشور نسبت به این صنایع دستی استان شناخت ندارند.

این کارشناس بیان داشت: در ایام خاصی مثل نوروز که هزاران گردشگر وارد استان ایلام می شود بسیاری از گردشگران دست خالی استان را ترک می کنند در حالی صنایع دستی مردم استان خاک می خورد.

پوراحمد افزود: در مرحله اول باید صنایع دستی و هنرهای مردم استان که خاص استان است به خوبی در سطح کشور معرفی شود و در مرحله دوم باید این سوغات در محل خاصی مستقر باشند که به راحتی در دسترس گردشگران قرار گیرد.

ایلام

بازارچه دائمی صنایع دستی در ایلام مورد استقبال قرار نمی گیرد

وی افزود: هم اکنون یک بازارچه کوچک متشکل از چند واحد صنایع دستی و سوغات ایلام مثل عسل، گلیم و انواع هنرهای دستی در یکی از خیابانهای شهر ایلام دایر است ولی متاسفانه به دلایل مختلف مورد استقبال گرشگران قرار نمی گیرد.

وی بیان داشت: جدا از بحث عدم معرفی و در دسترس نبودن، نگاه گردشگران به صنایع دستی و سوغات استان نامهربانه است و کمتر مورد توجه گردشگران قرار می گیرد.

صنایع دستی ایلام به اروپا صادر می شوند

عبدالمالک شنبه زاده مدیر کل میراث فرهنگی استان ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: صنایع دستی استان ایلام از دیرباز جایگاه ویژه نزد مردم استان داشته و تولیدات استان از کیفیت بالایی برخوردار است به طوری که این محصولات به چند کشور اروپایی نیز صادر می شود.

صنایع دستی

وی بیان داشت: معرفی صنایع دستی و سوغات استان ایلام در قالب بسته بندی های مناسب باعث رونق صنایع دستی بین گردشگران می شود که هم اکنون این برنامه به عنون یک اولویت اساسی در میراث استان قرار دارد.

این مسئول عنوان کرد: گلیم نقش برجسته مهمترین و اصیلترین صنایع دستی استان ایلام است که به دلیل کیفیت بالا که خاص استان نیز هست به کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می شود. گلیم نقش برجسته مهمترین و اصیلترین صنایع دستی استان ایلام است که به دلیل کیفیت بالا که خاص استان نیز هست به کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی استان ایلام بیان داشت: در تلاش هستیم که گلیم نقش برجسته به عنوان یک خوشه صنعتی وارد چرخه تولید شود تا از این ظرفیت برای اشتغال توسعه استان گام مهمی برداشته شود.

وی وجود بازارهای مختلف برای عرضه صنایع دستی و سوغات استان را بسیار ضروری دانست و افزود: در حال حاضر «خرید» به عنوان یک عامل مهم در مقصد گردشگران حساب می شود چراکه مردم به سوغات و هنرهای دیگر استانها علاقه دارند.

ایجاد ویترین صنایع دستی در پایانه مرزی مهران

این مسئول عنوان کرد: بدون شک مهمترین ظرفیت استان ایلام برای خرید سوغات و هنرهای دستی استان پایانه مرزی مهران به دلیل حجم بالای تردد زوار است که باید در این زمینه بیشتر تلاش ود.

وی از ایجاد ویترین صنایع دستی در پایانه مرزی مهران خبر داد و گفت: وجود سوغات و هنرهای دستی استان ایلام در این پایانه قطعا مورد استقبال گردشگران قرار می گیرد.

شنبه زاده بیان داشت: علاوه بر این بحث صادرات صنایع دستی استان ایلام از مهران نیز مطرح است که باید در این زمینه برای بسته بندی سوغات استان بیشتر تلاش شود و برای بازاریابی و فروش محصولات نیز تجار باید فعال شوند.

ایلام

رونق صنایع دستی در روستاهای استان ایلام

وی بیان داشت: هم اکنون فرش دستبافت و گلیم نقش برجسته در روستاهای استان ایلام رونق بیشتری گرفته که همین عامل باعث اشتغال در استان شده و تولیدات استان هم به کشورهای خارجی صادر می شود.

شنبه زاده اظهار داشت: در سطح روستاهای استان کارگاره های گلیم و فرش بافی فعال شده است که تاکنون باعث اشتغالزایی بیش از هشت هزار نفر شده است.

از گذشته های بسیار دور تاکنون بافت قالی کردی (قالیچه درشت بافت)، سیاه چادر، چیغ(چیت) بافی، جاجیم بافی، گلیم ساده، نمد مالی، احرامی بافی، گیوه بافی و عبا بافی در استان مرسوم بوده است.

در استان ايلام حدود ۳۰ رشته صنايع دستي فعال وجود دارد. استان ایلام یکی از مناطق راهبردی در بخش تولید صنایع دستی به ویژه فرش و گلیم نقش برجسته با وجود ۱۵ هزار بافنده و سالانه هفت هزار متر مربع فرش محسوب می شود.

کد خبر 2474716

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha