۲۸ اسفند ۱۳۹۳، ۹:۱۸

گزارش خبری/

بژی برساق؛ سوغات مردم ایلام برای گردشگران نوروزی

 بژی برساق؛ سوغات مردم ایلام برای گردشگران نوروزی

ایلام-بدون شک وجود سوغات در هر منطقه با استقبال گردشگران در ایام نوروز مواجه می شود، در این بین استان ایلام با بژی برساق توشه مسافران و گردشگران را پر می کند.

به گزارش خبرنگار مهر، استان ایلام از مناطق کرد نشین ایران است که ۱۰۰ درصد مردم آن شیعه هستند و از زمانهای قدیم تاکنون آداب و رسوم خاص خود را داشته اند که البته در این بین بسیاری از آنها هنوز در استان رونق دارد.

بدون شک آداب و رسوم هر منطقه با توجه به شرایط زمانی نیازمند حفظ و تلاش برای معرفی است و البته مردم استان تا حدود زیادی در امر حفظ اداب و رسوم موفق بوده اند ولی در معرفی اداب و رسوم و و حتی سوغات استان هنوز به خوبی در سطح کشور معرفی نشده است.

استان ایلام دارای سوغات بومی و محلی جالب توجه ای که در سالهای اخیر کمتر به آنها و در عرضه آنها توجه شده و این استان دارای سوغات فراوانی در بخشهای مختلف است که شیرینی خوشمزه بژی برساق مهمترین آن است.

به گردشگران و مسافران استان توصیه می شود که حتما اگر وارد استان ایلام شدند از این سوغات محلی استان استفاده کنند چراکه از کیفیت بالا و مزه بی نظیری برخوردار هستند.

بژی برساق

این شیرینی در استان ایلام معروف است و زنان ایلامی کم و بیش با طرز پخت آشنا هستند و به عنوان مهمترین سوغات استان هم اکنون شناخته می شود.

ایلام-

 بژی برساق از شیرینی های معروف محلی و سنتی استان ایلام است که با آرد، شکر، روغن دان، تخم مرغ، شیر، زیره، رازیانه وزرد جوبه درست می شود و همه مواد را با هم مخلوط کرده و در روغن سرخ می کنند و روی آن را با شکر تزیین می کنند.

انواع نان محلی

انواع نانهای محلی در استان ایلام رایج است که طرز تهیه های متفاوتی با هم دارند. نان های پپگ، نان ساجی، نان تنوری، سمون، نان پنجه کش، نان ذرت یا کزگه برخی از این نان ها هستند.

از دیگر سوغاتی های استان ایلام می توان روغن حیوانی و کره محلی با طعم بسیار لذیذ، عسل کوهی و ناب مناطق سورگه و شلم، کشک، کنجدو گردو، ترخینه، که با توجه به مواد به کار رفته در آن درمان بسیار خوبی برای سرما خوردگی است، سقز محلی (شیره درخت بنه) که به وفور در کوه ها ی استان وجود دارد، شیرینی شیرینی کله کنجی، شیرینی کاک حلوای بگل (ترکیبی از پودر کشک و خرماو روغن محلی)، کله کنجی، گمکه، جاجیم، نمد، سیاه چادر.

صنایع دستی

صنایع دستی استان ایلام، به عنوان میراث هزار ساله تمدن این خطه از جمله پتانسیل های مهمی است که می تواند سهم مهمی در سوغات استان داشته باشد.

 از مهمترين صنايع دستى استان ایلام كه به دست هنرمندانه زنان و دختران ايلامى مخصوصا در نواحى ايلام، دره شهر، شيروان چرداول و ايوان بافت مي شود فرش كرك و ابريشم و گليم منحصر به فرد گل برجسته است كه نقش و نگارهاى آن از طبيعت و تاريخ و فرهنگ اين منطقه الهام گرفته است.

از دیگر صنایع دستى استان قالی، جاجیم بافى، نمد مالى، گیوه بافى، فرنجى مالى، قتره بافى، صنایع چوبى است که به دست هنرمندان ایلامى‌ها ساخته می‌شود.

موسیقی و آوازهای بومی

در موسیقی ایلام از سازهای دوزله، جفتان، سرنا، تنبک، دهل، شمشال، نی و کمانچه استفاده می شود و این سازها در آیین هایی مانند عروسی، جنگ و عزا کاربرد دارند.

هوره که از آوازها و نیایش های اساطیری ایران است، از هزاره های پیش تا به امروز رواج دارد.

موسیقی آیین های سوگواری نوع دیگری از موسیقی در استان ایلام است که در آیین چمری با سرنا و دهل اجرا می شود و در این مراسم مردم ایل ها و روستاها در محلی به نام چمرجا همراه با نوای ساز و دهل و آواز همسرایان جمع می شوند.

برپایی نمایشگاه سوغات و صنایع دستی برای گردشگران در ایلام

عبدالمالک شنبه زاده مدیر کل میراث فرهنگی استان ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: استان ایلام با این همه جاذبه تاریخی، طبیعی، مذهبی و یادمان های دفاع مقدس برای استقبال و پذیرایی از مسافران و گردشگران نوروزی آماده شده تا میزبان شایسته ای برای هموطنان خود باشد.

این مسئول افزود: هنوز آداب و رسوم اجتماعی و فرهنگی حاکم بر منطقه از قبیل پوشش و لباس محلی، گویش شیرین کردی و صفای باطن و مهمان نوازی در این خطه حرف نخست را می زند.

وی افزود: سوغات محلی و صنایع دستی استان ایلام نیز که بسیار جذاب و زیبا است نسبت به سایر صنایع دستی در دیگر مناطق ارزانتر است که این ویژگی شاخصه مسافرت به استان ایلام است.

شنبه زاده ادامه داد: قرار گرفتن استان ایلام بین استان خوزستان که گرمسیر و استان های کرمانشاه، کردستان و لرستان که سردسیرهستند آب و هوای معتدل و مناسب فصلی که باعث حضور گردشگران زیادی در استان خواهد شد.

وی بیان داشت: در اولین روز فروردین نیز در جوار امامزاده‌های استان و در محل موزه مردم شناسی نیز سفره هفت سین برپا و جشن تحویل سال می‌گیریم و از ۳ تا ۱۳ فروردین نیز بازی‌های بومی – محلی برگزار و به شکل سیار فیلم‌های خانوادگی پخش می‌کنیم.

وی بیان داشت: طی ایام نوروز در همه شهرستان‌ها نیز در مبادی ورودی‌ها سیاه چادرهای عشایری، نمایشگاه معرفی جاذبه‌های گردشگری و نمایشگاه صنایع دستی و سوغات محلی برپا می‌کنیم.

وی تصریح کرد: فعال کردن بازارچه دائمی صنایع دستی درشهرهای ایلام و ایوان نیز از جمله دیگر اقدامات این استان برای نوروز است.

شنبه زاده اظهار داشت: استان ایلام مانند دیگر مناطق ایران دارای سوغات محلی خاص خود است که مهمترین آن ها سقز محلی (صمغ درخت بنه)، شیرینی بژی برساق، نان خرمایی، شیرینی گمگه، حلوای کله کنجی و روغن حیوانی است.   استان ایلام مانند دیگر مناطق ایران دارای سوغات محلی خاص خود است که مهمترین آن ها سقز محلی (صمغ درخت بنه)، شیرینی بژی برساق، نان خرمایی، شیرینی گمگه، حلوای کله کنجی و روغن حیوانی است.

این مسئول عنوان کرد: گروه موسیقی آیینی استان نیز در طول برگزاری  نمایشگاه صنایع دستی به اجرای برنامه می پردازد و تلاش شده با توزیع سوغات های محلی ایلام همچون برجی برساق و کله کنجی بتوانیم غذاهای سنتی استان را در کشور معرفی کنیم.

وی وجود بازارهای مختلف برای عرضه صنایع دستی و سوغات استان را بسیار ضروری دانست و افزود: در حال حاضر سوغات به عنوان یک عامل مهم در مقصد گردشگران حساب می شود چراکه مردم به سوغات و هنرهای دیگر استانها علاقه دارند.

این مسئول عنوان کرد: برای نوروز ۹۴، اکنون ۱۲ دستگاه بلوتوث سنتر خریداری شده که در هر شهرستان نصب می شود و هر کس بلوتوث موبایل خود را روشن کند، می تواند اطلاعات شهرستان و استان ایلام را دریافت کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام ابراز امیدواری کرد که امسال میزان مسافران نوروزی ورودی به این استان نسبت به سال گذشته از افزایش قابل توجهی برخوردار باشد.

خبرنگار: رمضان نوری

کد خبر 2521193

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha