۲۸ بهمن ۱۳۹۳، ۱۴:۰۶

شنبه زاده خبر داد:

ثبت ملی آوای مقامی «هوره» در فهرست آثار معنوی استان ایلام

ثبت ملی آوای مقامی «هوره» در فهرست آثار معنوی استان ایلام

ایلام-مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام از ثبت ملی آوای مقامی «هوره» در فهرست آثار معنوی استان ایلام خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی ایلام، عبدالمالک شنبه زاده اظهار داشت: هوره از آوازهای بومی و محلی این استان است که این نوع آواز در استان از دیرباز تا کنون در بین مردم از جایگاه بالایی برخودار بوده که در فهرست آثار معنوی استان ایلام به شماره ثبت ۱۷۲ به ثبت رسیده است.

وی افزود: آوای مقامی هوره استان ایلام به تصویب شورای عالی سیاست‌گذاری ثبت میراث معنوی فرهنگی رسیده است.  

شنبه زاده ادامه داد: با ثبت این اثر که حائز اهمیت و از قدمت بالایی برخوردار است برنامه‌هایی در راستای حفظ و احیای این اثر صورت گرفته است.

وی ی اظهار داشت: آوای مقامی هوره از جمله قدیمی ترین آواهای معروف کشور بوده که در استان ایلام دارای سابقه‌ای تاریخی است.

شنبه زاده بیان داشت: زنده کردن موسیقی محلی و سنتی به عنوان یکی از نمادهای فرهنگی تاریخ کهن این دیار وظیفه همه فعالان فرهنگی ایلام و نهادهای مربوط است.

وی افزود: هوره را می‌توان مرواریدی سفته از تاریخ درخشان ایلام دانست که باید از صدف سینه بزرگان این شیوه آوازی به نسل آینده انتقال یابد.

این مسئول با اشاره به اینکه در بیتهای هوره فرهنگ و هنر و یاد بزرگان این دیار نهفته است که می‌تواند جوانان امروز و فردا را با ریشه‌های فرهنگی و قومی خود بیشتر آشنا کند.

کد خبر 2499601

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha