۷ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۱:۴۶

فیلم/دوزله؛ موسیقی مقامی ایلامی

فیلم/دوزله؛ موسیقی مقامی ایلامی

ایلام- ابزارهای قدیمی موسیقی بدون شک نشانه ای از فرهنگ هر جامعه هستند که در این بین دوزله یا جفتان یکی از سازهای موسیقی مناطق کردنشین و به ویژه در استان ایلام است.

به گزارش خبرنگار مهر،دوزله یکی از سازهای موسیقی کردی است که این ساز در استان ایلام نیز رواج زیادی دارد چراکه مردم به آن علاقمند هستند و از قدیم و تاکنون به خصوص بزرگان از آن در شادی استفاده زیادی کرده اند.

دوزله محلی  در منطقه ایلام معمولاً توسط مردم با نی ساخته می شود و یکی از صنایع دستی استان نیز محسوب می شود اما به دلیل کوچکی و ظرافت و صدماتی ‏که ممکن است در حین حمل و نقل به آن وارد آید آن را از لوله های آلومینیمی می سازند.

این ساز از دو لوله مسی (یا نی) که به موازات هم بسته و محکم شده‌اند ، تشکیل شده است و هر یک از لوله ها دارای قمیش یک زبانه و مستقل از دیگری است و در طول هر لوله شش ‏سوراخ تعبیه شده به طوری که سوراخها همواره در کنار هم قرار می گیرند.

نواختن دوزله به وسیله سه انگشت وسطی هر دو دست که روی سوراخ‌های ساز قرار می‌گیرند ، انجام می‌شود و شست‌ها ساز را از پشت می‌گیرندو نوازنده زبانه را در داخل دهان قرار داده و در آن می‌دمد.

دوزله و جفتان بر خلاف سازهای ایرانی كه تك صدا هستند دو صدایی است و قابلیت همراهی باسازهای چند صدایی را دارد.

کد خبر 2561748

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • احمد ایوار ۰۴:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
      0 0
      عالیه کاش آموزشش رو هم قرار بدید