۱۹ بهمن ۱۳۹۳، ۱۳:۰۸

محمدی با مهر مطرح کرد؛

کارکرد چاه های کشاورزی در اردبیل کاهش یابد

کارکرد چاه های کشاورزی در اردبیل کاهش یابد

اردبیل - معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان اردبیل خواستار کاهش کارکرد چاه های کشاورزی در استان شد.

بهروز محمدی در گفتگو با خبرنگار مهر تصریح کرد: طی سال های اخیر صدور پروانه چاه و برداشت های غیر مجاز آسیب جدی به دشت اردبیل وارد کرده است.

وی افزود: دیده می شود بخش کشاورزی با وجود اینکه بیشترین مصرف منابع‌ آبی را دارد در مقابل با ۳۰ درصد راندمان بخش مهمی از منابع آبی را به مصرف می رساند.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان با یادآوری انسداد ۷۶۳ حلقه چاه غیر مجاز در سال گذشته، اضافه کرد: در سال جاری نیز ۱۲۵ حلقه چاه غیر مجاز مسدود شده است.

وی حفر غیر مجاز چاه را از عوامل آسیب جدی به آبهای زیر زمینی عنوان کرد و افزود: سال گذشته از حفر ۳۰۰ حلقه چاه غیر مجاز و امسال از حفر ۵۷ حلقه چاه غیر مجاز ممانعت شد.

به گفته محمدی در کل استان اردبیل چهار هزار و ۵۵۶ حلقه چاه وجود دارد که با انسداد چاه های غیر مجاز ۲۴.۹۸ میلیون متر مکعب در منابع آبی صرفه جویی شده است.

وی از جمله طرح های پیش رو برای مدیریت مصرف را علاوه بر مقابله با حفر غیر مجاز چاه کاهش زمان بهره برداری چاه های مجوز دار عنوان کرد.

این مسئول  در تشریح ضرورت اجرای این طرح ادامه داد: زارعان سال گذشته با دو هزار ساعت کارکرد موجب زیان جدی به منابع آبی شدند.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان تصریح کرد: امسال پیشنهاد هزار و ۸۰۰ ساعت کارکرد طرح شده تا امکان ذخیره سازی آب فراهم شود.

وی تاکید کرد: در عین حال تمامی چاه ها ظرف دو سال به کنتور هوشمند آب و برق مجهز می شوند تا اجازه برداشت غیر مجاز به مصرف کننده داده نشود.

محمدی با بیان اینکه تاکنون ۹۰۲ چاه آب به کنتور هوشمند مجهز شده اند، اضافه کرد: در عین حال بازرسی های مداوم از کنترل مصارف غیر مجاز بخش کشاورزی در دستور کار است.

 

کد خبر 2491176

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha