۲۱ بهمن ۱۳۹۳، ۱۱:۰۹

ضیائیان در گفتگو با مهر مطرح کرد؛

نیاز به ۱۰۰ ایستگاه هواشناسی برای پایش دریاچه ارومیه

نیاز به ۱۰۰ ایستگاه هواشناسی برای پایش دریاچه ارومیه

ارومیه- مدیر کل هواشناسی آذربایجان غربی بر لزوم ایجاد ۱۰۰ ایستگاه هواشناسی برای اجرای طرح هواشناسی پایش بهنگام دریاچه ارومیه تاکید کرد.

صادق ضیائیان در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص طرح هواشناسی پایش بهنگام دریاچه ارومیه گفت: بر اساس توصیه سازمان هواشناسی برای پایش آب و هوا به خصوص عناصر اصلی بارش و تبخیر، باد، دما و رطوبت منطقه بر اساس توپوگرافی منطقه سه مدل پیشنهاد می شود.

وی با اشاره به اینکه در این راستا در مناطق کوهستانی با آب و هوای معتدل یک ایستگاه در هر ۲۰۰ تا ۲۵۰ کیلومتر مربع باید وجود داشته باشد، اظهار داشت: با توجه به مساحت ۵۲ هزار کیلومتر مربعی دریاچه ارومیه و با احتساب حداقل هر ۲۵۰ کیلومتر مربع یک ایستگاه، ۲۰۰ ایستگاه برای پایش هواشناسی دریاچه باید راه اندازی شود.

مدیر کل هواشناسی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه با فرض وجود ۱۰۰ ایستگاه اعم از سینوپتیک، اقلیم شناسی باران سنجی هواشناسی و باران سنجی و تبخیر سنجی وزارت نیرو در حوضه آبریز دریاچه ارومیه، حداقل ۱۰۰ ایستگاه جدید باید راه اندازی شود.

ضیائیان با اشاره به اینکه در نزدیک حوضه پایش دریاچه ارومیه و داخل دریاچه ارومیه هیچ ایستگاه هواشناسی وجود ندارد، ادامه داد: با احتساب اینکه مساحت دریاچه ارومیه ۶ هزار کیلومتر مربع است و دارای سطح مسطح می باشد حداقل ۱۰ ایستگاه پایش در خود دریاچه باید ایجاد شود.

وی در خصوص تجهیزات مورد نیاز برای اجرای طرح اولیه پایش دریاچه ارومیه، اظهار داشت: برای خودکار کردن ایستگاههای باران سنجی موجود و خودکار کردن ایستگاههای اقلیم شناسی و سینوپتیک حوضه ۴۰ دستگاه و ۱۰ ایستگاه پایش در داخل دریاچه باید ایجاد شود.

مدیر کل هواشناسی آذربایجان غربی بر لزوم ایجاد بانک دیتاهای بارش دما و تبخیر در این راستا تاکید و عنوان کرد: همچنین برای اجرای طرح اولیه پایش هواشناسی دریاچه ارومیه یک سیستم پایش تجهیز در مرکز منطقه ای ایجاد شود.

کد خبر 2492913

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha