۲۷ بهمن ۱۳۹۳، ۱۲:۳۳

در کهگیلویه وبویراحمد/

استفاده ازگیاهان دارویی درتوسعه اقتصادی و اشتغال مغفول مانده است

استفاده ازگیاهان دارویی درتوسعه اقتصادی و اشتغال مغفول مانده است

یاسوج – رئیس بنیاد نخبگان کهگیلویه و بویراحمد، گیاهان دارویی را ظرفیت مغفول مانده این استان در توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، علی مرادی پیش از ظهر دوشنبه در اولین نشست کارگروه تخصصی گیاهان دارویی استان گفت: این استان به دلیل تنوع آب و هوایی از ظرفیت بالایی در زمینه گیاهان دارویی برخوردار است.

وی افزود: تنوع گونه‌های گیاهان دارویی در این استان به نسبت کشورهای اروپایی در سطح بالاتری قرار دارد اما هنوز نتوانسته ایم از آن‌ها به طوری‌که شایسته است، بهره‌برداری کنیم.

مرادی مهم‌ترین ضعف استان را نبود صنایع فرآوری این محصولات دانست و اظهار داشت: حتی بانک اطلاعاتی از افرادی که در این زمینه کار می‌کنند هم وجود ندارد.

وی با بیان اینکه استفاده از این ظرفیت می تواند این استان را به توسعه اقتصادی برساند، افزود: ستاد توسعه گیاهان دارویی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این زمینه از پژوهشگران استانی حمایت می کند.

وی  تصریح کرد: هدف ما شناسایی این ظرفیت‌ها و ساماندهی و استفاده از آنهاست تا بتوانیم در مراحل بعدی از این ظرفیت برای استفاده اقتصادی و ایجاد اشتغال گام برداریم.

عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوج هم در این نشست گفت: آمار گیاهان دارویی که در صنایع داروسازی از آن استفاده می‌شود حدود ۹۶ گونه است که تنها ۱۷ گونه آن در کهگیلویه و بویراحمد وجود ندارد.

عزیزالله جعفری افزود: شرایط اقلیمی مناسب این استان موجب رویش گیاهان دارویی کم نظیری در این استان شده است.

وی اضافه کرد: شرایط اقلیمی خوب این استان محیطی را فراهم کرده است که به طور مثال از گیاه "بابونه" در هر هکتار می‌توان حدود ۱۵۰۰ کیلوگرم برداشت کرد و این درحالی ست که در تهران حدود ۹۰۰ کیلوگرم و در اروپا حدود ۶۰۰ کیلوگرم در هر هکتار برداشت می‌شود.

جعفری بیان داشت: بعد از صنایع دفاعی، صنعت گیاهان دارویی سودآوری بالایی برای هر کشور می‌تواند داشته باشد و در همین راستا باید تلاش کرد که این صنعت در استان توسعه یابد.

کد خبر 2496645

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha