۲۷ بهمن ۱۳۹۳، ۱۳:۲۰

موزونی:

جشنواره قصه‌گویی سفیر فرهنگی ایران در خارج از کشور است

جشنواره قصه‌گویی سفیر فرهنگی ایران در خارج از کشور است

کرمانشاه- مدیرکل کانون پرورش فکری استان کرمانشاه ضمن ابراز خرسندی از میزبانی هفدهمین جشنواره بین المللی قصه گویی، گفت: این جشنواره می‌تواند سفیر فرهنگی ایران در خارج باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، رضا موزونی ظهر دوشنبه در آیین افتتاحیه هفدهمین جشنواره بین‌ المللی قصه‌ گویی که در محل کانون پرورش فکری کرمانشاه برگزار شد، اظهار داشت: جشنواره قصه‌ گویی یک رویداد عظیم فرهنگی در کشور است و جای خوشحالی است که میزبانی ظریف‌ ترین و عمیق‌ترین جشنواره فرهنگی کشور به استان کرمانشاه داده شده است.

 وی کرمانشاه را خاستگاه قصه‌ های بلند و اسطوره‌ های حماسی، تاریخی و عاشقانه در تاریخ ایران دانست و افزود: در این دیار و در هشت سال دفاع مقدس گلگون‌ کفنان این دیار قصه‌ هایی از جنس واقعیت آفریدند.

موزونی با بیان اینکه گرچه استان مازندران جغرافیای قصه‌های حماسی شاهنامه است، گفت: کرمانشاه نیز جغرافیای حماسی قصه‌ های معاصر ایران است.

دبیر اجرایی جشنوراه با تشکر  از مجموعه استان، استانداری و سایر کسانی که در برگزاری این جشنواره کانون پرورش فکری را کمک کردند، یادآور شد: در جشنواره قصه‌گویی، قصه‌ گویان خارجی با قصه‌های ایرانی آشنا و آن را به سوغات می‌برند و این جشنواره می‌ تواند سفیر فرهنگی ایران در خارج از کشور باشد.

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه با اشاره به بازدید قصه‌ گویان میهمان از مجموعه تاریخی بیستون گفت: این افراد در بازدید از این مجموعه ارتباط عمیقی فرهنگی را با تاریخ ایران در دامنه کوه‌های بیستون برقرار کردند.

هر بخش از استان کرمانشاه خاستگاه انواع قصه‌های تاریخی است

موزونی با بیان اینکه استان کرمانشاه سرشار از گویش‌ های متفاوت در قصه‌ گویی است، گفت: هر نقطه از استان کرمانشاه و حتی روستاهای آن خود خاستگاه تاریخی انواع قصه‌ها و ضرب‌ المثل‌ هاست.

وی تصریح کرد: استان کرمانشاه قدمتی به اندازه تاریخ دارد و کارشناسان خارجی طی مطالعات خود به این نتیجه رسیده‌اند که در تپه‌های بخش‏ دینور ۱۲ هزار سال پیش سابقه شهرنشینی دیده شده است.

دبیر اجرایی جشنواره در پایان گفت: امیدواریم این جشنواره به تثبیت قصه‌ ها و ایجاد فرهنگ قصه‌ گویی کمک کند.

لازم به ذکر است، این جشنواره تا ۳۰ بهمن ماه ادامه دارد و علاوه بر کرمانشاه، در دیگر شهرستان‌ های استان نیز برنامه قصه‌گویی اجرا می‌ شود.

کد خبر 2496663

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha