۲۷ بهمن ۱۳۹۳، ۲۲:۰۰

گفتگوی شرق و غرب پيانيست آلمانی در شیراز:

رسیتال پیانو "یوهان وندت" تالار حافظ شیراز را به اوج رساند

رسیتال پیانو "یوهان وندت" تالار حافظ شیراز را به اوج رساند

شیراز- رسیتال پیانو "یوهان وندت" با بداهه نوازی "ای ایران" و اجرای قطعه ای به نام "شیراز" موسیقی فجر را در تالار حافظ به اوج رساند.

به گزارش خبرنگار مهر، در چهارمین شب از جشنواره موسیقی فجر شیراز، رسیتال پیانو "یوهان وندت" همراه با بداهه‌نوازی این پیانیست آلمانی‌، روی قطعه "ای ایران" یكی از رویدادهای مهم جشنواره موسیقی فجر شیراز بود كه با استقبال مخاطبان همراه شد.

هنرنمایی انگشتان جادویی وندت همه را شگفت زده کرد

وندت در حالی شامگاه ۲۷ بهمن در تالار حافظ به روی صحنه رفت كه بارها با هنرنمایی و انگشتان جادویی اش مخاطبان را به شگفتی واداشت.

او در توضیح قطعه ای ایران، گفت: قطعه‌ای كه اجرا می‌كنم از ساخته‌های خودم است، اما دوست دارم به آن فضایی ایرانی ببخشم كه به نوعی نشان‌دهنده دوستی است.

این هنرمند پیانیست قطعاتی از ساخته‌های خودش و دیگر آهنگسازان همچون ویوالدی، هنری ‌مانچینی، فرانز لیست، ولادیمیر هورویتز، فتس والر، پاول دزموند، آلبنیز و كورساكف را اجرا كرد.

وی ابراز کرد: از آنجا كه من شنیده بودم در جشنواره موسیقی فجر آهنگسازانی از كشورهای مختلف و از سبك‌های گوناگون حضور دارند، من هم بر همین اساس برنامه متنوعی انتخاب كردم كه در آن موسیقی كلاسیك، موسیقی جاز، موسیقی راك و تاثیراتی از موسیقی پاپ وجود دارد.

یوهان وندت با اشاره به بخش‌هایی از اجرایش گفت: من برای این كنسرت اجرای قطعه «ای ایران» را در نظر گرفتم كه با موسیقی غربی آن را تلفیق كرده‌ و سعی كردم در این بخش از بداهه‌نوازی بهره بگیرم.

این آهنگساز اهل هامبورگ که با در نظر گرفتن سلیقه مخاطب ایرانی آشنایی دارد یکی از قطعاتی را که نواخت "شاهزاده پارس" بود که بر اساس فیلمی سینمایی تنظیم شده است.

اوکه برای هر قطعه توضیحاتی به مخاطبش می داد در قطعه "بوگی بوگی" فضای آهنگینی به رسیتال پیانو دوشنبه شب یازدهمین جشنواره موسیقی فجر شیراز داد  و در قطعه بعدی حاضران در تالار حافظ را به همراهی با دستان خود دعوت کرد. او به شنوندگان و بینندگان این برنامه گفت که با مالیدن دست به هم، بشکن زدن و روی پاکوبیدن می توانند موسیقی بسازند.

شیراز مانند ونیز زیبا و دل انگیز است

این نوازنده چیره دست پیانو به مشابهت های ونیز و شیراز در این کنسرت اشاره کرد و رو به حاضران، گفت: شیراز هم مانند ونیز زیبا و دل انگیز است.

او با نام بردن از آنتونیو ویوالدی و شاهکار این آهنگساز بزرگ به نام چهارفصل، شیراز را ونیز ایران عنوان کرد و گفت که شیراز شهر زیبایی و عشق است.

قطعه بعدی که وندت اجرا کرد با عنوان "فیل" بود که باز از حاضران خواست با نواختن دست با او حین اجرا همراهی کنند.

این هنرمند آلمانی با این رسیتال پیانو فضایی سرشار از تحرک برای شنوندگان در تالار حافظ به وجود آورد و در میانه این برنامه با نواختن ملودی تولد مبارک نشان داد از موسیقی ایرانی شناخت کافی دارد.

قطعات درخواستی برای پیانو در تالار طنین انداز شد

یکی از بخش های این برنامه موسیقایی که این پیانیست را متفاوت از دیگر هنرمندان می کند توجه به درخواست حاضران بود که بدین خاطر یکی از قطعات به یادماندنی چایکوفسکی را نواخت.

او بدین ترتیب افزون بر اجرای موسیقی، دیالوگی میان هنرمند و مخاطب را فراهم کرد تا فضای رسمی و خشک حاکم بر موسیقی کلاسیک را برای مخاطبان خسته کننده نسازد، از این رو قطعه بعدی را نیز به درخواست حاضران در تالار حافظ از موسیقی جاز انتخاب کرد که به قطعه "Take Five" اختصاص داشت.

وندت همچنین با نواختن یکی از آثار جو کاکر، خواننده پرآوازه انگلیسی بر اساس پیانو بدین شکل موسیقی بلوز را هم ارایه کرد تا بارها از سوی تماشاگران مورد تشویق قرار گیرد.

ملودی پرواز زنبور عسل (Flight Of The Bumblebee) از معروف ترین و در عین حال دشوار ترین ملودی های تاریخ موسیقی است که بارها توسط دیگر هنرمندان و دوستداران موسیقی کورساکوف اجرا شده و در واقع می توان گفت مشهورترین اثر وی است که قسمتی از اپرای تزار سالتان اوست. بدین ترتیب یوهان وندت با اجرای این قطعه که از ساخته های نیکولای ریمسکی کورساکوف است بار دیگر مخاطبان شیرازی جشنواره موسیقی فجر را به وجد آورد و در پایان این رسیتال پیانو با نواختن قطعه "اسکیمو" صحنه را ترک کرد.

یوهان وندت نوازنده پیانو، اهل هامبورگ آلمان است كه در آمستردام و نیویورك به تحصیل در رشته جاز پرداخت و كنسرت‌هایی با ستاره‌های بین‌المللی برگزار كرد.

کد خبر 2499117

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha