۳۰ بهمن ۱۳۹۳، ۱۴:۵۰

آیت الله اعرافی:

تکفیر ریشه در عناد جهان استکبار با عالم اسلام دارد

تکفیر ریشه در عناد جهان استکبار با عالم اسلام دارد

قم – رئیس جامعه المصطفی العالمیه با بیان اینکه ریشه تکفیر ماوراء جهان اسلام و مذهب است، گفت : درتکفیر یک مسئله و ذات سیاسی است و ریشه در عناد جهان استکبار با عالم اسلام دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله علیرضا اعرافی قبل از ظهر پنج شنبه در هفدهمین جشنواره بین المللی پژوهشی شیخ طوسی با موضوع "تکفیر، زمینه‌ها، پیامدها و برون رفت‌ها" که در مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) برگزار شد، اظهار داشت: حرکت بزرگ تحقیق و پژوهش در جامعه المصطفی العالمیه یک حرکت اثرگذار و رو به جلو است.

وی ادامه داد: جشنواره شیخ طوسی آیینه‌ای است که دستاوردهای پژوهشی سالانه را نشان می‌دهد و هر سال باید عمق و تنوع تحقیقات متناسب با دنیای امروز را افزایش دهیم.

ریشه تکفیر و خشونت در دستگاه‌های غربی است

عضو جامعه مدرسین حوزه عنوان کرد: امروز جهان اسلام درگیر یک جنگ مذهبی نیست، بلکه جهان اسلام درگیر دو گفتمان تقریب و تکفیر است که این دو گفتمان در مقابل هم قرار گرفته‌اند.

وی بیان کرد: ریشه تکفیر ماوراء جهان اسلام و مذهب است، ریشه تکفیر و خشونت به نام مذهب در دستگاه‌های غربی و استعمارگران است.  

آیت الله اعرافی گفت: ریشه تقریب انقلاب اسلامی است و تقریب را در برابر تکفیر ایجاد کردند که گفتمان امام(ره) و مقام معظم رهبری است و به تبع آن گفتمان حوزه و جامعه المصطفی العالمیه است.

وی با بیان اینکه  گفتمان تقریب، جهان اسلام را به سمت امت واحده سوق داد، تصریح کرد: عده‌ای معتقدند که مذاهب را از لحاظ کلامی، فقهی و تفسیری در هم ادغام کنیم؛ هیچ مذهبی اجازه این ادغام و تلفیق را نمی‌دهد و مشتمل اجتماع نقیضین است.

امام جمعه قم با اشاره به اینکه ادغام معقول نیست، بیان کرد: عده‌ای هم می‌گویند اسلام را از ممیزات جدا می‌کنیم و زیر سایه مشترکات جمع می‌شویم.

وی گفت: عده‌ای هم می‌گویند این مذاهب بر حق هستند و به تکثرگرایی در مقام حقانیت معتقد هستند، این هم اعتقاد نادرستی است و پلورالیزم مذهبی قابل پذیرش نیست.

مذاهب اسلامی ما را به وحدت زیر پرچم اسلام دعوت می‌کند

آیت الله اعرافی با بیان اینکه تئوری دیگر تئوری بر اساس مشترکات است که صحیح است، گفت: عده‌ای معتقدند اسلام در حوزه عقاید، اخلاق و احکام مشترکات زیادی دارد و در مقام تعامل باید در کنار هم قرار بگیریم و مشترکات برای حکم به اسلام کافی است.

وی با بیان اینکه مذاهب اسلامی ما را به وحدت زیر پرچم اسلام دعوت می‌کند، عنوان کرد: باید فلسفه، فقه و اخلاقِ تقریب را مورد توجه قرار دهیم.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه گفت: در تکفیر یک مسئله و ذات سیاسی است و ریشه در عناد جهان استکبار با عالم اسلام دارد.  

آیت الله اعرافی در پایان تأکید کرد: اگر علما و اندیشمندان و حتی عموم مردم منطق ناب امام(ره) و رهبری را مورد توجه قرار دهند بساط همه تکفیری‌ها جمع می‌شود.

کد خبر 2501039

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha