به گزارش خبرنگار مهر، نشست رسانه ای نهمین جشنواره بین المللی پویانمایی تهران روز دوشنبه 4 اسفندماه با حضور علیرضا حاجیان زاده مدیرعامل کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان، مهدی باقری رییس نهمین جشنواره پویانمایی تهران، محمدرضا کریمی صارمی دبیر این جشنواره و محسن حموله مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل کانون برگزار شد.
حاجیان زاده در ابتدای این نشست با بیان اینکه هنر زبانی رساست، تصریح کرد: امروزه هنر سینما از هنرهای تاثیرگذار است و جشونواره پویانمایی تهران تلاش دارد تا در جامعه هنری ایران و در عرصه های جهانی به صورت موثری حرکت کند.
وی ادامه داد: جشنواره پویانمایی تهران نوعی بسترسازی در عرصه هنر پویانمایی است و از جمله اهداف ما در این جشنواره تبادل اندیشه و آموخته ها در صنعت پویانمایی است که با باز کردن مسیرهای تازه پویانمایی رخ خواهد داد. همچنین گردآوری و عرضه هدفمند آثار هنرمندان در داخل و خارج از کشور و کشف هنرمندی های جوانان و وارد کردن توانمندی های جدید در این عرصه از دیگر اهداف ما خواهد بود.
حضور ۱۳۴ اثر در بخش مسابقه ایران و ۱۵۰ اثر در بخش مسابقه بینالملل
مدیرعامل کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به بخش های جشنواره نهم پویانمایی بیان کرد: در بخش مسابقه ایران آثار تولیدی که پس از سال ۸۹ در جشنواره شرکت نکرده اند حضور خواهند داشت همچنین در بخش بین الملل نیز آثاری که از سال ۲۰۱۱ در جشنواره نبوده اند شرکت می کنند. بخش چشم انداز این جشنواره نیز بستری برای استعدادهای پویاست و بخشی هم وجود دارد که منتخب آثار جشنواره های داخلی و خارجی در آن نمایش داده می شوند.
حاجیانزاده با ارایه آماری از آثار رسیده به نهمین جشنواره بین المللی پویانمایی تهران بیان کرد: از ایران و ۷۴ کشور جهان، ۱۸۰۰ فیلم به دبیرخانه ارسال شد که هیات انتخاب ۱۶۰۰ فیلم را بازبینی کرد و از این میان ۱۰۲ پویانمایی، ۱۸ فیلم دانشجویی، ۹ فیلم با رویکرد دینی و ۵ فیلم با رویکرد ارزش های انقلاب در بخش مسابقه ایران به مرحله داوری راه پیدا کرد. همچنین در بخش بین الملل نیز ۳۰ اثر دانشجویی، ۳ فیلم بلند و ۱۱۷ اثر پویانمایی به مرحله داوری رسید.
وی با اشاره به دو شاخص مورد نظر داوری ها در انتخاب آثار گفت: تکنیک ساخت انیمیشن و همچنین محتوای آثار و نگاه دینی و ارزش های انقلاب اسلامی در انتخاب این آثار برای ما مهم بود و آثار قرار است در ۷ سالن و در ۱۸۶ سانس به نمایش درآید.
دو سالن اختصاصی برای کودکان در جشنواره پویانمایی
مدیرعامل کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به سالن های درنظر گرفته شده، عنوان کرد: در جشنواره نهم دو سالن اختصاصی برای کودکان و همچنین ۵ سالن برای متخصصان حوزه انیمیشن در نظر گرفته شده است. سالن پیام نیز برای نمایش عموم این آثار اختصاص داده شده است.
حاجیانزاده از برگزاری نشست های تخصصی در جشنواره نهم خبر داد و افزود: ما در این نشست ها جلسه ویژه ای برای بررسی پایان نامه ها در حوزه فیلم های انیمیشن در نظر گرفته ایم و همچنین کارگاه های آموزشی و ورک شاپ با حضور مربیان انیمیشن سازی برای فیلمسازان برگزار می شود.
در ادامه این نشست رسانه ای، مهدی باقری، رئیس نهمین جشنواره پویانمایی تهران در مقایسه ای که بین جشنواره نهم و دوره اول انجام داد، توضیح داد: در اولین دوره این جشنواره ما فیلم های ۱۰ سال گذشته را بررسی کردیم و حدود ۳۲ کشور در جشنواره حضور داشتند و با یک مقایسه می توان دریافت که آثار این دوره از جشنواره در حوزه مسابقه ایران ۱۰ برابر شده است.
۲۰ پایاننامه برتر مرتبط با انیمیشن بررسی می شوند
محمدرضا کریمی صارمی، دبیر نهمین جشنواره پویانمایی تهران نیز درباره ویژگی های این دوره بیان کرد: سینمای انیمیشن ایران مدت ها است که توسط استادان این عرصه اداره می شود و یکی از اتفاقات ویژه این دوره از جشنواره این است که ژانر جدیدی در سینمای ما در حوزه انیمیشن به شکل مستقل و بدون حامی در حال شکلگیری است.
وی ادامه داد: در این دوره ۲۰ پایاننامه برتر مرتبط با انیمیشن از طرف چهار دانشگاه در مقطع ارشد داوری می شود و ما امیدواریم جریانی به وجود بیاید که این پایان نامه ها در حوزه های پژوهشی مورد استفاده قرار بگیرند.
کریمی صارمی از یک نمایشگاه و جزئیات نشست های تخصصی جشنواره سخن گفت و اعلام کرد: امسال اولین نمایشگاه هنر معاصر را که تلفیقی از هنرهای انیمیشن، گرافیک و نقاشی است، داریم تا بتوانیم جریان جدیدی در حوزه هنر داشته باشیم. همچنین در حوزه نشست های تخصصی اولین نشست ما تجربه گرایی در انیمیشن است و بعد از آن نشستی داریم که درد و دل های دوستانه فعالان این حوزه با مسئولان سینمایی کشور است. در واقع مسئولان سینمایی و تصمیمگیران حوزه انیمیشن به این نشست دعوت می شوند و برای اولین بار فقط به درد و دل ها گوش می کنند. همچنین از جمله کارگاه های آموزشی ما حضور الکساندر پتروف، پدر انیمیشن روسیه خواهد بود که از برندگان جوایز اسکار است.
دبیر نهمین جشنواره پویانمایی تهران اضافه کرد: نشستی هم در حوزه موشن گرافیک داریم که در آن ۶ نفر از استادان این حوزه درباره این ابزار جدید بحث می کنند. چهارمین نشست ما بررسی هنر دیجیتال و هنر سنتی خواهد بود. عده ای معتقد هستند که هنر دیجیتال به هنر سنتی ما لطمه می زند، اما اگر نگاهی به خروجی آثار انیمیشن خود در جشنواره های خارجی بیاندازیم می بینیم که این آثار با استانداردها پیش نمی روند و اگر به صورت دی سی پی و دیجیتال ارایه نشوند، موفق نخواهند بود.
سه جایزه طلایی برای آثار دینی و انقلابی
وی با اشاره به برگزاری بازار ملی پویانمایی در طی برگزاری جشنواره عنوان کرد: ۳۰ شرکت معتبر در حوزه انیمیشن در این بازار حضور خواهند داشت و ما از سازمان های مختلف کشور دعوت کرده ایم تا آنهایی که در حوزه تبلیغات انیمیشن و امور مرتبط با این حوزه فعالیت دارند در جریان امور قرار بگیرند تا به این طریق دست واسطه ها کوتاه شود.
کریمی صارمی از باکس های نمایشی در طول جشنواره صحبت کرد و گفت: ۱۸۶ سانس در طول جشنواره، تعداد بالایی است و درخواست من این است که یک روز به تعداد روزهای نمایش اضافه شود.
دبیر نهمین جشنواره پویانمایی تهران درباره آثار مرتبط با انقلاب اسلامی در جشنواره توضیح داد: امسال بخش آثار مرتبط با ارزش های انقلاب اسلامی از دیگر بخش ها جدا شده است و به صورت تخصصی در داوری ها ارزیابی میشود. در این بخش دو فیلم شاخص شهید «مصطفی چمران» و «عباس دوران» ساخته سیدرضا میرکریمی حضور دارند. همچنین برای آثار دینی و ارزش های انقلاب اسلامی سه جایزه طلایی در نظر گرفته شده است.
در پایان این نشست مهدی باقری اکران فیلم های جشنواره در طی سال بیان کرد: فیلم هایی که در جشنواره شرکت می کنند فقط در طول جشنواره اکران می شوند و غیر از آن باید اجازه خریدار را داشته باشیم با این حال باید گفت ما در تلاش هستیم که در سینماکانون یک سینماتک را به کودکان برای نمایش فیلم های شاخص جهان اختصاص دهیم و همچنین برای اکران فیلم های جشنواره در آنجا برنامه ریزی داشته باشیم.
جشنواره بینالمللی پویانمایی تهران در روزهای 17 تا 21 اسفند در مرکز آفرینشهای فرهنگی هنری کانون تهران برپا میشود.
نظر شما