۵ اسفند ۱۳۹۳، ۹:۳۵

طاهریان:

بارندگی ها تأثیری بر افزایش ذخایر سدهای خراسان شمالی نداشته است

بارندگی ها تأثیری بر افزایش ذخایر سدهای خراسان شمالی نداشته است

بجنورد- مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی با اشاره به کاهش ۲۵ درصدی ذخایر سدهای استان، گفت: افزایش بارش های جوی تأثیر مطلوبی بر افزیش ذخایر سدهای خراسان شمالی نداشته است.

به گزارش خبرنگار مهر، کاظم طاهریان صبح سه شنبه در نشست شورای هماهنگی مدیران استانی وزارت نیرو، اظهار داشت: در اواخر بهمن ماه امسال ذخایر آب سدهای خراسان شمالی ۲۵ درصد کاهش داشته اند.

وی اضافه کرد: برخلاف تصور عمومی افزایش ۱۸ درصدی بارشهای جوی تاثیر مطلوب را برای افزایش ذخایر سدهای استان نداشته است.  

طاهریان با اشاره به این که در زمان مزبور سد اسفراین با ۶۴ درصد کاهش، بیشترین کاهش ذخیره آب در بین سدهای استان داشته است، اظهار کرد: در این زمینه سدهای چری و شیرین به ترتیب با ۴۲ و ۲۰ درصد کاهش ذخیره آب در رده‌های بعدی قرار دارند.

به گفته وی ذخایر آب سدهای شیرین‌دره، شیروان و اسفراین در شرایط کنونی با احتساب حجم رسوب و گل و لای به ترتیب؛ ۶۱ میلیون، ۱۲ میلیون و ۶ میلیون متر مکعب است.

طاهریان با اشاره به این که بر اساس شاخص های کشوری، خراسان شمالی دچار ۳۴ درصد خشکسالی است، اضافه کرد: ظرفیت آبهای سطحی و زیرزمینی استان محدود بوده و لازم است با تغییر رویکرد و با اجرای برنامه‌های هدفدار به سمت استفاده بهینه از این منابع حرکت کنیم.

وی اظهار داشت: در بخش آبهای سطحی حدود ۶۰۰ میلیون متر مکعب آب سطحی قابل استفاده در استان در دسترس است که حدود ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب توسط سدها تنظیم می‌شود.

به گفته طاهریان برای تنظیم ۲۰۰ میلیون متر مکعب دیگر برنامه داریم و ۲۰۰ میلیون متر مکعب باقی نیز به صورت سنتی بهره‌برداری می‌شود که قابل سد سازی نیست و باید به فکر بهره‌برداری بهینه از آن باشیم.

وی افزود: تغییر الگوی کشت، استفاده از آب سبز، بهره‌وری و افزایش بازدهی اقتصادی بهره‌برداری از منابع آب و ...  از جمله راهکارهای استفاده بهینه از منابع آب در خراسان شمالی محسوب می شوند.

به گزارش خبرنگار مهر، در شهرستان های مختلف خراسان شمالی شش سد با مجموع توان ذخیره ۲۴۹ میلیون متر مکعب آب و توان تنظیم سالانه ۱۶۵ میلیون متر مکعب ساخته شده كه این سدها افزون بر تأمین آب شرب بخش بزرگی از جمعیت استان، ۲۰ هزار و ۶۷۰ هکتار زمین کشاورزی و باغ را نیز زیر پوشش شبکه‌های آبیاری خود قرار داده اند.

 

کد خبر 2505279

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha