۱۲ اسفند ۱۳۹۲، ۱۳:۴۷

با توجه به کاهش بارندگی امسال/

تولید علوفه در مراتع خراسان شمالی 40 درصد کاهش خواهد داشت

تولید علوفه در مراتع خراسان شمالی 40 درصد کاهش خواهد داشت

بجنورد - خبرگزاری مهر: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: با توجه به کمبود بارندگی در سال جاری پیش‌بینی می‌شود تولید علوفه در مراتع این استان حدود 40 درصد به نسبت پارسال کمتر شود.

به گزارش خبرنگار مهر، موسی صابری صبح دوشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته منابع طبیعی، به مسئله کمبود بارندگی امسال در خراسان شمالی پرداخت و اظهار کرد که اگر وضعیت بارندگی به همین روال ادامه داشته باشد میزان تولید علوفه در مراتع استان به نسبت پارسال 40 درصد کمتر می شود.

به گفته وی با کاهش تولید علوفه در مراتع خراسان شمالی، عشایر و دامداران برای تامین خوراک ییلاقی و بخشی از خوراک زمستانی دام های خود با مشکل مواجه می شوند.

صابری تصریح کرد: البته در صورتی که میزان بارندگی در فصل بهار بیشتر شود وضعیت تولید علوفه در مراتع استان بهبود خواهد یافت چرا که در مراتع، امکان رویش علوفه در فصل بهار و حتی ابتدای فصل تابستان نیز وجود دارد.

این مسئول اظهار کرد: در صورتی که وضعیت بارندگی بهبود نیابد و میزان تولید علوفه در مراتع استان کاهش یابد؛ لازم است در زمینه تهیه علوفه به عشایر و دامداران خراسان شمالی مساعدت شود.

1200 همیار طبیعت در خراسان شمالی فعالیت می کنند

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی در بخش دیگری از سخنان خود به فعالیت های این اداره کل در سال جاری اشاره کرد و گفت: امسال در بخش آبخیزداری 42 میلیارد ریال برای اجرای طرح های ملی در استان مصوب شده بود که از این میزان اعتبار تنها 30 درصد تخصیص یافت.

وی با بیان این که به تبع این اعتبار اقداماتی در زمینه آبخیزداری در عرصه‌های طبیعی خراسان شمالی انجام شد، افزود: از محل این اعتبار چهار هزار و 97 مترمکعب عملیات مکانیکی و 11 هزار و 560 هکتار نیز عملیات بیولوژیکی انجام شد.

به گفته صابری در بخش اعتبارات استانی نیز امسال 22 میلیارد ریال برای اجرای طرح‌های آبخیزداری به اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اختصاص یافت که تخصیص این اعتبار نیز 30 درصد بود.

وی اضافه کرد: از محل اعتبارات استانی هم 567 هکتار کپه کاری، دو هزار و 149 هکتار بذرکاری، دو هزار و 600 هکتار نهالکاری و ذخیره نزولات جوی، 190 هکتار علوفه کاری و تبدیل دیم زارهای کم بازده به مرتع و ... انجام شد.

صابری در ادامه به اقدامات انجام شده در بخش آموزش، ترویج و فرهنگسازی در حوزه منابع طبیعی استان پرداخت و گفت: با وجود کمبود اعتبار کلی، خراسان شمالی یکی از پنج استان کشور بود که در زمینه ترویج و فرهنگ سازی منابع طبیعی موافقت نامه‌های ملی و استانی داشت.

به گفته وی در این بخش 590 میلیون ریال اعتبار استانی و 340 میلیون ریال نیز اعتبار ملی تصویب شد و با استفاده از این اعتبارات نیز دوره هایی در بخش های مرتع، جنگل، آبخیزداری و ... برای آموزش مجریان و بهره برداران پیش از اجرای طرح های منابع طبیعی برگزار شد.

صابری همچنین عضوگیری بیش از 300 همیار جدید طبیعت در خراسان شمالی را از دیگر اقدامات بخش آموزش و ترویج این اداره کل ذکر و اظهار کرد: اکنون در استان بیش از هزار و 200 همیار طبیعت با اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی و ادارات تابع همکاری می کنند.

وی اضافه کرد: علاوه بر این امسال اتحادیه تعاونی های کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی نیز به عنوان یکی از پنج استان نخست کشور تشکیل شد.

به گفته صابری این اتحادیه در راستای حمايت از تعاوني هاي منابع طبيعي و وصول مطالبات آنها، زمينه سازي براي افزايش مشاركت مردمي در امر منابع طبيعي، ساماندهي خدمات حمايتي منابع طبيعي و... تشکیل شده است.

گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی دو میلیون و 33 هزار و 36 هکتار است كه از اين وسعت یک میلیون و 414 هزار هکتار مرتع، بیش از 183 هزار و 636 هکتار بیابان و 434 هزار و 550 هکتار نيز جنگل است.

کد خبر 2248173

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha