۲۶ خرداد ۱۳۹۳، ۱۳:۱۶

صابری:

روند بیابان‌زایی در خراسان شمالی متوقف شده‌است

روند بیابان‌زایی در خراسان شمالی متوقف شده‌است

بجنورد - خبرگزاری مهر: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: در این استان روند بیابان زایی از سوی عوامل انسانی متوقف شده اما هنوز خشکسالی بر تشدید این پدیده موثر است.

به گزارش خبرنگار مهر، موسی صابری صبح دوشنبه در نشست خبری به مناسبت هفدهم ژوئن، روز جهانی مقابله به بیابان زایی با بیان این که از کل 28 هزار هکتار مساحت خراسان شمالی، حدود 183 هزار هکتار آن در اقلیم بیابان تعریف می شود، افزود: این بیابان ها در شهرستان های گرمه، جاجرم و اسفراین این استان واقع شده اند.

به گفته وی بیابان و فرسایش بادی در این مناطق عمدتا در سه بخش برداشت ذرات خاک و شن، حمل و رسوب تعریف می شود که 94 درصد بیابان های خراسان شمالی در زمره مناطق برداشت هستند، شش درصد جزء مناطق ترسیب محسوب می شوند.

صابری اظهار داشت: این موضوع نشان می دهد که در بیابا‌ن‌های استان تپه‌های شنی بزرگ به وجود نمی‌آید و می‌توان در این بیابان‌ها طرح‌های درخت کاری و... را انجام داد.

وی با اشاره به این که برای مقابله با بیابان زایی در استان همه ساله اعتبارات ملی و استانی تخصیص می یابد و به تبع این اعتبارات نیز طرح هایی در این راستا انجام می شود، افزود: از ابتدای تشکیل استان خراسان شمالی در سال 84 تا پایان سال 92 در بخش مقابله با بیابان زایی از بخش ملی اعتباری معادل یک میلیارد و 500 میلیون تومان به استان اختصاص یافته که تقریبا 68 درصد این اعتبار تخصیص یافته است.

صابری اضافه کرد: با تخصیص این میزان اعتبار اقداماتی نظیر تهیه طرح مدیریت جنگل های دست کاشت در بیش از 26 هزار هکتار، اجرای طرح مدیریت جنگل های دست کاشت در سه هزار و 900 هکتار، تهیه طرح مدیریت مناطق بیابانی در بیش از 150 هزار هکتار و تهیه طرح اجرای کنترل کانون های بحرانی فرسایش بادی در سه هزار و 750 هکتار انجام شده است.

به گفته وی علاوه بر این از محل اعتبارات ملی طرح هایی نظیر احداث بادشکن در سطح 70 هکتار، نهالکاری در سطح 730 هکتار، مدیریت هرزآب در سطح 600 هکتار، تولید نهال گلدانی به تعداد 90 هزار اصله و اجرای طرح های مراقبت و آبیاری در سطح 45 هکتار صورت گرفته است.

صابری اظهار داشت: از محل اعتبارات استانی نیز از مدت تشکیل خراسان شمالی تا پایان سال 92 در مجموع بیش از یک میلیارد و 140 میلیون تومان به بحث مقابله با بیابان زایی اختصاص یافت که از این میزان معادل 74 درصد تخصیص یافت.

وی افزود: با استفاده از این اعتبارات طرح هایی چون اجرای بادشکن در 71 هکتار، حفاظت و قرق در سطح بیش از 125 هزار هکتار، بذرکاری و بذرپاشی در سطح بیش از هزار و 400 هکتار، نهالکاری همراه با آبیاری در سطح هزار و 241 هکتار، جمع آوری بذور بیابانی به میزان 15 تن و تولید نهال گلدانی به تعداد 382 هزار اصله نهال صورت گرفت.

این مسؤول عنوان کرد: همچنین از محل اعتبارات استانی بخش مقابله با بیابان زایی عملیات واکاری در سطح 357 هکتار، آبیاری سنواتی در سطح 700 هکتار، مراقبت و نگهداری در سطح هزار و 400 هکتار، مدیریت هرزآب در سطح هزار و 50 هکتار، آموزش( ترسیب کربن) به میزان دو هزار و 400 نفر- ساعت، حفاظت و مدیریت طرح ترسیب کربن در سطح 120 هزار هکتار و تهیه طرح ترسیب کربن در سطح 120 هزار هکتار انجام شد.

صابری در ادامه در مورد روند بیابان زایی در خراسان شمالی اظهار داشت: بیابان زایی پدیده ای درازمدت است که عوامل مختلف اقلیمی و انسانی در بروز آن دخالت دارند.

وی با اشاره به این که بارندگی اندک، درجه حرارت بالا، تبخیر و تعرق زیاد و ... از جمله عوامل طبیعی بیابان زایی به شمار می روند، افزود: در حال حاضر در خراسان شمالی تاثیر عامل انسانی در بیابان زایی تقریبا به صفر رسیده اما هنوز خشکسالی و دیگر عوامل طبیعی بر تشدید این پدیده موثر هستند.

به گفته مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی با این وجود به دلیل اقدامات انجام شده اکنون در این استان روند بیابان زایی متوقف شده اگر چه عوامل طبیعی نظیر خشکسالی، اجرای طرح های مقابله با بیابان و کاستن از سطح بیابان های استان را کند کرده است.

کد خبر 2312879

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha