۵ آذر ۱۳۹۳، ۱۰:۲۸

در سال جاری/

۹ هزار تن علوفه به صورت ضمانتی در بین دامداران خراسان شمالی توزیع شد

۹ هزار تن علوفه به صورت ضمانتی در بین دامداران خراسان شمالی توزیع شد

بجنورد- خبرگزاری مهر: مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی از توزیع ۹ هزار تن جو به صورت ضمانتی و شش ماهه در بین دامداران و عشایر این استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، احمد داوطلب صبح چهارشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به فعالیت های مدیریت امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در سال جاری، اظهار داشت: در حوزه نگهداری و پرورش اسب اصیل ترکمن در استان امسال برای ۲۴ سر اسب اصلی ترکمن شناسنامه صادر شده است.

وی در این زمینه با اشاره به برگزاری جلسات ستاد علوفه و کارگروه پرورش اسب اصیل ترکمن در خراسان شمالی از آنلاین شدن نرم افزار های ثبت مشخصات دام اصیل و صدور شناسنامه اسب جهت ورود اطلاعات در استان خبر داد.

داوطلب برگزاری جشنواره زیبایی اسب اصیل ترکمن در خرداد ماه سال ۹۳ را یکی از اقدامات انجام شده موثر در معرفی بیشتر این ظرفیت مهم استان ذکر کرد.

این مسئول در ادامه از توزیع ۹ هزار تن جو ضمانتی شش ماهه از محل اعتبارات خشکسالی به صورت ضمانتی بین دامداران و عشایر خراسان شمالی خبر داد و افزود: در این زمینه در قبال ضمانتی که از دامداران گرفته می شود به آنها علوفه تحویل داده می شود تا پس از شش ماه اقدام به پرداخت وجه علوفه کنند.

داوطلب همچنین با اشاره به اجرای دستورالعمل خرید دام خشکسالی توسط شرکت پشتیبانی امور دام، اضافه کرد: علاوه بر این در سال جاری پروژه ایجاد نژادهای نوترکیب گوسفند و عملیات لاپراسکوپی نیز برای هزار و ۶۰۰ راس دام سبک در استان اجرا شده است.

وی همچنین با اشاره به اجرای عملیات اصلاح نژاد دام سنگین در خراسان شمالی، افزود: عملیات اصلاح نژاد دام در خراسان شمالی به تعداد هزار و ۶۰۰ راس دام سنگین و ۴۰۰ راس دام سبک انجام شده است.

به گفته داوطلب در این بخش عقد قرارداد اعتبارات پروژه اصلاح نژاد دام سبک و سنگین با شرکت های خدمات مشاوره ای نظام مهندسی نیز صورت گرفته است.

وی با اشاره به نظارت بر دریافت و توزیع نهادهای دامی در استان، افزود: در این راستا بیش از هفت هزار تن سبوس، جو و کنسانتره در بین دامداری های خراسان شمالی با نظارت مدیریت امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان توزیع شده است.

داوطلب در ادامه در مورد میزان تولید گوشت قرمز و شیر در خراسان شمالی در سال جاری، اظهار کرد: در سال ۹۲ کل میزان تولید گوشت قرمز در استان ۲۶ هزار و ۷۸۰ تن بود در حالی که این میزان در شش ماهه نخست سال جاری ۱۴ هزار و ۱۲۷ تن بوده است.

به گفته وی در این زمینه پیش بینی برنامه پنجم توسعه در سال ۹۲ تولید گوشت قرمز به میزان ۲۶ هزار و ۷۷۰ تن بود.

داوطلب در مورد تولید شیر در استان نیز با اشاره به این که در سال ۹۲ در مجموع ۲۰۰ هزار و ۳۴۱ تن شیر در خراسان شمالی تولید شد، اضافه کرد: این میزان در شش ماهه نخست سال جاری ۱۰۳ هزار و ۴۰۸ تن بوده است.

وی یادآور شد: در زمینه تولید شیر در خراسان شمالی پیش بینی برنامه پنجم توسعه در سال ۹۲ تولید ۲۰۴ هزار و ۵۰۰ تن شیر بود که تقریبا با میزان تولید سال ۹۲ برابر بود.

کد خبر 2429219