۱۳ تیر ۱۳۹۲، ۹:۳۰

در بهار سال جاري/

خروج دام زنده از خراسان شمالي 30 درصد افزايش يافت

خروج دام زنده از خراسان شمالي 30 درصد افزايش يافت

بجنورد - خبرگزاری مهر: معاون بهداشتی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: در سه ماهه نخست سال جاری خروج دام زنده از اين استان حدود 30 درصد افزايش يافت.

حمید رمضانی در گفتگو با خبرنگار مهر، افزود: در سه ماهه نخست سال جاری در مجموع حدود 66 هزار تن دام زنده شامل 65 هزار و 506 راس گاو، شتر، گوسفند و بز به صورت زنده از خراسان شمالی به مقصد استان‌های دیگر خارج شده است.

وي با اشاره به اينكه اين ميزان در مدت مشابه سال گذشته 50 هزار تن برآورد شده بود، اظهار داشت: بر اين اساس ميزان خروج دام زنده از اين استان در بهار سال 92 به نسبت بهار 91 حدود 30 درصد افزايش يافته است.

رمضاني تصريح كرد: اين ميزان دام زنده از مبدا خراسان شمالي به استان هاي خراسان رضوی، گلستان، مازندران، اصفهان، قم، تهران و یزد صادر شده است.

به گفته وي در مدت مذکور مقدار 147 تن پشم و تعداد سه هزار و ۱۰۰ جلد پوست انواع دام نیز به خارج از استان خصوصا به استان هاي اردبیل و آذربایجان شرقی صادر شده است.

رمضاني افزود: در بهار سال جاري همچنين 45 تن گوشت سفيد از خراسان شمالي به خراسان رضوي صادر شد.

وی تصریح کرد: همچنین در سه ماهه نخست امسال سه هزار و ۲۹۳ تن شيرخام توليد شده در اين استان به استان هاي گلستان، مازندران و خراسان رضوي حمل شده است.

به گفته اين مسئول علاوه بر اين در بهار سال جاري ۷۴۰ كلني زنبور عسل نيز از خراسان شمالي به ديگر استان هاي كشور صادر شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، خروج بيش از 66 هزار دام زنده و بیش از سه هزار و 293 تن شیر خام از خراسان شمالی در حالی صورت می‌گیرد که پیش از این استاندار سابق خراسان شمالی از برنامه ريزي براي منع خروج دام زنده و شیر خام از این استان از سال 91 خبر داده بود.

این تصمیم با هدف جلوگیری از خروج سرمایه، حفظ سهم اشتغال، افزایش جنبه‌های اقتصادی صنعت دامپروری و ... گرفته شد و بر این اساس باید سالانه از خروج به طور میانگین 150 هزار راس دام زنده و روزانه 250 تن شیر خام از استان جلوگیری مي شد.

هم اکنون با گذشت بيش از يك سال از زمان طرح اين مسئله نه تنها از خروج دام زنده جلوگیری نشده بلکه ميزان خروج دام زنده و شير خام از اين استان نيز به نسبت مدت مشابه سال گذشته افزايش يافته است.

خروج دام زنده عامل تعطیلی واحدهای بسته‌بندی گوشت و فعالیت کشتارگاه‌های استان با ظرفیت ناقص است و خروج شیر خام نیز علاوه بر اینکه سهم اشتغال این بخش را خارج می‌کند، باعث می‌شود مردم استان به ناچار فرآورده لبنی تولیدی استان‌های دیگر را دوباره با قیمتی بالاتر خرید کنند.

خراسان شمالی با داشتن بیش از دو میلیون راس دام سبک و حدود 80 هزار راس دام سنگین یکی از قطب‌های مهم دامپروری کشور محسوب می‌شود.

 

کد خبر 2089815

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha