۱۸ آبان ۱۳۸۴، ۱۱:۵۹

كتاب "باز سازي ديدگاه ابن سينا در مورد فلسفه هنر و زيبايي" منتشر مي شود

با حمايت فرهنگستان هنر، پايان نامه كارشناسي ارشد "باز سازي ديدگاه ابن سينا در مورد فلسفه هنر و زيبايي" در قالب كتاب منتشر مي شود.

به گزارش خبرنگار گروه دين و انديشه "مهر" ، پايان نامه " باز سازي ديدگاه ابن سينا در مورد فلسفه هنر و زيبايي" تأليف هادي ربيعي دانشجوي كارشناسي ارشد فلسفه و كلام دانشگاه امام صادق(ع)، با راهنمايي آيت الله دكتر سيد حسن سعادت مصطفوي و با مشاوره دكتر شهرام پازوكي و دكتر رضا اكبري و با حمايت فرهنگستان هنر در قالب كتاب منتشر مي شود.

اين پايان نامه از 5 فصل تشكيل شده است كه از سه منظر معني شناختي، وجود شناختي و معرفت شناختي، زيبايي و هنر را با تأكيد بر ديدگاه ابن سينا توصيف و تحليل مي كند.

مؤلف مسائل معني شناختي فلسفه هنر را بر اساس فلسفه ابن سينا پاسخ داده و جايگاه لفظ هنر و معادلهاي آن و نيز جايگاه معنايي هنر در زيبايي شناسي ابن سينا را مورد بررسي قرار داده است.

در بخش جايگاه معنايي هنر ابتدا مسائل فلسفي و منطقي هنر نزد ابن سينا كه شامل مسائلي مانند معنا و هدف از تعريف هنر، تعريف پذيري هنرو ضرورت تعريف هنر مطرح شده اند. سپس تعاريفي كه ابن سينا در باب هنرها آورده يك به يك توصيف و تحليل گشته اند. در نهايت با تحليلي جامع، نظريه ابن سينا در باب هنرها كه عبارت است از بازنمايي ابداعي فرم گرايانه تبيين شده است.

در بخش معني شناختي زيبايي نيز چيستي زيبايي از منظر ابن سينا توصيف و تحليل شده و جايگاه آن نسبت به ساير ديدگاهها سنجيده شده است.

از منظر وجود شناختي مسائلي همچون: عينيت يا ذهنيت اثر هنري، كليت يا جزئيت آن و نحوه وجود مرجع اثر هنري پاسخ داده شده اند. مسائلي كه در باب معرفت شناختي هنر از ديدگاه ابن سينا بيان و پاسخ داده شده اند عبارتند از : جايگاه خيال در فلسفه ابن سينا، مسئله معنا داري، صدق و كذب اثر هنري، كاركردهاي معرفتي هنر و جايگاه معرفت شناختي شعر و موسيقي در علوم.

 درباب معرفت شناسي زيبايي نيز به بررسي رابطه ادراك و لذت از زيبايي، رابطه قواي ادراكي انسان با يكديگر در هنگام ادراك زيبايي و عشق به زيبايي از ديدگاه ابن سينا پرداخته شده است.    

کد خبر 251045

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha