۱۴ اسفند ۱۳۹۳، ۷:۰۷

محیط زیست در هفته ای که گذشت؛

ماجرای ماده ببر سیبری و تبادل یوز پلنگ

ماجرای ماده ببر سیبری و تبادل یوز پلنگ

ماجرای های ماده ببر سیبری، تبادل یوزپلنگ و مرگ یک پلنگ در حوالی روز جهانی حیات وحش، سخنرانی ابتکار در پاریس، موافقت مجلس با بودجه ریزگرد از مهمترین اخبار محیط زیست در این هفته بود.

به گزارش خبرنگار مهر، حوزه محیط زیست در این هفته شاهد رویداد های مختلفی بود که در ادامه برخی از مهمترین اخبار زیست محیطی این هفته را مرور می کنیم.

پلنگ شیراز در تهران تلف شد/ پلنگ مصدوم قربانی بیهوشی محیط زیست

روز جمعه هفته گذشته پلنگ شیراز، چند ساعت پس از انتقال به تهران، در دانشکده دامپزشکی، زیر تیغ جراحان تلف شد.

 چند روز پس از مرگ "امید" پلنگ خراسان شمالی که به دنبال حملات به دام های اهالی روستای تازه قلعه زنده گیری و به مرکز بازپروری پردیسان منتقل شده بود، امروز پلنگ دیگری در تهران تلف شد. این پلنگ ماده که هفته گذشته در منطقه بمو پس از تصادف با خودرو مصدوم شده و در دانشکده دامپزشکی شیراز مورد عمل جراحی فک قرار گرفته بود، عصر چهارشنبه با هواپیما به تهران منتقل شد.

امیرحسین داداشی رئیس اداره ساماندهی و هماهنگی امور مناطق سازمان محیط زیست در این باره گفت: برای انتقال این پلنگ از شیراز به تهران، با توجه به امکانات پزشکی مناسب موجود در شیراز، و همچنین برای انتقال حیوان از پردیسان به دانشکده دامپزشکی از سوی دفتر شکار و صید سازمان، هیچ گونه مجوزی صادر نشده است. بنابراین، این انتقال قانونی نیست.

اما دکتر حمزه ولوی معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست فارس درباره علت انتقال پلنگ بدون مجوز صید و شکار گفت: در تصمیم گیری برای انتقال حیوانات جهت درمان، نیازمند مجوز نیستیم. ما خود سازمان هستیم و برای درمان حیوانات را هر جا صلاح بدانیم می فرستیم. ما نیازی به مجوز نداریم. شکستگی فک این پلنگ که در دانشکده دامپزشکی شیراز فیکس کرده بوند، مجددا باز شده بود. در سی تی اسکنی که امروز در دانشکده دامپزشکی تهران روی پلنگ انجام گرفت مشخص شد کتف و لگن سمت راست حیوان، شکسته  و تمام بدنش عفونت داشته است.

وی افزود: به گفته متخصصان راهی برای نجات این حیوان وجود نداشته. عفونت شدید فک و دندان نیش باعث عدم تغذیه حیوان شده بود به طوریکه حتی جگر تازه و خون آلود بز  را هم نمی خورد. برنامه محیط زیست شیراز این بود که مدتی از این پلنگ نگهداری شود تا در صورت بهبودی رهاسازی و در غیر این صورت به تهران منتقل شود. اما پیشنهاد دکتر والدز این بود که فورا برای سی تی اسکن سه بعدی به تهران منتقل شود. در شیراز امکانات پزشکی کافی وجود نداشت.

از سوی دیگر دکتر ابوتراب طباطبایی استاد جراحی دانشکده دامپزشکی دانشگاه شیراز در این باره اظهار داشت: تمام امکانات موجود در تهران برای درمان پلنگ از قبیل سی تی اسکن ۳ بعدی در شیراز هم موجود است.

پلنگ

تکذیب مبادله یوز ایرانی و ببر سیبری/تکرار رسوایی پروژه احیای ببر

خبرگزاری های روسی در حالی از مذاکرات برای تبادل ببر آمور و یوزپلنگ ایرانی خبر می دهند که در نخستین روز از هفته جاری مسئولان سازمان محیط زیست آن را تکذیب می کنند و تکرار رسوایی پروژه احیای ببر می دانند.

 چندی پیش خبرگزاری روسی اسگودنیا و خبرگزاری وستینگ از مذاکره مقامات ایرانی و روسی در مورد امکان مبادله یوزپلنگ ایرانی و ببر آمور ساکن خاوردور روسیه خبر داند.

این خبرگزاری به بیانیه وزارت منابع طبیعی روسیه مبنی بر مذاکرات ایران و روسیه اشاره کرده که در آن اعلام شده روسیه ممکن است چند قلاده ببر آمور را با یوزپلنگ های ایرانی مبادله کند.

گفته شده این مذاکرات میان سرگئی دونسکی وزیر منابع طبیعی روسیه و معصومه ابتکار معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست انجام گرفت و وی از وضع تکثیر یوزپلنگ ایرانی در پارک طبیعی بندر سوچی در ساحل دریای سیاه مطلع شده است. اما مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه یوز ایرانی به شدت در خطر انقراض قرار دارد، خبر مبادله یوز ایرانی با ببر آمور را تکذیب می کند. 

آنطور که دکتر مجید خرازیان مقدم می گوید: طی نشست هفته گذشته با هیئتی از وزارت محیط زیست روسیه، توافقنامه ای با نظارت خانم ابتکار امضا شد اما این توافقنامه ارتباطی به این موضوع نداشت.

از سوی دیگر، هومن جوکار مدير پروژه حفاظت از يوزپلنگ آسيايي، ضمن تکذیب خبر خروج یوز ایرانی از کشور گفت: با توجه به رسوایی تلخی که از شکست پروژه احیای ببر سیبری نصیب کشورمان شد و بلاتکلیفی آخرین بازمانده این تجربه ناموفق، یعنی ماده ببر سیبری که پس از ۴ سال همچنان در قرنطینه به سر می برد وارد کردن مجدد ببر سیبری به کشور منطقی به نظر نمی رسد.

درگیری شکارچیان غیرمجاز با محیط بانان بندر ترکمن

در این روز درگیری مسلحانه شکارچیان غیرمجاز با محیط بانان در شهرستان بندر ترکمن منجر به زخمی شدن یک نفر شکارچی شد .

 ماموران اداره یگان حفاظت اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان در ماموریت گشت و کنترل حوزه استحفاظی شهرستان بندر ترکمن ، به دو گروه شکارچی متخلف برخورد کرده که در حاشیه تالاب گمیشان در حال شکار پرندگان بودند . مامورین به دو گروه تقسیم شده و نسبت به دستگیری این متخلفان اقدام می کنند .

یکی از این شکارچیان در مواجه با فرمانده یگان حفاظت محیط زیست با نشانه رفتن اسلحه و تهدید به مرگ قصد فرار از دست مامورین را داشت که در این درگیری ، شکارچی متخلف از ناحیه دست هدف گلوله قرار گرفت و زخمی شد که توسط محیط بانان به مراکز درمانی شهرستان بندر ترکمن انتقال یافت .

از این متخلف تعداد ۱۲ پرنده چنگر ، یک قبضه اسلحه تک لول مجاز ، قطار فشنگ و یک فروند قایق چوبی کشف و ضبط شد .

یوزپلنگ ایرانی

۷۴ گونه از رده‌های جانوری کشورمان در فهرست قرمزIUCN

روز یکشنبه اعلام شد؛ روند انقراض گونه‌های زیستی،به دلیل بدرفتاری انسان با طبیعت پیرامون خود‌ با سرعت نگران کننده‌ای افزایش یافته و با حذف هر گونه جانوری از چرخه طبیعت کره خاکی یک قدم به سوی نابودی پیش خواهد رفت.

کشور ایران به دلیل مکان جغرافیایی، برخورداری از تنوع سیمای منظر و اقلیم بعلاوه وجود منابع آبی عظیم دریای خزر در شمال و خلیج فارس و دریای عمان در جنوب از غنای گونه‌ای بالا برخوردار است، براساس آخرین بررسی‌ها ۱۱۴۰ گونه جانوری اعم از پستاندار، پرنده، خزنده، دوزیست و ماهیان آب‌های داخلی در اکوسیستم‌های خشکی و آب‌های داخلی ایران شناسایی شده، بعلاوه حدود ۶۵۰ گونه ماهی که در آب‌‌های دریایی شناسایی شده است.

پستانداران با ۱۹۷ گونه شناسایی شده طیف وسیعی از جانوران را از نظر جثه در بر می‌گیرد بطوریکه از پستاندار بسیار کوچکی که حشره خوار کوتوله نامیده می‌شود و فقط در حدود ۲ گرم وزن دارد تا نهنگ‌های بزرگ آب‌های دریای جنوب با طول بیش از سی متر و وزن ۱۳۰ تن را می‌توان در این رده مشاهده نمود. در میان مهره‌داران ۵۳۵ گونه پرنده شناسایی و گزارش شده که این تعداد گونه‌ معادل کل گونه‌های پرنده گزارش شده در قاره اروپا و ۳/۲ پرندگان خاورمیانه می‌باشد. از رده خزندگان نیز تاکنون۲۲۷ گونه مورد شناسایی قرار گرفته است اما اطلاعات مفید و قابل دسترس در مورد این جانوران بسیار اندک است. از رده دوزیستان نیز در کشورمان ۲۱ گونه تاکنون گزارش شده و ماهیان آب‌های داخلی ایران شامل ۱۶۰ گونه می‌باشند که در ۲۵ خانواده جای گرفته‌اند.

 غنای گونه‌ای نباید موجب غرور شود چرا که حدود ۷۴ گونه از رده‌های جانوری کشورمان، در فهرست سرخIUCN قراردارد و ازگونه‌هایی همچون شیر ایرانی و ببر مازندران امروز جز نامی باقی نمانده ودر کمتر یک قرن گذشته منقرض شده اند و اگر برای حفاظت گونه‌های ارزشمند ودر خطر انقراض مثل گور ایرانی، یوزپلنگ ایرانی، خرس سیاه، گوزن زرد و... اقدام لازم صورت نگیرد در آینده‌ای نه چندان دور نیز شاهدانقراض این گونه‌های نادر نیزدر کشورمان خواهیم بود.

اصرار وزارت بهداشت برای معدوم سازی یک گونه ارزشمند

روز دو شنبه همزمان با روز جهانی حیات وحش اعلام شد: در وزارت بهداشت برای تصمیم گیری جهت تعیین تکلیف ببر ماده سیبری که چهار سال است در قرنطینه  نگهداری می شود نشستی برگزار شده بود، با وجود درخواست های مکرر سازمان حفاظت محیط زیست و گروه های مردم نهاد علاقمند به حیات وحش، مسئولان این وزارتخانه با تکرار آزمایشات تشخیصی این حیوان موافقت نکردند و همچنان نظر بر معدوم سازی این گونه در خطر انقراض داشتند.

همچنین حدود دو هفته پیش سازمان دامپزشکی تنها شرط خروج ببر سیبری از قرنطینه را مهیا کردن مکانی متروکه که امکان بازدید عمومی در آن وجود نداشته باشد، عنوان کرد.

دکتر داریوش جهان پیما مدیر کل دفتر مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی تأکید کرد: در آخرین نشست مشترک با مسئولین سازمان حفاظت محیط زیست، دو راه حل نهایی سازمان دامپزشکی برای رهایی ببر سیبری از قرنطینه به اطلاع دفتر حیات وحش سازمان محیط زیست رسید. راه حل اول معدوم سازی و راه حل دوم انتقال حیوان به منطقه ای بدون بازدید عمومی است.

وی در رابطه با درخواست های مکرر سازمان حفاظت محیط زیست بر نمونه گیری از ببر سیبری جهت انجام تست مشمشه تصریح کرد: خونگیری از این ببر نیازمند شرایط ویژه ای است و باید برطبق اصول علمی انجام شود که درشرایط فعلی ببر سیبری واقع در باغ وحش تهران این امر میسر نیست.

اما  مدیر کل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست در واکنش به این اظهارات تأکید کرد: تا کنون گروه هایی برای نگهداری از این ببر اعلام آمادگی کرده اند، اما مکان نگهداری در نظر گرفته شده توسط همگی آنها، در داخل شهر واقع شده و یا دارای امکان بازدید عمومی است. امیدواریم سازمان دامپزشکی در پاسخ به نامه دفتر حیات وحش، شرایطی مطابق با استانداردهای آن سازمان تعریف کند تا طبق آن بتوانیم نسبت به ساخت و یا انتخاب مکانی برای ببر سیبری اقدام کنیم. اگر سازمان دامپزشکی شرایط مورد نظر برای نگهداری از این ببر را اعلام کند می توانیم این شرایط را داخل یک باغ وحش و یا مکانی در محدوده شهر ایجاد کنیم اما متاسفانه تا به امروز تاکید سازمان دامپزشکی بر این است که ببر سیبری در مکانی بدون بازدید عموم و کم رفت و آمد نگهداری شود.

با وجود مخالفت های سازمان دامپزشکی نسبت به رهاسازی ماده ببر سیبری از قرنطینه و تکرار ازمایش خونگیری دکتر امیر رستمی رئیس دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران معتقد است: گونه های مختلفی از پستانداران نظیر تک سمی ها، نشخوار کنندگان، گوشتخواران، حیوانات آزمایشگاهی و حتی انسان به بیماری مشمشه مبتلا می شوند و پروتکلی که مسئولین وزارت بهداشت بر طبق آن نظر بر معدوم سازی ببر سیبری دارند از دید سازمان جهانی دامپزشکی تنها برای تک سمی ها (نظیر اسب و الاغ و ..) و در مناطقی که بیماری در آنجا بصورت اندمیک وجود ندارد، قابل استناد است و این پروتکل قابل تعمیم به  همه موجودات و گونه های حساس به این بیماری نیست کما اینکه در انسان نیز اصل بر درمان است و نه معدوم سازی!

به گفته این استاد بیماریهای حیات وحش، مجموعه های تخصصی جهانی که در حوزه حیات وحش فعالیت می کنند از قبیل انجمن دامپزشکان باغ وحش آمریکا ( American Association of Zoo Veterinarians )، اقدامات درمانی را برای گونه های با ارزش در مناطق اندمیک مجاز می دانند ودر منابع علمی، لیستی از داروهای موثر از قبیل آنتی بیوتیکها و روشهای درمانی ارائه شده است.

ببر سیبری

اختصاص اعتبار ویژه دولت برای احیای تالاب های هورالعظیم و پریشان

در این روز رییس سازمان حفاظت محیط زیست از اختصاص اعتبار ویژه دولت برای احیای تالاب های هورالعظیم و پریشان برای مقابله با ریزگردها خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، معصومه ابتکار  معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست در چهارمین نشست برد مدیریتی مرکز منطقه ای کنوانسیون رامسر و افتتاح ساختمان مرکز منطقه ای غرب و مرکز آسیای کنوانسیون رامسر در شهر رامسر گفت: پیام نشست امروز پیام منطقه ای و جهانی برای حفاظت از تالاب ها و اهمیت اقتصادی و اجتماعی آنها برای صلح است.

وی افزود: محیط زیست منطقه ما به دلیل جنگ های متعدد تخریب شده و هر روز با مشکلات جدیدی مواجه می شود که در این راستا همکاری بین المللی کشورها برای احیا و حفاظت از محیط زیست منطقه ضروری است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست به کنوانسیون رامسر اشاره کرد و گفت: این کنوانسیون جزو اولین کنوانسیون های جهانی برای حفاظت از محیط زیست محسوب می شود و نشان دهنده پیشگام بودن ایران در مباحث زیست محیطی است.

وی با اشاره به راه اندازی مرکز منطقه ای کنوانسیون رامسر گفت: همکاری های علمی، استفاده از تجارب کشورها و فناوری های جدید برای حفاظت از تالاب ها و استفاده از مشارکت جوامع محلی برای حفاظت از محیط زیست از جمله وظایف اصلی این مرکز خواهد بود.

ابتکار از آمادگی ایران برای انتقال تجربیات موفق ایران در راستای حفاظت از تالاب ها به سایر کشورها خبر داد و افزود: در عین حال مرکز منطقه ای کنوانسیون رامسر جز با حمایت سازمان های بین المللی، همکاری های منطقه ای و حمایت ایران موفق نخواهد بود.

اختصاص۶۰ میلیارد تومان برای مقابله با ریزگردها و احیای تالابها

روز دوشنبه همچنین مجلس با اختصاص ۶۰ میلیارد تومان برای پیشگیری و مقابله با پدیده گرد و غبار و ریزگردها و احیای تالاب ها و دریاچه های کشور موافقت کرد.

 نمایندگان مجلس در جلسه علنی عصر امروز و در ادامه بررسی بخش های هزینه ای لایحه بودجه سال آینده با تصویب بند (و) تبصره ۱۹ مقرر کردند در اجرای بند (ش) ماده ۲۲۴ قانون برنامه پنجم توسعه معادل ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال از محل منابع ماده ۱۰ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال از محل منابع ماده ۱۲ قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور به جمعیت هلال احمر اختصاص یابد.

بر اساس مصوبه نمایندگان ۴۰ درصد از این اعتبارات برای خرید و تامین بالگرد و تجهیزات امداد هوایی و باقیمانده به نسبت ۴۰ درصد هزینه ای و ۶۰ درصد تملک دارایی های سرمایه ای برای نوسازی، بازسازی، خرید و احداث پایگاههای امداد و نجات و انبارهای اضطراری، ساختمان های ستادی و اجرایی، خودروهای امداد و نجات و سایر ماموریت ها و تکالیف مندرج در قانون اساسنامه جمعیت هلال احمر مصوب ۸ اردیبهشت ۱۳۶۷ و اصلاحات بعدی آن، به منظور پیشگیری و مقابله با حوادث، سوانح و بحران ها در اختیار جمعیت هلال احمر قرار می گیرد تا مطابق اساسنامه خود به مصرف برسانند.

مجلس همچنین با تصویب جزء ۲ بند (و) تبصره ۱۹، ۶۰۰ میلیارد ریال به منظور پیشگیری و مقابله با روند فزاینده پدیده هایی نظیر گرد و غبار و خشکسالی، حفاظت از تالاب ها و دریاچه های کشور، احیاء و پایش آن به سازمان حفاظت محیط زیست اختصاص دادند.

استفاده از ذرات نانو رس برای مهار ریزگردها/ تشریح جزئیات طرح

روز سه شنبه رئیس دانشکده محیط زیست و انرژی دانشگاه علوم و تحقیقات گفت: طی سه ماه آینده برای مهار ریزگردها از ذرات نانو رس در سطح ۳ هزار هکتار استفاده می شود.

 دکتر مجید عباسپور  افزود: در شورای سرمایه گذاری اقتصادی دانش بنیان که رئیس دانشگاه علوم و تحقیقات در راس آن قرار دارد تصویب شد که تحقیقات در خصوص مهار ریزگردها در سطح دانشگاه و دانشکده ها به سرعت آغاز شود.

به گفته وی، در حال حاضر در واحد خوراسگان تحقیقات جامعی بر روی ریزگردها انجام شده که بزودی طرح پایلوت آن اجرا می شود.این طرح را که تحت عنوان نانو رس بررسی می شود، برای مهار ریزگردها در تمام استان های کشور از جمله خوزستان می توان اجرا کرد.

وی افزود: نانو رس ذراتی هستند که فضای خالی بین آنها بسیار زیاد است و چنانچه رطوبت اندکی هم به آنها برسد توانایی جذب و نگهداری آن را در خود دارند.به این ترتیب ذرات نانورس می توانند نشست کرده و روی ریزگردها و ذرات شن و ماسه در بیابانها قرار گرفته و اجازه برخاستن ریزگردها را نمی دهند.

رئیس دانشکده محیط زیست و انرژی دانشگاه علوم و تحقیقات تأکید کرد: آزمایش های انجام شده نشان می دهد که ذرات نانو رس خیلی پایدار هستند و در مقایسه با روش ماچ پاشی روش بسیار موثرتری است.

وی اظهار داشت: در حال حاضر شورای اقتصادی تولید نانو رس با ظرفیت ۱۵۰ تن که برای مساحتی حدود ۳ هزار هکتار را پوشش می دهد تصویب کرده که در حد پایلوت است.

عباسپور گفت: پس از اجرای طرح پایلوت ظرف دو سه ماه آینده در خوراسگان اصفهان این پروژه بنا بر مصوبات شواری اقتصادی به سرعت گسترش می باید و در سایر استانها از جمله خوزستان اجرا می شود.

ریزگرد ها

افزایش دو برابری مشمولان سربازی برای خدمت در محیط زیست

در این روز معاون سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با اعلام نظر موافق ستاد کل نیروهای مسلح کشور، تعداد مشمولانی که دوره خدمت سربازی خود را در سازمان حفاظت محیط زیست انجام خواهند داد به دو برابر افزایش یافت.

به گزارش خبرگزاری مهر، سید محمد مجابی معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام این خبر، افزود: از آنجایی که حفاظت از عرصه های طبیعی و مناطق چهارگانه، نیازمند نیروهای فعال و متخصص است، می توان از نیروهای مشمول در حوزه های محیط زیست طبیعی، انسانی و دریایی با رشته های مرتبط به عنوان نیوری مشمول امریه ای برای انجام این اقدامات و همچنین جبران بخشی از کمبود نیروی انسانی بهره برد.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: همچنین به منظور حفاظت از عرصه های مناطق چهارگانه از نیروهای مشمول دیپلم و پائین تر استفاده خواهد شد.

وی تصریح کرد: در دوره های گذشته، تعدادی از نیروهای امریه ای سازمان حفاظت محیط زیست پس از انجام خدمت سربازی به دلیل تخصص خود جذب سازمان شده و در حال حاضر به عنوان مدیران و متخصصان این مجموعه مشغول به فعالیت هستند.

پرونده ماده ببر سیبری/برگزاری جلسه تصمیم گیری درسازمان محیط زیست

روز چهارشنبه مدیر کل دفتر حیات وحش سازمان محیط زیست از برگزاری جلسه ای برای تصمیم گیری نهایی در مورد ماده ببر سیبری هفته آینده در سازمان محیط زیست خبر داد.

دکتر مجید خرازیان مقدم در حالی از برگزاری جلسه برای تصمیم گیری نهایی در مورد معدوم سازی و یا رهایی ماده ببر سیبری که ۴ سال است در قرنطینه نگهداری می شود خبر داد که هفته گذشته وزارت بهداشت در جلسه ای که در این وزارتخانه برای این موضوع بر گزار شد بر معدوم سازی این گونه ارزشمند به دلیل احتمال ابتلا به مشمشه پا فشاری کرد.

وی اظهار داشت: در این جلسه سازمان محیط زیست از مسئولان وزارت بهداشت، سازمان دامپزشکی، سازمان محیط زیست و سازمان های مردم نهاد برای هم اندیشی و تصمیم گیری نهایی دعوت می کند .

وی با اشاره به در خواست های مکرر سازمان محیط زیست از دامپزشکی برای خون گیری از این ببر یاد آور شد: سازمان محیط زیست تا زمانی که ابتلای ماده ببر سیبری به مشمشه صد در صد تأیید نشود  با معدوم سازی آن موافقت نمی کند.

مقدم تعیین تکلیف نهایی این ببر را مبنی بر تصمیم گیری سازمان دامپزشکی برای خونگیری عنوان کرد و افزود: تا زمانی که این اقدام صورت نگیرد نه امکان اجرایی شدن تصمیم وزارت بهداشت برای معدوم سازی و نه درخواست محیط زیست برای رهایی این گونه ارزشمند وجود ندارد.

افزایش نقش ایران در کاهش آثار تغییرات آب و هوایی با لغو تحریم ها

در این روز معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست، گفت: در صورت لغو تحریم ها، اثرگذاری ایران در کاهش آثار تغییرات و آب و هوایی افزایش می یابد.

دکتر معصومه ابتکار پس از ورود به پاریس در نشست آکادمی دیپلماسی بین المللی پاریس اظهار داشت: راه حل کلیدی برای چالش های جهانی زیست محیطی را شعار اصلی دکتر روحانی رئیس جمهور کشور دانست و گفت: اعتدال به مفهوم توازن است و این مفهوم در برگیرنده توازن بین طبیعت و خواسته های بشر نیز هست.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: چالش های زیست محیطی کنونی عمدتا از دو مقوله تغییرات آب و هوا و گرمایش جهانی و نیز محاسبات غلطی به وجود آمده که در مسیر توسعه صورت گرفته است.

ابتکار با اشاره به ضرورت حصول اطمینان از صلح و امنیت برای تداوم را ه حل های پایدار زیست محیطی اضافه کرد: صلح و توازن درون و اعتدال در رفتار با مردم جهان و تعامل سازنده با یکدیگر از بنیان های اصلی صلح و امنیت است.

معاون رییس جمهور در ادامه جلسه در پاسخ به سئوالی در مورد اثرات محیط زیستی تحریم ها علیه ایران، گفت: تحریم ایران کمکی  به هیچ یک از طرف ها نمی کند و در زمینه محیط زیست مانع ایران در دسترسی به فناوری لازم برای کاهش آلودگی هوا و نیز کاهش انتشار گازهای گلخانه ای شده است.

وی درباره مناقشه هسته ای ابراز داشت: ما به دنبال یافتن راه حلی عادلانه و رفع اقدامات تبعیض آمیز برای دسترسی به فناوری هسته ای صلح آمیز هستیم.  

ابتکار در پاسخ به سئوالی در مورد سخنرانی نتانیاهو در کنگره امریکا، گفت: همه منتظر رسیدن به توافق و نقش آفرینی ویژه ایران در حل و فصل مسائل منطقه ای و بین المللی هستند. تلاش های نتانیاهو اثری نخواهد داشت و ایران نقش اساسی خود را برای صلح و همکاری های منطقه ای ایفا می کند. 

وی در پاسخ به سئوال سفیر عراق در مورد امکان همکاری همسایگان برای رفع معضلات زیست محیطی ابراز داشت: ما به دنبال همکاری هستیم و در حال حاضر با کشورهای عضو اکو، کشورهای خلیج فارس و نهادهای منطقه ای رایزنی و مشارکت داریم.

کد خبر 2511866

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha