۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۷:۰۳

محیط زیست در هفته ای که گذشت؛

وضعیت دمای تهران در ۳ ماه آینده/ مخالفت با فروش پارک پردیسان

وضعیت دمای تهران در ۳ ماه آینده/ مخالفت با فروش پارک پردیسان

وضعیت افزایش دما در کشور، نگرانی نسبت به جعل نام شیر آسیایی، نامه اعتراض ستاد مردمی نجات آشوراده به معاون اول رئیس جمهور ومخالفت با تغییر کاربری پارک پردیسان ازمهمترین اخبار محیط زیست در این هفته بود.

به گزارش خبرنگار مهر، حوزه محیط زیست در این هفته  شاهد رویداد های مختلفی بود که در ادامه مهمترین انها را مرور خواهیم کرد.

بارش نرمال در ایران/ وضعیت افزایش دما در کشور

در اولین روز از هفته جاری، رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی از افزایش ۱.۵ درجه ای دمای تهران در سه ماه آینده نسبت به میانگین بلندمدت خبر داد.

شاهرخ فاتح در گفتگو با خبرنگار مهر، افزود: عمده مناطق کشور فروردین ۹۴ دمایی گرم تر از نرمال داشته اند.

به گفته وی، استانهای خراسان جنوبی، کرمان، یزد، سیستان و بلوچستان، بخش هایی از فارس، هرمزگان، بوشهر، زنجان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان افزایش دمایی بین ۱.۵ تا ۲.۵ درجه سلسیوس را در فروردین ۹۴ نسبت به میانگین بلندمدت داشته اند.

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی اظهار داشت: در فروردین ماه جاری بقیه استان های کشور افزایش دمایی بین ۰.۵ تا ۱.۵ درجه نسبت به میانگین بلندمدت تجربه کرده اند.

فاتح تصریح کرد: استان های اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان و بخش هایی از همدان، کرمانشاه، لرستان و تهران در فروردین ۹۴ دمایی معادل نرمال داشته اند.

وی افزود: پیش بینی می شود در سه ماه آینده یعنی اردیبهشت، خرداد و تیرماه، بارش در عمده مناطق کشور به جز مناطقی از شمال اردبیل، بخش هایی از گیلان، گلستان و مناطق جنوبی سیستان و بلوچستان که کاهش بارشی معادل ۱۰ تا ۲۰ درصد خواهند داشت، نرمال باشد.

گواهینامه و پرچم بین المللی مدارس زیست محیطی در ۱۱ مدرسه تهران

در این روز مدیرکل محیط زیست استان تهران از دریافت گواهینامه وپرچم بین المللی مدارس زیست محیطی در۱۱ مدرسه تهران خبر داد.

محمدهادی حیدر زاده در  مراسم اعطای گواهینامه و پرچم بین المللی مدارس زیست محیطی گفت: خوشبختانه پس از ۲ سال فعالیت مستمر و برنامه ریزی شده امروز شاهد اعطای گواهینامه رسمی و بین المللی مدارس زیست محیطی و پرچم Eco Schools به این مدارس هستیم.

وی با اشاره به اینکه ۱۱ مدرسه که طی ۲ سال گذشته توانسته اند ممیزی های بین المللی را طی نمایند امروز گواهینامه مربوطه را اخذ خواهند کرد ، افزود: از این تعداد ۵ مدرسه نیز علاوه بر دریافت گواهینامه، پرچم Eco Schools را از بنیاد جهانی FEE دریافت خواهند کرد.

حیدرزاده ادامه داد: از شاخص هایی که برای این ممیزی ها در نظر گرفته شده است بحث آموزش های محیط زیستی در این مدارس است که هم معلمان و هم دانش آموزان، آموزش های لازم و مرتبط در این حوزه را طی می کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با بیان اینکه هدف از این آموزش ها جلب مشارکت دانش آموزان در فعالیت های زیست محیطی است، اظهار داشت: از دیگر شاخص ها ساختمان و ساختار مدارس است که باید شاخص های زیست محیطی را کاملا رعایت کنند و این شاخص ها شامل بهینه سازی مصرف انرژی، استفاده ار انرژی های نو، بکارگیری مکانیزم های مدیریت پسماند ،  تفکیک زباله از مبدا و همچنین توجه به توسعه فضای سبز در مدارس است.

آب دریاچه ارومیه تثبیت شد/ بالا آمدن ۵۴ سانتی سطح آب دریاچه

روز یکشنبه مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی گفت: با توجه به میزان مناسب بارش ها و برخی اقدامات شاهد تثبیت آب دریاچه ارومیه هستیم.

غلامرضا هاشمی شامگاه شنبه در حاشیه جلسه مدیریت بحران کم آبی در استان در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: در گذشته شاهد افت هر ساله سطح آب دریاچه بودیم اما امسال با توجه به بارش ها آب این دریاچه تثبیت شده است.

وی ادامه داد: نسبت به شهریور ماه سال گذشته سطح آب این دریاچه ۵۴ سانتی متر بالا آمده و در کل یک میلیارد مترمکعب به آب آن افزوده شده است.

نگرانی نسبت به جعل نام شیر آسیایی/ اقدام هندی ها

روز دوشنبه یک فعال حقوق حیوانات با اشاره به تصمیمات اخیر مسئولان کشور هندوستان نسبت به تغییر نماد این کشور از ببر بنگال به شیر آسیایی نسبت به تغییر نام آن به نام جعلی شیر هندی ابراز نگرانی کرد.

جمشید پرچی زاده  افزود: در روز‌های اخیر، خبر بازگرداندن یک جفت شیر آسیایی (یا همان شیر ایرانی‌) پس از ۱۲۰ سال به باغ وحش ارم در فضای مجازی، واکنش‌های مختلفی‌ را در پی‌ داشته است. گروهی از فعالان محیط زیست با تکیه بر وقایعی که در مورد حیوانات مظلوم در کمتر از ۵ سال گذشته در باغ وحش ارم رخ داده تأکید کرده اند که این باغ وحش صلاحیت ورود شیر آسیایی را ندارد.

به گفته وی، این گروه همچنین با بیان این نکته که ورود یا عدم ورود شیر آسیایی به باغ وحش ارم، تأثیری بر تغییر نام این حیوان از شیر ایرانی‌ به شیر هندی ندارد، مدعی غیر قابل تغییر بودن نام این زیر گونه ارزشمند می شوند و معتقدند چون شیر آسیایی تنها در هند زندگی‌ می‌کند، گاهی‌ مردم در کشور هندوستان عنوان شیر هندی را به این زیر گونه اطلاق می کنند اما گروه‌های زیست محیطی‌ و دانشگاهی همواره از نام شیر آسیایی استفاده می‌‌کنند.

این فعال حقوق حیوانات اظهار داشت: این در حالی‌ است که دولت هندوستان در هفته های اخیر به طور رسمی‌ اعلام کرده که با تهیه لایحه‌ای قصد دارد "حیوان ملی‌ هندوستان" را از "ببر بنگال" به "شیر آسیایی" تغییر دهد که البته با تغییر محتویات کتاب‌های درسی‌ همراه خواهد بود.

پرچی زاده با بیان اینکه نخست وزیر ۶۵ ساله کشور هند زاده ایالات گجرات یعنی همان ایالتی‌ که شیرهای آسیایی در پارک ملی‌ گیر زندگی‌ می‌‌کنند، است تصریح کرد: در صورت به حقیقت پیوستن چنین امری و همچنین به دلیل وجود لابی‌های قدرتمند کشور هندوستان در مجامع بین المللی، دیر یا زود شاهد تغییر نام این زیر گونه از شیر ایرانی‌ به نام جعلی هندی خواهیم بود.

وی افزود: البته  فعالین محیط زیست هندی با بیان اینکه ببر بنگال از سال ۱۹۷۲، حیوان ملی‌ هندوستان بوده است و این زیرگونه با تعداد تقریبی ۲۲۰۰ قلّاده در ۱۷ ایالت کشور هندوستان یافت می شود - در حالی‌ که شیرها با تعداد تقریبی ۴۱۱ قلّاده فقط در ایالت گجرات زندگی‌ می کنند - در مقابل این تصمیم ایستادگی کرده اند و معتقدند چنین تصمیمی بر برنامه حفاظتی ببرها تأثیر مستقیم خواهد داشت. اما  اینکه حرف نخست وزیر اهل گجرات به کرسی خواهد نشست یا حرف فعالین محیط زیست، باید منتظر ماند و دید.

علت بروز گرد و غبار در پایتخت

در این روز واحد پایش و پیش بینی شرکت کنترل هوا با انتشار گزارشی علت بروز گرد و غبار در هوای تهران در هفته گذشته را اعلام کرد.

 در این گزارش روند تغییرات غلظت ذرات معلق کمتر از ۱۰ و ۲.۵ میکرون در ایستگاه های سنجش آلودگی هوا از تاریخ ۲۹ فروردین تا ۵ اردیبهشت امسال به همراه پارامترهای هواشناسی (سرعت باد و رطوبت نسبی) بررسی شده است. به طور کلی روند تغییرات این آلاینده ها با تغییر سرعت باد رابطه عکس دارد.

مریم نادری مدیر واحد پایش و پیش بینی شرکت کنترل کیفت هوا، گفت: افزایش سرعت باد در روزهای یکشنبه و دوشنبه منجر به پراکندگی آلاینده ها و کاهش شاخص کیفیت هوا شده است. روز چهارشنبه به دلیل وزش بادهای شرقی و جنوب شرقی و ورود غبار به شهر تهران کیفیت هوا در آستانه شرایط ناسالم قرار گرفت. این بادها گرد و غبار نشات گرفته از منابع خارجی (از سمت غرب کشور) را به تهران منتقل کرده و باعث کاهش دید و حالت غبار آلودگی شدید در تهران بودیم. پدیده  غبار به دلیل مهیا نبودن شرایط  ناپایداری جوی طی روزهای آخرهفته در تهران پابرجا ماند.

به گفته وی، در نهایت افزایش قابل توجه سرعت باد (۱۲-۱۶ متر بر ثانیه) از ساعات ابتدایی روز شنبه باعث پراکندگی غبار و کاهش تجمع آلاینده‌ها شد.

 بررسی افزایش میزان بهای زیان به پلنگ از ۵ به ۸۰ میلیون تومان

روز سه شنبه مدیر کل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان محیط زیست با تشریح اقدامات این سازمان برای حفاظت از پلنگ ایرانی گفت:درشورای عالی محیط زیست افزایش میزان بهای زیان به پلنگ از۵ به ۸۰ میلیون تومان بررسی می شود.

علی تیموری با اعلام اینکه بر اساس آمار ۱۰ سال گذشته ، حدود ۵۰ درصد از عوامل مرگ و میر پلنگ ناشی از شکار و طعمه های مسموم بوده است، افزود: حدود ۱۳ درصد از مرگ و میر ها  مربوط به تلفات جاده ای ، ۴ درصد ناشی از بیماریها، ۲ درصد نامشخص و مابقی مربوط به عواملی نظیر مرگ طبیعی از جمله درگیریهای درون گونه ای وجاری شدن سیل است.

وی درخصوص ۶ مورد تلفات در جمعیت پلنگ در فروردین ماه سال جاری گفت: با بررسیهای به عمل آمده ، دلایل وقوع این تلفات نیز همان موارد مشابه قبلی است که برای کاهش یا از بین بردن آن راهی به جز اجرای برنامه عمل جامع حفاظت از پلنگ نداریم.

مدیر کل حفاظت و مدیریت شکار و صید در خصوص اقدامات انجام شده برای کاهش تلفات ناشی از عوامل انسانی، گفت: پرداخت  به موقع خسارات ناشی از حمله پلنگ به دامهای اهلی در دستور کار قرار گرفته است که  در صورت ارائه گزارشات ادارات کل حفاظت محیط زیست استانی ، موضوع پرداخت خسارت پس از بررسی دفاتر تخصصی و از طریق دفتر حقوقی به صورت موردی قابل انجام است.

تیموری از برگزاری جلسات مربوط به کارگروه حوادث جاده ای با حضور نماینده وزارت راه برای تعیین نقاط حادثه خیز مربوط به تلفات جاده ای حیات وحش خبر داد و گفت: نقاط حادثه خیز به وزارت راه و شهر سازی برای انجام تمهیدات لازم در نقاط مورد نظر برای پیشگیری از وقوع حوادث جاده ای حیات وحش اعلام شده است.

مدیر کل دفتر مدیریت و حفاظت از شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست از مشخص کردن یکی از نقاط بسیار حساس در کشور در مهاجرت جمعیت نواحی شمال به مرکز ،جنوب و غرب کشور خبر داد و اظهار داشت: لیست بهای جانوران وحشی به لحاظ مطالبه ضرور و زیان موضوع بند چ ماده شکار و صید که در اواخر سال ۹۳ با پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست به شورای عالی محیط زیست ارائه شد میزان ضرر و زیان متعلقه به گونه پلنگ ایرانی از ۵ میلیون تومان به ۸۰ میلیون تومان به انجام رسیده که کلیات آن مورد تصویب شورای عالی محیط زیست قرار گرفت تا پس از موافقت دستگاه های مسئول نسبت به ا بلاغ و آگاهی آن اقدام می شود.

نامه اعتراض ستاد مردمی نجات آشوراده به معاون اول رئیس جمهور

در این روز ستاد مردمی نجات آشوراه در پی اعلام استاندار گلستان مبنی بر آغاز کلنگ زنی در آشوراده در نامه ای به معاون اول رئیس جمهور، اعتراض خود را اعلام کرد. به گزارش خبرگزاری مهر، ستاد مردمی نجات آشوراده با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در هفدهم اسفند سال ۹۳ در جمع فعالان محیط زیست مبنی بر اینکه محيط زيست مال اين دولت و آن دولت و اين وزير و آن وزير نيست. محيط زيست متعلق است به تمامي آحاد ملت آن هم نه در يك زمان كه در تمام طول تاريخ حيات آنها همچنین با توجه به آغاز کلنگ زنی در جزیره  آشوراده نامه ای خطاب به معاون اول رییس جمهور در خصوص  تغيير كاربري جزيره آشوراده، بايد ها و نبايد ها نوشته اند.

پارک طبیعت پردیسان دراختیار مردم است

روز چهارشنبه معاون سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه پارک طبیعت پردیسان زنده و دراختیار مردم است گفت:این پارک طبیعت تحت هیچ شرایطی تغییر کاربری پیدا نمی کند وهرگونه ابهامی در این حوزه ناشی از نا آگاهی افراد است.

 سید محمد مجابی با بیان اینکه پارک طبیعت پردیسان دارای طرح جامع است و در سال ۵۴ برای انجام فعالیت های زیست محیطی طراحی شده است، افزود: ساختمان های متعددی برای امر محیط زیست و فضاهای متعدد در قالب بیوم های کوچک در این پارک نظر گرفته شده که در این بیوم ها گونه های جانوری و گیاهی استقرار پیدا می کند و مربوط به اقلیم های جهان است

مجابی با اشاره به اینکه درطراحی این پارک اقلیم های اروپا، آمریکا، آسیای شرقی و سایر اقلیم های جهان دیده شده است، افزود: برای اینکه این پارک بتواند جذابیت داشته باشد از نمادهایی مثل جدا کننده آسیایی شرقی ، دیوار چین، قسمت های شمالی ایران ، سی سه پل استفاده شده است .

وی تصریح کرد: پارک پردیسان بگونه ای طراحی شده که مردم می توانند در کنار تفریح ، آموزش های زیست محیطی را بینند .

مجابی با تاکید بر اینکه دولت یازدهم توجه ویژه ای به پارک پردیسان دارد، گفت: در دولت قبل مجوز فروش پارک پردیسان صادر شده بود که در اولین جلسه هیات دولت یازدهم این مصوبه لغو شد و پیگیری های لازم برای دنبال کردن طرح پارک پردیسان آغاز شد.

وی با تاکید بر اینکه پارک پردیسان برای عموم مردم باز است و حصاری ندارد ، گفت:  مردم شریف ایران می توانند برای تفریح و تفرج از این پارک استفاده کنند.

به گفته وی پارک پردیسان زنده است و فضای زیست محیطی که در اختیار ملت شریف است و هرگونه ابهامی در این حوزه ناشی از ناآگاهی افراد است که در این حوزه صحبت می کنند .

مجابی با بیان اینکه پردیسان ریه تنفسی شهر تهران تلقی می شود و نقش مهمی در تلطیف هوای غرب تهران دارد، تاکید کرد: پارک طبیعت پردیسان تحت هیچ شرایطی تغییر کاربری پیدا نمی کند.

کد خبر 2565248

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha