۱۶ اسفند ۱۳۹۳، ۱۳:۲۴

تهران با معضل کمبود آب بخش کشاورزی مواجه است

تهران با معضل کمبود آب بخش کشاورزی مواجه است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران با بیان اینکه در استان تهران ۳۰ درصد آب در اختیار بخش کشاورزی است، گفت: به علت عدم تامین آب مورد نیاز کشاورزان ۱۵۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان رها شده است.

به گزارش خبرنگار مهر سید محمد موسوی امروز در مراسم آیین درختکاری در پاسداشت باغ و طبیعت در تهران با بیان اینکه یکی از بزرگترین معضلات استان تهران کمبود آب بخش کشاورزی است، اظهار داشت: در سال ۱۳۴۰ از ۴.۵ میلیارد متر مکعب آبی که در اختیار استان قرار داشت، حدود دو میلیارد و ۹۰۰ میلیون مترمکعب آن در اختیار بخش کشاورزی بود در حالی که امروز این میزان به ۱.۵ میلیارد متر مکعب کاهش یافته است.

وی افزود: این در حالی است که جمعیت تهران در سال ۱۳۴۰ دو میلیون نفر و امروز ۹ میلیون نفر است. ضمن اینکه کل استان تهران در حال حاضر ۱۳ میلیون نفر جمعیت دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران با بیان اینکه به علت عدم تامین آب مورد نیاز کشاورزان ۱۵۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی رها شده است، گفت: ما نتوانستیم فاضلاب‌ها و روان آب‌ها را تصفیه و در اختیار کشاورزان قرار دهیم. همچنین تا حدود زیادی مدیریت دشت‌ها را رها کردیم و حدود ۷ هزار حلقه چاه غیر مجاز و برداشت‌های بی‌رویه در دشت‌ها سطح آب‌های زیرزمینی را به شدت کاهش دادیم.

موسوی افزود: امسال ۵۰ چاه را به صورت تصادفی انتخاب و دبی آنها را اندازه گیری کردیم که در این بررسی، مشخص شد دبی این چاه ها ۴۱.۹ درصد نسبت به حد مجاز آن افت کمی آب دارد.

وی با بیان اینکه باید در افق ۱۴۰۴ یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب روان آب و فاضلاب سطحی تصفیه شود و در اختیار بخش کشاورزی قرار بگیرد، اظهار داشت: راهکار ماندگار و پایدار برای حفظ تولید و حفظ اراضی کشاورزی پشتیبانی همه جانبه دولت و سرمایه گذاری بخش خصوصی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران ادامه داد: اگر چه ادعا بر این است که در استان‌های مختلف کشور بالغ بر ۸۰ درصد آب در اختیار بخش کشاورزی وجود دارد اما این عدد در استان تهران حدود ۳۰ درصد است.

 

 

 

کد خبر 2513122

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha