۱ فروردین ۱۳۹۴، ۱۱:۴۰

در گفتگو با مهر عنوان شد:

راهکارهای استفاده بهینه از منابع آب کشور

راهکارهای استفاده بهینه از منابع آب کشور

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی با تشریح راهکارهای استفاده بهینه از منابع آب کشور گفت: بحث امنیت غذایی یکی از مولفه‌های امنیت مهم امنیت ملی است.

عباس پاپی‌زاده در گفتگو با مهر با بیان اینکه در حال حاضر بزرگترین تهدید کشاورزی کشور بحث آب است، اظهارداشت: به اعتقاد بنده با وجود همه این خشک‌سالی‌ها ایران همچنان پتانسیل خوبی در حوزه آب دارد.

وی افزود: با وجودی که ایران کشوری خشک و نیمه خشک و منابع آبی آن کم است اما ما می‌توانیم همین منابع را مدیریت کنیم و به تولید خوبی دست بیابیم به شرط آن‌که سیستم تولیدمان را از تاثیرات منفی حوادث غیرمترقبه طبیعی مانند خشک‌سالی دور کنیم و به نحوی بتوانیم عوامل تاثیرگذار برتولید کشاورزی را مدیریت کنیم.

این عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اضافه کرد: بعنوان مثال چون قسمت زیادی از تولید گندم کشور به صورت دیم انجام می‌گیرد، طبیعتا خودکفایی در گندم وابستگی بسیار زیادی به نزولات آسمانی،هم مقدار و هم پراکندگی آن در طول سال و زمان بارش دارد. بنابراین اگر باران به موقع نبارد یا کم ببارد دچار مشکل هستیم و اگر به موقع ببارد تولید به خوبی انجام می‌شود.

پاپی‌زاده تصریح کرد: ما باید سیستم تولید کشاورزی کشور را قابل مدیریت کنیم یعنی این عوامل را با تکنولوژی روز و با سرمایه‌گذاری که می‌توانیم در زیرساخت‌ها انجام دهیم، تحت کنترل خود قرار داده و آن را مدیریت کنیم.

وی افزود: درحال حاضر در کشورهای توسعه یافته جهان از سیستم‌های نوین آبیاری مانند آبیاری تحت فشار، آبیاری قطره‌ای،آبیاری بارانی و غیره استفاده می‌شود یا کشت و تولید در سیستم‌های گلخانه‌ای انجام می‌گیرد.

پاپی‌زاده با بیان اینکه با استقرار این سیستم‌های مدیریتی ،ما به میزان تولیدی که برای خودکفایی نیاز داریم می‌توانیم دست پیدا کنیم، اظهارداشت:  اگر ما از سیستم‌های نوین آبیاری و سیستم‌های نوین تولید مانند سیستم گلخانه‌ای استفاده کنیم، به طور حتم وقوع حوادث غیرمترقبه مانند خشک‌سالی تاثیر کمتری بر این نوع سیستم‌ها خواهد گذاشت.

وی اضافه کرد: بنابراین ما باید در حوزه زیرساخت تولیدات کشاورزی سرمایه‌گذاری کنیم. مشکلی که در کشور ما وجود دارد این است که کشاورزی‌مان همچنان سنتی است.

پاپی‌زاده افزود: بدین معنا که ایران علی‌رغم آن انتظاری که وجود دارد نتوانسته خودش را همگام با تکنولوژی جهانی پیش ببرد و در بحث استفاده از تکنولوژی‌ها، روش‌های نوین تولید و استفاده بهینه از منابع آبی محدودی که در اختیار دارد حرکت کند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: به اعتقاد بنده با توجه به تنوع اقلیمی موجود در کشور، پتانسیل آب و هوایی و خاک خوبی که داریم می‌توانیم جزو کشورهای مهم تولیدکننده محصولات کشاورزی باشیم کمااینکه در حال حاضر نیز ایران حداقل در 10 الی 12 محصول جزو کشورهای دارای رتبه اول تا سوم است.

پاپی‌زاده گفت: در بسیاری از محصولات از جمله زغفران، پسته و غیره نیز ایران تنها تولیدکننده موثر جهانی است.

امنیت غذایی یکی از مولفه‌های مهم امنیت ملی است

وی در پاسخ به این پرسش که به اعتقاد عده‌ای ما باید از کاشت محصولات آب‌بر خودداری کرده و این محصولات را وارد کنیم، در عوض به کشت محصولاتی که به آب کمتری نیاز دارند روی آوریم و این محصولات را صادر کنیم، نظر شما در این رابطه چیست؟ افزود: بسیاری اوقات نظرات کارشناسی درست است اما برای آن بخش مورد نظردرست نیست. کارشناس بخش کشاورزی نباید فقط به بخش کشاورزی توجه کند بلکه باید مسایل واقعی دنیای پیرامون‌ را نیز مورد توجه قرار دهد.

پاپی‌زاده ادامه داد: بعنوان مثال پیشنهاد مذکور را شاید بتوان در شرایط بسیار عادی و در شرایطی که از کشورهای مبدا خرید محصولات اطمینان صد در صد داریم انجام داد اما در بحث خرید مواد غذایی ما چقدر مطمئن هستیم از کشورهایی که از آنان خرید می‌کنیم؟

وی اضافه کرد: اگر روزی این کشورها ما را تحریم کنند چه اتفاقی خواهد افتاد؟ در حالی‌که بحث امنیت غذایی یکی از مولفه‌های مهم امنیت ملی است.

این عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی افزود: گاهی اوقات ما در بسیاری از کشورها مشاهده می‌کنیم تولید برخی محصولات در آن کشور اصلا مقرون به صرفه نیست اما دولت‌های آنان برای روز مبادا در این راستا کارعاقلانه‌ای انجام می‌دهند که اگر اتفاقی رخ داد و معادلات سیاست خارجی آنان برهم خورد فشار دیگر کشورها موجب نشود که تنشی جدی در امنیت غذایی کشورشان ایجاد شود.

پاپی‌‎زاده با بیان اینکه ممکن است واردات گندم خارجی برای ما به نسبت گندم داخلی ارزان‌تر تمام شود،تاکید کرد: اما در شرایط فعلی ما باید بتوانیم به خودکفایی در حوزه تولید گندم که کالایی استراتژیک است، برسیم.

وی افزود: نان برای مردم بسیار ضروری است اما درمورد  برخی محصولات مانند بعضی از میوه‌های لوکس که چندان ضروری نیستند، می‌توان یک بحث کارشناسی در موردشان انجام داد که مساله صرفه جویی در مصرف آب را محقق کنیم.

کد خبر 2521381

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha