۲۶ اسفند ۱۳۹۳، ۱۰:۰۳

بهرام دبیری به مهر گفت:

از عنوان «تابلوفرش» خوشم نمی‌آید/ بهار با بوی شکوفه‌های بادام

از عنوان «تابلوفرش» خوشم نمی‌آید/ بهار با بوی شکوفه‌های بادام

بهرام دبیری هنرمند نقاش قصد دارد آثار طراحی خود را که روی فرش بافته شده و بر کاربردی بودن آنها تأکید دارد، بهار سال ۹۴ به نمایش بگذارد.

بهرام دبیری هنرمند نقاش در گفتگو با خبرنگار مهر از برپایی نمایشگاهی از آثارش در بهار سال ۹۴ خبر داد و گفت: قصد دارم نمایشگاهی از طراحی هایم را که روی فرش و قالیچه بافته شده است به نمایش بگذارم که تاکنون از میان ۱۷ طراحی من ۱۱ تا روی فرش بافته شده و به دستم رسیده است و منتظرم که ۶ طرح بعدی نیز بافته شود تا بتوانم آنها را برای ارائه در نمایشگاه آماده کنم.

وی افزود: بافندگان کاشان این ۱۷ طرح را با رنگ های طبیعی می بافند که به نظرم بسیار دوست داشتنی است و یک اتفاق تازه ای در بافت فرش محسوب می شود.

دبیری ابعاد این آثار را حدود ۲ متر در ۲ متر ذکر کرد و درباره کاربردی بودن آنها یادآور شد: کارهایم اغلب کاربردی است مثل نمدهایی که درست کردم و برخی آنها را خریدند و به دیوار زدند اما من  معتقدم که هر چیز باید کاربرد خاص خود را داشته باشد. وقتی در تاریخ فرش بافی ما مینیاتور را روی فرش نقش می کنند و زیر پا می اندازند، هر طرح دیگری را هم می توان استفاده کرد و به شکل کاربردی کار کرد.

بهرام دبیری نقاش

وی افزود: در تاریخ فرش ما رنگ ها و نقوش باشکوهی وجود دارد که قرن ها روی این فرش های زیبا راه رفته ایم و نشسته ایم. من هم دوست دارم طراحی هایم روی این فرش ها کاربردی باشد و کیفیت زندگی طبیعی را داشته باشد. فرش به معنایی ابدی است و هرچه بیشتر پا بخورد زیباتر می شود.

این هنرمند نقاش تأکید کرد: من از عنوان تابلو فرش خوشم نمی آید به نظرم تابلو فرش چیز بیهوده و غیر ضروری است.

وی با بیان این که سال هاست روی هنر کاربردی مثل نمدها، شمعدون های فلزی و ... کار کرده است، بیان کرد: کاربردی بودن این هنرها برای من بسیار حائز اهمیت است مثل تاریخ ظروف منقوش ما که در زندگی طبیعی انسان کاربری داشته  است و در بشقاب های زیبا و منقوش غذا می خوردند. حالا هم باید با همین کیفیت از این ظروف و وسایل با طراحی های جدید استفاده کرد و دلیلی ندارد که پشت ویترین قرار بگیرد.

این هنرمند شیرازی الاصل در ادامه سخنانش با اشاره به آغاز سال نو و آیین های نوروزی در خانواده های شیرازی یادآور شد: من بخش مهمی از زندگی ام را تا حدود ۱۵سالگی در شیراز گذرانده ام. در خانواده ما مسائل فرهنگی و به خصوص آیین نوروز بسیار اهمیت داشت. به خصوص در آب و هوای شیراز و زمانی که شکوفه بادام های وحشی مشام را پر می کرد معنای بهار بسیار باشکوه تر و پرمعناتر می شد. هنوز هم این آیین در خانواده ما پابرجاست و فرزندان من نیز به آن احترام می گذارند. این اتفاق باشکوهی در فرهنگ ماست و این همزمانی سال نو با بازیابی طبیعت یک حادثه تاریخی است که می تواند به یک جشن جهانی هم تبدیل شود.

بهرام دبیری نقاش

دبیری درباره سفر به زادگاهش در ایام نوروز گفت: من اگر چه شیرازی هستم اما سال گذشته بعد از ۲۲ سال دوری برای برگزاری یک کارگاه هنری برای دانشجویان به شیراز رفتم که بسیار با استقبال هم مواجه شد. شهر شیراز بعد از ۲۲ سال کمترین تغییر و آسیب را به خود دیده بود و این جای خوشحالی دارد.

دبیری در بخش پایانی سخنانش با گلایه از کم ارتباطی میان هنرمندان تهران و شهرستان‌ها بیان کرد: به منظور برقراری ارتباط بهتر و بیشتر میان هنرمندان تهران و شهرستان ها، قصد دارم اوایل اردیبهشت ماه سال ۹۴ نمایشگاهی از آثارم را در شیراز برپا کنم و با همکاری و موافقت گالری گلستان نیز نمایشگاهی از آثار هنرمندان شیرازی را در این گالری برگزار کنیم و به این ترتیب ارتباط میان شهرستان ها و پایتخت را بیشتر برقرار کنیم. شاید این ارتباط به سایر شهرستان ها هم تسری پیدا کند و این پل ارتباطی میان هنرمندان تهران و سایر شهرستان ها برقرار شود.

کد خبر 2518514

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha