۱۵ فروردین ۱۳۹۴، ۱۰:۵۴

خبرگزاری فرانسه تحلیل کرد:

استقرار کشتی های روسی در نروژ زنگ های خطر را بصدا درآورد

استقرار کشتی های روسی در نروژ زنگ های خطر را بصدا درآورد

اقدام روسیه در مستقر کردن کشتی های خود در یکی از پایگاه های دریایی نروژ موجب شده تا بار دیگر تنش های میان مسکو و سازمان آتلانتیک شمالی (ناتو) اوج بگیرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، برخی از کارشناسان این اقدام روسیه در ادامه رقابت مسکو و ناتو برای تصاحب منابع قطب شمال ارزیابی کرده اند.

با توجه به پديده گرم شدن کره زمين و آب شدن يخ های قطب شمال موضوع استفاده از منابع اين منطقه وسيع مورد توجه همسايگان مدار شمالی قرار گرفته است. اين موضوع به ويژه در دو سال اخير موجب بالا گرفتن مناقشه بين روسيه از يک سو و کشورهای غربی عضو ناتو يعني آمريکا ،کانادا،نروژ و دانمارک از سوي ديگر شده است.

بدين لحاظ پيش بينی مي شود در سال های آينده مناقشه بر سر منابع قطب شمال و استفاده از آنها به چالشي بزرگ بين روسيه و ناتو تبديل گردد. باور کارشناسان انرژی بر اين است که يک چهارم منابع نفتي و گازي جهان در بستر اقيانوس منجمد شمالی قرار دارد. روسيه، نروژ، کانادا، دانمارک و آمريکا که سواحل همجوار قطب شمال دارند، اين قلمروی غني را از آن خود اعلام کرده اند.

مسابقه براي تصاحب اين منطقه از زماني شتاب گرفت که با آب شدن کوه های يخ دسترسی به قطب شمال آسان تر شده است. در سال ۲۰۰۱ روسيه مدارک مالکيت اين منطقه را به سازمان ملل متحد ارائه داد که مورد قبول قرار نگرفت چون فاقد شواهد لازم بود.

سه سال پيش کاوشگران روسی در حرکتی حاکی از جدی بودن اين کشور در چشمداشت به اين قلمرو پرچمی را از جنس تيتانيوم در بستر اقيانوس منجمد شمالي نصب کردند. روسيه اعلام کرده است ۶۴ ميليون دلار برای اثبات مالکيت خود هزينه خواهد کرد. اين در حالي است که مسکو پيش تر مالکيت خود را نسبت به رشته کوه لومونوسوف،‌ واقع در بستر اقيانوس منجمد شمالی به مساحت يک ميليون و ۲۰۰ هزار کيلومتر مربع، يعنی معادل يک دهم مساحت اروپا اعلام کرده است. مسکو اين ناحيه را ضميمه قلمرو روسيه می داند..

این پایگاه که در نزدیکی کشور نروژ قرار دارد پیش از این با تصمیم دولت وقت نروژ و موافقت ناتو که کارشناسان آن را اشتباهی بزرگ خوانده اند به فروش رسید.

نروژ در سال ۲۰۰۸ این پایگاه دریایی را رها کرده بود شاید به این دلیل که پیش بینی نمی کرد روسیه به قدرتی تبدیل شود که بتواند ناوگان دریایی خود را در دریای بارنتس مستقر کند. این پایگاه در نزدیکی لنگرگاه ترومسو قرار دارد.

اما اقدام نروژ در فروش این پایگاه از یک سو و اقدام روسیه از سوی دیگر موجب شده تا انتقاداتی متوجه دولت نروژ شود.

اینار اسکورگن، فرمانده سابق نیروی دریایی شمال نروژ با گذشت هفت سال از فروش این پایگاه نظامی، اقدام دولت در فروش این پایگاه را جنون مطلق خواند.

نکته دیگری که در افزایش انتقادها از فروش این پایگاه موثر واقع شد این است که ساخت این پایگاه بیش از چهار میلیون کرون ( حدود ۵۰۰ میلیون یورو) هزینه داشت که ناتو پرداخت کرد اما این پایگاه در تبلیغاتی اینترنتی به کمتر از چهل میلیون کرون به یک مرد فروخته شد و خریدار نیز در ادامه آن را به کشتی های روسی اجاره داد.

کشتی های روسی در این پایگاه ماموریت های مطالعاتی را دنبال می کنند و به طور ویژه حوزه مطالعاتی آنان درباره زمین لرزه است.

گونار ولهمسن، مالک کنونی این پایگاه دریایی می گوید:« این پایگاه هیچ رازی در بر ندارد زیرا اگر اینگونه بود ارتش نروژ و ناتو برای فروش آن توافق نمی کردند و تصاویرش را در اینترنت منتشر نمی کردند.»

این پایگاه در دوران دولت ینس استولتنبرگ در نروژ تعطیل شده بود. استولتنبرگ پس از مدتی دبیر کل ناتو شد و حال از منتقدان اصلی فروش این پایگاه است و به ناتو توصیه می کند هوشیار باشد.

یکی از کارشناسان امنیتی در نروژ فروش این پایگاه را بدترین حماقت تاریخ معاصر خواند و گفت:« اگر این پایگاه هفت هزار میلیارد کرون فروخته می شد حد اقل می توانستیم برای فروش آن توجیه مالی داشته باشیم زیرا این میزان پول برای کشور مفید واقع می شداما وقتی بدانیم به ۳۵ میلیون کرون فروخته شد مسخره بودن این معامله مشخص می شود.»

کد خبر 2526051

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha