۱۹ فروردین ۱۳۹۴، ۱۲:۱۲

هشدار بلر در مورد انتخاب مجدد کامرون و واکنش محافظه کاران

هشدار بلر در مورد انتخاب مجدد کامرون و واکنش محافظه کاران

نخست وزیر اسبق انگلیس با هدف افزایش شانس حزب کارگر این کشور در انتخابات پیش رو، نسبت به پیروزی مجدد دیوید کامرون در انتخابات و تداوم نخست وزیری وی هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بی بی سی، انگلیس در ماه می شاهد انتخابات عمومی (پارلمانی) است. انتخاباتی که ترکیب دولت آتی این کشور را مشخص می کند و از همین رو تلاش احزاب و چهره های سرشناس برای افزایش شانس پیروزی در این رقابت ها از مدت ها قبل آغاز شده است. 

در همین رابطه «تونی بلر» در حمیات از حزب کارگر در اظهارتی گفته است که پیروزی دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا در انتخابات پارلمانی کنونی و دنبال کردن سیاست او نسبت به عضویت بریتانیا در اتحادیه اروپا این کشور را با خطر هرج و مرج اقتصادی و ضعف سیاسی مواجه می‌کند.

بلر که در حمایت از حزب کارگر در مبارزات انتخاباتی جاری سخن می‌گفت، با انتقاد از وعده حزب حاکم محافظه‌کار برای به همه‌پرسی گذاشتن موضوع ادامه عضویت بریتانیا در اتحادیه اروپا، گفت که عمیقا اعتقاد دارد که خروج از اتحادیه اروپا باعث تضعیف موقعیت بریتانیا در جهان خواهد شد.

تونی بلر گفت که در حالیکه کشورهایی مانند چین و هند به قدرت‌های بزرگ اقتصادی تبدیل می‌شوند و سیاست خارجی روسیه به معضلی مهم در جهان تبدیل شده، لازم است موضوع عضویت در اتحادیه اروپا در چارچوبی راهبردی مورد توجه قرار گیرد." وی پرسید: آیا حالا وقت آن است که عضویت کشورمان در اتحادیه اروپا، یعنی بزرگترین بازار و توسعه یافته ترین اتحادیه سیاسی در جهان را به بازی بگیریم؟

نخست وزیر سابق بریتانیا مشخصا دیوید کامرون را متهم کرد که به منظور جلب رای کسانی که ممکن است مجذوب شعارهای ضد اروپایی حزب "استقلال پادشاهی متحده - یو کیپ" شده باشند، مساله مهم عضویت بریتانیا در اتحادیه اروپا را به حد موضوعی برای رقابت‌های سیاسی تقلیل داده و به این وسیله باعث شده است تا "غباری از سردرگمی و ابهام فضای اقتصادی کشور را در بر بگیرد." وی گفت که کامرون در مورد عضویت بریتانیا در اتحادیه اروپا گروگان جناح راست حزب محافظه کار است و با طرح موضوع همه‌پرسی و احتمال خروج از اتحادیه اروپا، نظر دارد حمایت بخش‌هایی از رسانه‌های خبری را به دست آورد. 

بلر در سال ۱۹۹۴ به رهبری حزب کارگر رسید و از سال ۱۹۹۷ تا سال ۲۰۰۷ نخست وزیر بریتانیا بود. او به عنوان رهبر حزب کارگر، سه بار در انتخابات پارلمانی سال‌های ۱۹۹۷، ۲۰۰۱ و ۲۰۰۵ این حزب را به پیروزی رساند و سمت نخست وزیری را در دست گرفت. او در ژوئن سال ۲۰۰۷ از رهبری حزب و نخست وزیری کناره گرفت و گوردون براون جانشین او شد. از تونی بلر به عنوان شخصیتی نام برده شده که قادر است دشوارترین موضوعات را به زبانی ساده و در عین حال منطقی برای افکار عمومی تبیین کند.

بلر در سخنرانی روز سه شنبه که در حوزه انتخابیه سابق خود ایراد کرد، از اد میلیبند، رهبر فعلی حزب کارگر، حمایت کامل کرد و از رای دهندگان خواست تا با انتخاب نامزدهای حزب کارگر، مانع از ادامه زمامداری دیوید کامرون و حزب محافظه‌کار شوند. رای گیری در انتخابات پارلمان بریتانیا در روز ۷ مه، یک ماه دیگر صورت انجام می‌شود و تونی بلر در حالی در صحنه مبارزات انتخاباتی حضور یافته که نظرسنجی‌های انجام شده حاکی از نزدیک بودن میزان حمایت رای دهندگان از دو حزب اصلی محافظه کار و کارگر و ناتوانی هر دو حزب در کسب اکثریت لازم برای تشکیل دولت بعدی بدون نیاز به حمایت احزاب دیگر است.

تونی بلر، که پس از کناره‌‌گیری از سمت نخست وزیری به عنوان نماینده گروه چهارگانه صلح خاورمیانه متشکل از سازمان ملل، اتحادیه اروپا، آمریکا و روسیه منصوب شد و هنوز هم این سمت را در دست دارد هر چند گروه چهارگانه فعالیت چندانی نداشته است.

سخنرانی بلر واکنش مخالفان حزب کارگر را در پی داشته و ترزا می، وزیر کشور از حزب محافظه کار گفته است که حضور او در صحنه تبلیغات انتخاباتی حزب کارگر نشانه ضعف این حزب است. در همین مورد، برخی ناظران گفته‌اند که استفاده حزب کارگر از تونی بلر در تبلیغات انتخاباتی می‌تواند نتایج متضادی را در پی آورد. از یکسو، نفوذ کلام او ممکن است باعث جلب نظر رای‌دهندگان شود و از سوی دیگر، بسیاری از مخالفان حمله ائتلاف به رهبری آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳، او را شریک اشتباهات جورج بوش در این زمینه می‌دانند.

کد خبر 2529014

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha