۳۱ فروردین ۱۳۹۴، ۱۱:۳۳

فتحی:

اراضی قلیایی اردبیل برای کشت چغندر استفاده شود

اراضی قلیایی اردبیل برای کشت چغندر استفاده شود

اردبیل – تولید کننده نمونه بذر سیب زمینی در اردبیل تاکید کرد که اراضی کشاورزی قلیایی در این استان باید برای کاشت چغندر قند استفاده شود.

به گزارش خبرنگار مهر، لطف فتحی صبح دوشنبه در جلسه بررسی مشکلات آب و خاک اردبیل گفت: در حال حاضر مشکل کشاورزی در کمبود آب خلاصه نشده و متاسفانه طی سال های اخیر مشکلات خاک نیز به این موضوع اضافه شده است.

وی با بیان اینکه در برخی مناطق خاک به سمت قلیایی شدن می رود، افزود: هم در دشت مغان و هم در دشت اردبیل این معضل مشاهده شده است.

کشاورز نمونه با یادآوری طرح کاشت چغندر قند طی سال های اخیر اضافه کرد: مصرف آبی چغندر و سیب زمینی در یک حد برابر است ودر اراضی کشاورزی که PH مطلوبی دارند باید سیب زمینی کاشته شود.

فتحی با طرح پیشنهاد کاشت با شیوه های نوین آبیاری در بخشی از اراضی کشاورزی، تصریح کرد: پیشنهاد ما کاشت یک سال غلات و سال بعد سیب زمینی در مزارع مختص به خود است.

تولید کننده بذر سیب زمینی با تاکید به ضرورت استفاده از شیوه های نوین آبیاری گفت: با این وجود طی سال های گذشته مشاهده شده که در شیوه TAPE  و آبیاری قطره ای پلاستیک های کهنه به کشاورز داده شده و عملا مورد استفاده نبوده است.

وی تاکید دارد که برای رفع این معضل باید یک دستگاه نظارت لازم را بر تجهیزات ارائه شده آبیاری نوین داشته باشد تا نمونه ای از این تجربیات موجب دلزدگی کشاورزان نشود.

فتحی معتقد است با معضلات فعلی آب و خاک در کشاورزی اردبیل بهتر است زمین های زراعی که PH مناسب ندارند برای کاشت چغندر و مابقی برای کاشت سیب زمینی استفاده شوند.

اراضی کشاورزی یکپارچه سازی شود

در این جلسه همچنین تولید کننده مینی تیوبر سیب زمینی در اردبیل به ضرورت حمایت بخش دولتی از ارائه تجهیزات مناسب برای آبیاری نوین تاکید کرد.

سید ساعد اردبیلی با بیان اینکه دلیل عمده مصرف بالای آب بخش کشاورزی استان، کشاورزی بودن این منطقه است، گفت: سال ۷۴ بنده برای اولین بار آبیاری بارانی را اجرا کردم و متاسفانه به دلیل تحویل تجهیزات کارشده سرمایه گذاری ۷۰۰ میلیون ریالی نتوانست به سوددهی برسد.

وی افزود: برخی کشاورزان حتی حاضرند سهم ۱۵ درصدی خود در تسهیلات آبیاری نوین را نقدی بپردازند به شرط اینکه این طرح واقعا اجرا شود و خروجی هم داشته باشد.

تولید کننده نمونه سیب زمینی  با بیان اینکه در یک هکتار ۱۰۰ نوار ۱۰۰ متری لازم است کشیده شود، اضافه کرد: نباید بعد از این مقدار هزینه کشاورز سیب زمینی خود را کیلویی دو هزار ریال بفروشد.

اردبیلی خواستار توجه به بازارهای فروش محصولات کشاورزی شد و تصریح کرد: در عین حال یکپارچه سازی زمین های کشاورزی در این استان یک ضرورت است.

وی با اذعان به اجرای این طرح در آستارا، افزود: آبیای قطره ای برای زمین کشاورزی که در چند چاه آب سهم دارد و خود زمین متفرقه است قابل اجرا نیست.

کد خبر 2538008

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha