۱ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۲:۰۰

با روایت محمد متوسلانی/

«سه نفر بودیم» منتشر شد/ خاطرات یک گروه کمدین سینمایی

«سه نفر بودیم» منتشر شد/ خاطرات یک گروه کمدین سینمایی

کتاب «۳ نفر بودیم» شامل خاطرات و مستندات گروه کمدی ۳ نفره محمد متوسلانی، منصور سپهرنیا و گرشا رئوفی با تدوین فرخنده آقایی بعد از چند سال انتظار، توسط نشر ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «سه نفر بودیم» درباره زندگی و فعالیت‌های هنری محمد متوسلانی به عنوان کمدین سینمای ایران و منصور سپهرنیا و گرشا رئوفی که با یکدیگر یک گروه کمدین سینمایی را تشکیل دادند و به تولید اثر در این زمینه پرداختند. انجام مصاحبه‌ها و تنظیم این کتاب از حدود سال ۸۷ و ۸۸ آغاز شد.

پیگیری وضعیت انتشار این کتاب توسط خبرنگار مهر، از سال ۸۹ ادامه داشت و اثر مذکور با شناسنامه‌ای که سال انتشار آن را ۱۳۹۴ اعلام می کند، منتشر شده است. این کتاب حاصل ۱۲ جلسه مصاحبه و گفتگوی فرخنده آقایی با محمد متوسلانی که روزهای جمعه پاییز سال ۸۷ از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۳ بعد از ظهر ادامه پیدا می کرده است. متوسلانی در این خاطرات، از ۵۰ سال فعالیت در حوزه سینما گفته است.

«سه نفر بودیم» نام پیشنهادی متوسلانی برای این کتاب است. زیرا متوسلانی، سپهرنیا و رئوفی یک همکاری سه نفره در حوزه سینمای کمدی ایران داشته‌اند و در ۱۰ ها فیلم مشترک با یکدیگر بازی کرده اند. حضور اتفاقی این ۳ جوان ۲۲، ۲۴ و ۲۷ ساله کنار هم در فیلم «طوفان در شهر ما» به کارگردانی ساموئل خاچیکیان در سال ۱۳۳۶، شرکت در فیلم «بی ستاره ها» را به دنبال داشت که طرح اولیه آن برای بازی این ۳ نفر نوشته شده بود. این شروع ساخت فیلم های مشترک گروه ۳ نفره بود که ۱۶ سال ادامه پیدا کرد و با فیلم «یک میلیونر و دو مفلس» در سال ۵۱ به پایان رسید.

در این کتاب به فعالیت‌های متوسلانی نیز پرداخته شده است. یعنی بستر زمانی خاطرات متوسلانی از پیش از انقلاب اسلامی شروع شده و به سال‌های اخیر یعنی دهه ۸۰ و ۹۰ می‌رسد.

بخش های این کتاب به این ترتیب هستند:

در ابتدا، ستارگان بی ستاره، گفتگو با محمد متوسلانی، گفتگو با منصور سپهرنیا، برای گرشا، گاهشمار، عکس ها، نمایه.

در قسمتی از این کتاب می خوانیم:

* محل استودیو کجا بود؟

 _ توی خیابان قوام السلطنه که شده سی تیر، کوچه ایرج. حالا امور فنی فارابی آن جا انجام می شود. به نسبت استودیوهای آن زمان مجهز بود. انبار وسایل، پلاتو، استودیو صدا، سالن نمایش و لابراتوار داشت. محوطه اش وسیع بود و از نظر وسایل و امکانات خوب بود. بعد از آن که قرارداد ما با سینمای متحده به هم خورد با میثاقه قرارداد بستیم برای فیلم سه کارآگاه خصوصی. قبل از آن هم با استودیو عصر طلایی قرارداد داشتیم برای سه تا بزن بهادر که پشت سرش میثاقیه پیشنهاد کار داد. بعد از قرارداد سه کارآگاه خصوصی، قرارداد سه ناقلا در ژاپن را بستیم. به محض این که سه کارآگاه خصوصی تمام شد رفتیم ژاپن. وقتی برگشتیم فیلم سه کارآگاه خصوصی آماده پخش بود.

* آیا فیلم موفقی بود؟

_ آقای میثاقیه فیلم را نشان داده بود به گروه سینمایی متحده که عید نوروز قبل فیلم سه تا نخاله را نشان داده بودند. فکر می کرد بهتر است همان سینماها این فیلم را نشان بدهند. غافل از آن که با ما میانه خوبی نداشتند چون ما قراردادمان را با متحده فسخ کرده بودیم...

این کتاب با ۲۸۸ صفحه مصور، شمارگان هزار و ۶۵۰ نسخه و قیمت ۱۵ هزار تومان منتشر شده است.

کد خبر 2538221

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha